۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
استفاده از نهاده‌های دامی داخلی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

استفاده از نهاده‌های دامی داخلی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات نهاده‌های دام به صرفه نیست و راهی جز استفاده از نهاده‌های دامی داخلی نداریم.

به گزارش بازار، مجید جعفری مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات نهاده‌های دام به صرفه نیست و راهی جز استفاده از نهاده‌های دامی داخلی و استفاده از ضایعات باقی مانده محصولات کشاورزی برای تولید خوراک دام نداریم.

جعفری گفت: با مردمی سازی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید و گران شدن محصولات پروتئینی، میزان جوجه ریزی کاهش یافته است و در نتیجه میزان تقاضا برای خوراک دام نیز روند نزولی داشته است، به طوری که کارخانجات خوراک دام به طور متوسط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: راه حل رونق تولید در صنعت دام و طیور و کارخانجات خوراک، پرداخت کالابرگ برای بالابردن مصرف و صادرات محصولات پروتئینی است.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان با بیان اینکه مقرر شده است صادرات خوراک دام و طیور آزاد شود ادامه داد: با وجود اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی برداشته شده، اما هنوز صادرات خوراک دام آزاد نشده و درگیر روند اداری است.

جعفری درباره رقابت قیمتی تولیدات خوراک دامی کشور با نمونه‌های خارجی گفت: با توجه به اینکه کارخانجات با ظرفیت پایینی کار می‌کنند قیمت تمام شده آن‌ها بالا و امکان رقابت کم است، از طرفی تحریم‌ها باعث شده که هزینه واردات نهاده‌های دامی افزایش یابد تا در نهایت قیمت خوراک دامی تولیدی در کشور توان رقابت قیمتی با رقبای خارجی از جمله ترکیه نداشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان درباره اقدامات برای جایگزینی نهاده‌های قابل تولید در داخل و ضایعات کشاورزی به جای نهاده‌های وارداتی در تولید خوراک دام وطیور، اظهار داشت: با توجه به اینکه تا اوایل سال جاری نهاده‌های دامی (ذرت، کنجاله سویا و جو) با ارز دولتی به کشور وارد می‌شد تولید داخلی این محصولات در کشور صرفه نداشت.

وی در ادامه تصریح کرد:راه اندازی تولید نهاده‌های دامی و استفاده از ضایعات کشاورزی در تولید خوراک دام و طیور زمان‌بر است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و بررسی‌های علمی، تحقیقاتی و تجربی دارد.

جعفری گفت: جایگزینی نهاده‌های جدید در خوراک دام ممکن است ضریب تبدیل آن را تغییر دهد، اما در نهایت به طور قطع باید به سمت استفاده از نهاده‌های داخلی در تولید خوراک برویم، زیرا واردات نهاده‌ها صرفه اقتصادی ندارد و قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

کد خبر: ۱۷۴٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      3 0
      مگه ما نهاده داخلی هم داریم !؟ سویا و ذرت رو که از برزیل و اوکراین وارد میکردیم