۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
 توزیع روغن موتورهای توربو در بازار چراغ برق به کمترین میزان رسید
بازار از وضعیت روغن موتور گزارش می دهد

توزیع روغن موتورهای توربو در بازار چراغ برق به کمترین میزان رسید

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: مالکان خودروهای توربو در بازار چراغ برق نمیتوانند روغن موتور های سنتتیک تولید بهران، ایرانول وسپاهان را به دلیل کمبود توزیع خریداری کنند.

بازار؛ گروه خودرو: خرید روغن موتور مناسب پیشرانه های توربوشارژر این روزها در بازار به دغدغه اصلی مالکان خودروها تبدیل شده است. به گفته فعالان بازار روغن موتور، سه شرکت بزرگ تولید کننده روغن موتور در کشور یعنی نفت بهران، ایرانول و نفت سپاهان عرضه محصولات مخصوص خودروهای توربوشارژر را در بازار به کمترین میزان رسانده اند. البته این موضوع به معنای عدم تولید روغن موتور از سوی شرکت های مذکور نیست، بلکه فعالان بازار به نگارنده این مطلب گفته اند: عاملان پخش روغن موتور نسبت به عرضه مویرگی در بازار لوازم یدکی کوتاهی کرده و مشتریان نمی توانند کالای مورد نیاز خود را پیدا کنند. باتوجه به نظارت های سختگیرانه که شرکت های تولید کننده روغن موتور نسبت به توزیع و فروش آن مدعی هستند، سوالی مطرح می شود که چرا در خصوص عملکرد عاملان یا احتمالا سودجویان از کمبود روغن موتور در بازار، سختگیری و بررسی انجام نمی شود؟

درحال حاضر مشتریان در بازار چراغ برق نمی توانند ر وغن موتور های سنتتیک با درجه ویسکوزینه ۵w۳۰ و ۵w۴۰ برای خودروهای دناتوربوشارژر، رنوتلیسمان، تویوتا CH-R، تویوتا لندکروز، فولکس واگن پاسات، کیا اپتیما و جک S۵ و سایر خودروهای توربوشارژر را پیدا کنند


چه روغن موتورهای کمبود یافته؟

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: درحال حاضر مشتریان در بازار چراغ برق نمی توانند روغن موتور های سنتتیک با درجه ویسکوزینه ۵w۳۰ و ۵w۴۰ برای خودروهای دناتوربوشارژر، رنوتلیسمان، تویوتا CH-R، تویوتا لندکروز، فولکس واگن پاسات، کیا اپتیما و جک S۵ و سایر خودروهای توربوشارژر را پیدا کنند. (هدف از نام بردن خودروها در این گزارش درک بهتر برای خواننده نسبت به استفاده روغن موتور در خودروها و دامنه کمبود روغن برای خودرو ها است).

به گفته همین فعال بازار روغن موتور، یکی از سه شرکت مذکور در ابتدا گزارش فقط ماهانه یک تا دو عدد از روغن موتور با درجه مذکور در بازار توزیع می کند. به گفته کارشناسان مالکان خودروهای وارداتی، چینی و سایر خودروهای مجهز به توربوشارژر با سطح استاندارد آلایندگی یورو۵ و بیشتر در بازار با عدم دسترسی و یافتن روغن موتورهای مناسب با پیشرانه خودروشان مواجه هستند. تداوم این وضعیت در بازار روغن موتور فارغ از ایجاد ضرر مالی برای مالکان خودروهای مذکور، در فصل سرما منجربه افزایش آلایندگی کلانشهرها خواهد شد.

 توزیع روغن موتورهای توربو در بازار چراغ برق به کمترین میزان رسید

استاندارد مناسب روغن موتور برای خودروهای مجهز به پیشرانه های توربوشارژر یا تکنولوژی بالا سطح استانداردی SN، SN پلاس و SP است. این استانداردها توسط انجمن نفت آمریکا یا همان API تدوین و ابلاغ می شود که تولیدکنندگان روغن موتور ملزم به رعایت آن در راستای بهبود عملکرد موتور و کاهش آلایندگی زیست محیطی است

چه روغن موتوری برای پیشرانه های توربوشارژر مناسب است؟

نخستین پارامتری که باید مشتریان در زمان خرید روغن موتور به آن توجه داشته باشند، تکنولوژی تولید آن است. یک دسته از روغن موتورهای پرکاربرد از دو دهه پیش روغن موتور سنتتیک است، در تولید این روغن‌ها از خواص پلیمری و معدنی استفاده شده که منجربه افزایش طول عمرکاری روغن و بالارفتن تحمل آن‌ها در مقابل تنش‌های حرارتی است. این روغن‌ها خاصیت غیرسمی دارند که سبب جاری شدن سریع در مدار روغن‌کاری می‌شود، به همین دلیل در موتورهای با تکنولوژی بالا (منظور خودروهای وارداتی) و مجهز به توربوشارژر استفاده می‌شود.

دومین مشخصه ای که پس از نوع دسته تولیدی روغن موتور مشتریان باید به آن توجه داشته باشند، سطح استانداردی محصول انتخابی است. استاندارد مناسب روغن موتور برای خودروهای مجهز به پیشرانه های توربوشارژر یا تکنولوژی بالا سطح استانداردی SN، SN پلاس و SP است. این استانداردها توسط انجمن نفت آمریکا یا همان API تدوین و ابلاغ می شود که تولیدکنندگان روغن موتور ملزم به رعایت آن در راستای بهبود عملکرد موتور و کاهش آلایندگی زیست محیطی است.

در گام آخر نیز مالکان خودروها باید براساس توصیه خودروساز در دفترچه نگهداری از محصول نسبت به انتخاب درجه ویسکوزیته روغن موتور برای استفاده توجه داشته باشند. درجه ویسکوزیته براساس فصول سال به سه دسته تقسیم می شود که شامل؛ روغن‌موتور تابستانی، روغن موتور زمستانی و روغن‌موتور چهار فصل است. روغن موتور چهار فصل، محصولی هست که ویسکوزیته آن در هوای سرد و گرم تقریبا ثابت است. مهم‌ترین مشخصه شناسایی چنین روغنی درج حروف و عددی مشابه SAE۵W۳۰ است. به بیانی بهتر این جمله بیانگر این موضوع است که SAE۵W میزان ویسکوزیته در زمستان را نشان می‌دهد و SAE۳۰ ویسکوزیته روغن در تابستان را معرفی می‌کند. بیشترین تنوع روغن‌موتور در بازار برای محصولات چهار فصل است. روغن موتور زمستانی، محصولی است که فقط برای فصل سرما به کار می‌رود و با حرف W در جلو یک عدد مانند ۲۵ یا ۲۰ قابل شناسایی است. روغن موتور تابستانی نیز مخصوص استفاده در فصول گرم سال بوده که این نوع روغن دارای غلظت بالای بوده که در هوای گرم میزان غلظت آن کاهش می‌یابد.

 توزیع روغن موتورهای توربو در بازار چراغ برق به کمترین میزان رسید

باتوجه به کمبود ایجاد شده در بازار روغن موتور، محصولات تقلبی به جای محصولات با کیفیت تولید داخل نیاز مشتریان را تامین خواهند کرد. این مورد منجربه افزایش ضریب استهلاک و خرابی خودروهای مجهز به موتورهای توربوشارژر یا تکنولوژی بالا می شود

