۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
گندم‌کاران کردستانی چشم انتظار تحقق وعده مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

گندم‌کاران کردستانی چشم انتظار تحقق وعده مسئولان

سنندج- فصل برداشت گندم در کردستان به پایان رسید ولی هنوز ۴۰ درصد از طلب گندم کاران کردستانی از دولت محقق نشده و این قشر همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: داستان پرداخت وجه گندم خریداری شده از سوی کشاورزان کردستانی سالهاست که ادامه دارد و متاسفانه علیرغم همه وعده های داده شده، این موضوع در دولت های مختلف چاره اندیشی نشده و کماکان همچون یک سریال ادامه دارد.

کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی تقریبا آخرین استان کشور در زمینه برداشت محصول گندم به شمار می رود و این آخر بودن باعث می شود تا زمان برای پرداخت وجه گندم خریداری شده در این استان طولانی شده و مطالبات این قشر با تاخیر زیادی پرداخت شود.

امسال نیز بعد از دو سال ضمن افزایش میزان تولید گندم در استان کردستان، میزان خرید تضمینی این محصول نیز به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده و بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، میزان رشد خرید تضمینی در سال جاری به بیش از ۱۱۸ درصد رسیده است.

افزایش میزان خرید تضمینی گندم در کردستان در حالی امسال محقق شده که در کنار این مهم تاخیر در پرداخت وجه به گندم کاران کام این قشر را تلخ کرده است و البته وعده های داده شده از سوی مسئولان کشوری و استانی نیز هنوز محقق نشده است.

دهه آخر مرداد ماه استاندار کردستان اعلام کرد که ضمن رایزنی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت جهاد کشاورزی، تا ۱۰ روز آینده مطالبات گندم کاران کردستانی پرداخت می شود و در همین راستا یکی دو روز بعد بخشی از مطالبات گندم کاران پرداخت شد.

۴۰ درصد از مطالبات گندم کاران کردستانی پرداخت نشده است

بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در روزهای ابتدایی هفته دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران کردستانی پرداخت شد و میزان پرداختی به ۶۰ درصد از کل خرید تضمینی گندم در استان رسید.

در حالی که شهریور به نیمه های راه رسیده است که هنوز ۴۰ درصد از مطالبات گندم کاران کردستانی پرداخت نشده است و پیگیری های خبرنگار بازار نشان می دهد که هفته آینده آخرین و جدیدترین وعده برای پرداخت کامل به کشاورزان کردستانی است.

کشاورزان گندم کار کردستانی همچنان چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان

همزمان با وعده های مسئولان استانی، ابتدای هفته جاری هم معاون اول رئیس جمهور از تسریع در پرداخت وجه گندم خریداری شده خبر داد و البته وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرد که اعتبار مورد نیاز در حال تامین است و در کوتاهترین زمان ممکن این وجه پرداخت می شود.

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بحث پرداخت وجه گندم خریداری شده یک مسئله ملی است ولی ما در استان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم که این مهم هر چه سریعتر عملیاتی شود.

وی گفت: بر اساس آخرین پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی قرار است که تا ابتدای هفته آینده روزهای یکشنبه و دوشنبه روند پرداخت مطالبات آغاز شود و امیدواریم که این مهم عملیاتی شود تا گندم کاران کردستانی متضرر نشوند.

خرید ۶۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی

در همین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال جاری در مجموع ۶۱۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان کردستانی خریداری شده است و این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

پیمان اسکندری گفت: تاکنون و با پرداخت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان که ۶۰ درصد از کل مطالبات گندم کاران را شامل می شود، پرداخت شده است ولی ۴۰ درصد بقیه که رقمی بیش از از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می شود، هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه پیگیری ها در راستای تسریع در پرداخت بقیه مطالبات گندم کاران کردستانی ادامه دارد، یادآور شد: این موضوع یک مسئله ملی است ولی طی چند روز اخیر پیگیری های زیادی از سوی استاندار کردستان صورت گرفته و مسئولان وعده داده اند در کوتاهترین زمان ممکن این مهم عملیاتی می شود.

در حالی که شهریور ماه از نیمه گذشته و پاییز هم نزدیک است و گندم کاران کردستانی باید خود را مهیای کشت پاییزه کنند که متاسفانه هنوز مطالبات آنها پرداخت نشده است و تاخیر در این پرداخت هم کشت سال آینده را کاهش می دهد و هم اینکه بازار دلالان را برای کاهش خرید تضمینی گندم رونق می بخشد.

کد خبر: ۱۷۴٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha