۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
تعاریف جدید مالیاتی باید سرجمع درآمدها را افزایش دهد| روند کُند اخذ مالیات از خانه های لوکس و خالی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

تعاریف جدید مالیاتی باید سرجمع درآمدها را افزایش دهد| روند کُند اخذ مالیات از خانه های لوکس و خالی

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و وزارت راه و شهرساز در بحث شناسایی واحدهای مسکونی خالی و رفع مشکلات سامانه ثبت املاک در این بخش، کُند عمل می کنند.

بازار ؛ گروه ایران: بالا بودن سهم منابع حاصل از فروش نفت و پایین بودن سهم وصولی های مالیاتی در ترکیب منابع بودجه عمومی دولت، علاوه بر آن که عوارض ناگواری را همچون وابستگی درآمد کشور به صدور یک کالا دربر دارد، اقتصاد کشور را از امکان استفاده مؤثرتر از مالیات ها برای اعمال سیاست مالی محروم می سازد.

از این رو اخذ درآمد مالیاتی چند سالی است که به مطالبه جدی مجلس از دولت تبدیل شده است. نمایندگان مجلس همواره تاکید دارند باید جلوی فرار مالیاتی به شیوه مختلف گرفته شود. با این حال نمایندگان به واسطه حمایت از تولید، حذف مالیات و یا کاهش بخشی از مالیات واحدهای کوچک را در قوانین مورد تاکید قرار داده اند.

احسان ارکانی در گفت و گو با خبرنگارپارلمانی بازار در ارزیابی خود پیرو اخذ درآمدهای مالیاتی در شش ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ بیان کرد: طبق گزارش های وزارت اقتصاد و امور دارایی تاکنون وضعیت اخذ درامدهای مالیاتی در کشور و در سال جاری خوب بوده است.

وی تصریح کرد: با این حال ما باید نکته ای را در این بخش مدنظر قراردهیم و آنهم این است که ما در مجلس منابع درآمدی جدید که پیش تر وجود نداشته برای دولت تعریف کرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: به عنوان مثال ما موضوع مالیات بر خانه های مسکونی خالی و خانه های لوکس را به قانون تبدیل کردیم که پیش تر چنین قوانینی وجود نداشت.

وی بیان کرد: ممکن است ما در حوزه مالیات از درآمد واحدهای تولیدی، شرکت ها و کارخانجات به علت مشکلات این واحدها یکسری نواسانات داشته باشیم اما قطعا وقتی ما منابع جدید مالیاتی برای دولت تعریف می کنیم ،این مسئله باید سرجمع درآمد مالیاتی دولت را افزایش دهد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در زمینه اخذ مالیات از خانه های خالی همچنان برخی از مشکلات پابرجاست و دولت و وزارت راه و شهرساز در بحث شناسایی واحدهای مسکونی و رفع مشکلات سامانه ثبت املاک کند عمل می کنند و هنوز مقداری دچار تعلل در اخذ این مالیات هستند.

وی تاکید کرد: بنابراین این موارد به تعلل و کندی دستگاه های اجرایی در اخذ مالیات بازمی گردد وگرنه مجلس کار خود را انجام داده است و ما باید با از طریق اعمال وظایف نظارتی بر این دستگاه ها فشار بیاوریم تا مشکلات را برطرف کنند.

کد خبر: ۱۷۴٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha