۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اراضی قانونی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی| تکلیف مرز بندی مشهد مشخص نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

اراضی قانونی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی| تکلیف مرز بندی مشهد مشخص نیست

مشهد- بلاتکلیفی مشهد بابت مشخص نبودن مرزهای جغرافیایی افزون بر دو دهه است که برای شهر مشهد و طرقبه شاندیز مشکل‌زا بوده و با این حال به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل این مشکل در وزارت کشور وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از دو دهه است که مسئولان مشهد و هم‌چنین شهرستان طرقبه شاندیز بر سر مرز های جغرافیایی و سیاسی و اراضی واقع‌شده در محدوده این دو شهر با یکدیگر اختلاف داشته و هنوز مشخص نیست نهاد تصمیم‌گیری برای دخالت در این حوزه با کدام شهرستان است؟

اگرچه برخی از مسئولان شهر مشهد مدعی هستند که مرزهای جغرافیایی این کلانشهر معین و مشخص است اما به دلیل تقسیمات سیاسی این مرزهای جغرافیایی در دایره مرزهای سیاسی قرار گرفته و لذا امکان تصمیم‌گیری را از شهرداری مشهد و هم‌چنین فرمانداری طرقبه شاندیز سلب کرده است.

در حال حاضر اراضی بسیاری چسبیده به مشهد قرار دارند که شهرداری مشهد ازنظر جغرافیایی ادعا دارد که متعلق به مشهد است اما فرمانداری طرقبه شاندیز می‌گوید از نظر سیاسی این اراضی در محدوده تصمیم‌گیری آن‌هاست و لذا همین اختلاف بسیاری از مردم و شرکت‌های تعاونی و حتی خود مسئولان را بلاتکلیف گذاشته است!

متأسفانه اختلافات مسئولان مشهد و طرقبه شاندیز و از طرفی دیگر بی‌توجهی وزارت کشور به حل این موضوع موجب شده تا عده‌ای از سودجویان از این خلأ مدیریتی استفاده کرده و در این منطقه به ساخت‌وسازهای غیرمجاز دست بزنند.

در حال حاضر بسیاری از اراضی مابین مشهد و طرقبه شاندیز با نقشه های تهیه شده محلی تقسیم، خیابان کشی شده و بسیاری از این اراضی با دیوار های بلند احاطه شده است و این بی نظمی ریشه ای به جز اختلافات مرزی ندارد.

حال سؤالی که برای بسیاری از مردم مطرح است این است که رفع اختلاف مرز مشهد و شاندیز که با یک دستور و نشست شورای مسکن و وزیر کشور قابل‌حل است چرا بعد از ۲۰ سال در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

در انتظار تصمیم وزارت کشور

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر شهرداری مشهد در همین راستا به مغایرت طرح جامع مشهد و سند تقسیمات سیاسی به بازار می‌گوید: مرز شهرهای مشهد و طرقبه شاندیز در طرح‌های جامع دو شهر تعیین تکلیف و مشخص‌شده و ازنظر کارشناسی و شهرسازی روشن و معلوم است اما مشکلی که وجود دارد، مغایرت سند طرح جامع با سند تقسیمات سیاسی است.

اراضی قانونی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی| تکلیف مرز بندی مشهد مشخص نیست

کامران وثوق مشهدی اظهار می‌کند: طرح جامع و تفصیلی مشهد بر اساس مسائل فنی و کارشناسی شهرسازی و نگاه آمایشی مرز میان مشهد و طرقبه شاندیز را مشخص کرده و تناقضی که اکنون وجود دارد، منطبق نبودن آن با تقسیمات سیاسی است که برای یک کلان‌شهر گسترش آن فراتر از بخش مرکزی طبیعی و معمول بوده و در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار شد این موضوع در وزارت کشور حل‌وفصل شود.

‎وی عنوان می کند: نهاد مطالعات در شهرداری از منظر موضوعات شهرسازی باید بررسی‌ها و مطالعات فنی لازم را انجام می‌داده و بهترین مرز را مشخص می‌کرد که این کار توسط مشاوران طرح جامع قدیم و جدید مشهد انجام‌شده است.

وثوق اظهار می کند: تعیین مرز مشهد و طرقبه شاندیز در طرح جامع که در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز تصویب‌شده، عقبه کارشناسی دارد و تنها موضوع، حل مسئله مغایرت در سند تقسیمات سیاسی از طریق قانونی است که باید برای آن تصمیم‌گیری شود.

‎‎مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر شهرداری مشهد ضمن اشاره به اینکه تعیین تکلیف مرز حریم و محدوده مشهد و طرقبه شاندیز در هیئت دولت نیز مطرح و مرز معین شد، خاطرنشان می کند: اما در مسیر ابلاغ در وزارت کشور مسکوت مانده است.

وی می افزاید: در حال حاضر مجموعاً ۲ سند مشخص وجود دارد؛ سند تقسیمات سیاسی و سند طرح جامع که مصوبه شورای عالی است که این دو باهم مغایرت دارد لذا این موضوع باید در استان تعیین تکلیف شود تا موضوع مرز و محدوده مشهد و طرقبه شاندیز به سرانجام برسد.

۲۰ سال بی توجهی

بلاتکلیفی مرز های شهر مشهد و طرقبه شاندیز بنا بر اظهارات فرماندار طرقبه شاندیز موجب شده تا ساخت و ساز های غیر مجاز شدت بیشتری بگیرد و سودجویان از این اختلاف مرزی بهره بگیرند.

حمیدرضا ضیائی رحیمیان در این رابطه اظهار می کند: نزدیک به دو دهه است که هنوز مرزهای جغرافیایی طرقبه شاندیز و مشهد ابلاغ نشده است.

فرماندار طرقبه شاندیز می گوید: اختلاف بر سر مرزهای جغرافیایی موجب ساخت و سازهایی غیر مجاز شده است، به دلیل اینکه مشخص نیست رسیدگی بر برخی مناطق با مشهد بوده یا طرقبه شاندیز نظارت کمتری می‌شوند.

وی عنوان می کند: هرچند دهنو مقابل فرمانداری است اما به دلیل همین اختلافاتی که در مرزهای جغرافیایی داریم نظارت کمتری می‌شود و ساخت و سازهای غیر مجاز در آن شکل گرفته است.

ضیائی رحیمیان بیان می کند: امیدواریم با همت استاندار محترم و کمک معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون عمرانی شاهد رفع این مشکلات ۱۰ تا ۱۵ ساله باشیم و یک ثبات نسبی در منطقه حاکم شود.

اراضی قانونی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی| تکلیف مرز بندی مشهد مشخص نیست

فرماندار طرقبه شاندیز تعیین تکلیف مرزهای جغرافیایی این شهرستان با مشهد را ضروری می داند و می گوید: یکی از مشکلات جدی که اکنون با آن مواجه هستیم و موجب بروز مشکلاتی شده عدم تعیین تکلیف مرزهای جغرافیایی طرقبه شاندیز با مشهد است.

وی یادآور می شود: متاسفانه بلاتکلیفی در ابلاغ مصوبه هیات دولت توسط کسانی که تقسیمات کشوری را انجام می‌دهند مشکلات بسیاری را برای این شهرستان ایجاد کرده است.

تقسیمات سیاسی سد راه تصمیم گیری

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون تعیین تکلیف برخی از اراضی چسبیده به شهر مشهد که سال‌هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برند پاسخ می‌دهد: تعارض فی‌مابین مشهد و طرقبه و شاندیز، ارتباط مستقیمی به طرح جامع ندارد بلکه موضوع مربوط به مرز تقسیمات سیاسی فی‌مابین دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز است.

بهاره بزرگمهر می‌گوید: حل موضوع تقسیمات سیاسی ارتباطی به طرح‌های تفصیلی یا جامع ندارد و در حال حاضر نیز پاسخگویی برای موارد مجاز برابر قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات توسط دفتر فنی استانداری صورت می‌پذیرد.

وی ادامه می‌دهد: درصورتی‌که در داخل محدوده توسعه پیوسته قرارگرفته باشد در صورت حل موضوع تقسیمات سیاسی، برای ان ها طرح تهیه خواهد شد و در قالب طرح امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت.

وی ابراز می‌کند: حل موضوع تقسیمات سیاسی ارتباطی با حوزه کاری راه و شهرسازی ندارد و لذا در صورت قرارگیری بخشی از این اراضی در داخل محدوده توسعه پیشنهادی و تصمیم‌گیری مبنی بر الحاق این اراضی در شهرستان مشهد ، شهرداری مشهد امکان تهیه طرح برای آن‌ها را به‌عنوان اراضی شهری خواهد داشت هرچند که این موضوع الزاماً به معنای تخصیص کاربری مسکونی به اراضی یادشده نخواهد بود و تنها بخش اندکی از اراضی اختلافی در صورت رفع اختلاف داخل محدوده توسعه قرار دارند.

کد خبر: ۱۷۴٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسرو IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      3 1
      در قسمت جنوبی مشهد آنقدر زمین برای ساخت مسکن وجود دارد که جوابگوی دو دهه آینده را خواهد داد اما مسئولین این زمینها را برای آینده فرزندانشان نگه داشته اند و گلبهار را هم در ۳۵ کیلومتری با هم آهنگی تهرانی ها که قبلا مناطق خوب آنرا خریده اند شهر را دارند می کشند به آنجا که هیچ مشهدی قلبا راضی نیست پس هر چه زود تر تکلیف زمینهای جنوبی را برای ساخت مسکن ملی روش کنید که بسیار کم هزینه تر خواهد بود