افزایش احتمال خرابی خودروها

یک کارشناس خودرو در این باره به بازار گفت: باتوجه به کمبود ایجاد شده در بازار روغن موتور، محصولات تقلبی به جای محصولات با کیفیت تولید داخل نیاز مشتریان را تامین خواهند کرد. این مورد منجربه افزایش ضریب استهلاک و خرابی خودروهای مجهز به موتورهای توربوشارژر یا تکنولوژی بالا می شود. بنابراین مالکان این خودروها نه تنها باید نگرانی تامین سوخت با کیفیت و اکتان مناسب را داشته باشند، باید انتظار هر لحظه خرابی موتور به دلیل عدم روانکاری مناسب را داشته باشند. مدت ها کشور پرچمدار خرابی موتورهای مجهز به توربوشارژر بود، شرکت های خودروساز مانند هیوندای اطلاعیه فنی در خصوص پایین بودن اکتان بنزین کشور را اعلام و برای حل این موضوع محلول های افزودنی اکتان را به کشور صادر کردند.

وی افزود: در سایه نبود نظارت ها به توزیع روغن موتور و عدم واردات محصولات با کیفیت و اصلی باید انتظار دست یابی مجدد به رتبه نخست خرابی موتورهای توربوشارژر را داشت. هرچند که در بازار لوازم یدکی اکنون سیستمی راه اندازی شده که هر مالک خودرو فقط با ارایه کد ملی می تواند روغن موتور خریداری کند، اما این سیستم های نظارتی تاثیری در کمبود بی دلیل محصولات تولید داخل ندارند.

چندی پیش یک فعال بازار روغن موتور به خبرنگار «بازار» نیز گفته بود؛ شرکت نفت بهران دلیل کمبود توزیع مویرگی خود در بازار لوازم یدکی را کمبود خودروهای سامانه فروش و پخش خود عنوان کرده است. اگر این ادعای مطرح شده از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده روغن موتور صحیح باشد، باید نسبت به مدیریت و توسعه این برندها تامل و شک داشت. زیرا هر مدیر عامل بنگاه اقتصادی می داند که علاوه بر سیستم فروش قوی باید واحد توزیع مویرگی قوی نیز داشته باشد. شاید بهتر باشد نهادهای نظارتی نسبت به این موضوع ورود کرده و شایعات عدم توزیع توسط عاملین شرکت های تولید کننده روغن موتور را بررسی کنند.

در زمان تعویض روغن موتور صدای عملکرد پیشرانه برای مدت کوتاهی تغییر خواهد کرد، اما اگر این صدا ادامه دار باشد نشانه تقلبی بودن روغن موتور است. در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت یا تقلبی اگر خودرو تحت فشار قرار بگیرد، لرزش و صدای بیشتری از موتور احساس می شود

روغن موتور تقلبی را شناسایی کنید

باتوجه به احتمال افزایش روغن موتورهای تقلبی همزمان با کمبود عرضه روانکارهای مناسب برای خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر یا تکنولوژی بالا، مالکان باید نسبت به شناسایی روغن موتورهای تقلبی اطلاعاتی داشته باشند. کاربرد اصلی روغن موتور ممانعت از سایش های داخل پیشرانه، یاتاقان ها، میل لنگ خودرو و غیره در دور موتورهای مختلف است. اگر کیفیت روغن موتور پایین باشد باعث می شود سایش بیشتر رخ دهد و موتور یاتاق زده یا سرسیلندر آن دچار مشکل شود، گاهی نیز ممکن است پیش از رسیدن به این مرحله پمپ روغن دچار مشکل شود. لذا مالکان خودروها برای پیشگیری از خرابی های احتمالی باید به هر تغییر صدا در موتور حساس باشند. در زمان تعویض روغن موتور صدای عملکرد پیشرانه برای مدت کوتاهی تغییر خواهد کرد، اما اگر این صدا ادامه دار باشد نشانه تقلبی بودن روغن موتور است. در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت یا تقلبی اگر خودرو تحت فشار قرار بگیرد، صدای بیشتری از موتور شنیده و تغییر صدا مشهود تر می شود. همزمان با این موضوع نیز لرزش موتور و در درازمدت کاهش سطح روانکار از نیم تا یک لیتر ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha