۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
دولت به تکلیف قانون کالابرگ عمل نکرد!
چرا کوپن الکترونیکی عملیاتی نمی شود؟

دولت به تکلیف قانون کالابرگ عمل نکرد!

ندری تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت باید مقدمات عملیاتی کردن کالابرگ الکترونیکی را مهیا می کرد و بعد از آن ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کرد. دولت خیلی به تکالیف قانونی خودش عمل نکرده است.

بازار؛ گروه ایران: کامران ندری تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار درباره پیاده سازی طرح کالابرگ بیان کرد: تعریف کالابرگ الکترونیک روی کاغذ یک بحث است و عملیاتی کردن آن بحث دیگر است. اینکه می شود در عمل با استفاده از سطحی از فناوری و دانش آی تی که در کشور وجود دارد این کالابرگ الکترونیکی را عملیاتی کرد یا خیر؟ در این مورد فقط باید با متخصصین آن صحبت کنید و ببینند اشکالات اجرا و پیاده سازی این طرح چیست.

وی ادامه داد: یکبار دیگر اجرای کالابرگ را در دوره جنگ تحمیلی داشتیم و مردم از آن استفاده می کردند. منتهی الکترونیکی نبود. آن چیزی که الان این کالابرگ را از آن کالابرگ دوره جنگ متفاوت می کند الکترونیکی بودن آن است که از لحاظ فنی نیز مشکلاتی وجود دارد که دولت تا الان نتوانسته این کالابرگ الکترونیکی را عملیاتی کند.

ندری تصریح کرد: وقتی شما یارانه نقدی را به بخش عمده‌ای از مردم پرداخت می کنید قطع کردن این یارانه نقدی یک معضل بسیار بزرگ بشمار می آید. کسی که چند ماه این یارانه‌های ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده طبیعتا تمایل دارد این پرداخت‌های نقدی ادامه پیدا کنند. لذا قطع کردن این یارانه‌های نقدی هم یک مانعی است برای اینکه دولت تمایل نداشته باشد این کالابرگ را فعال کند. به دلیل اینکه اگر کالابرگ را فعال کند باید یارانه نقدی را قطع کند و قطع یارانه نقدی می تواند اعتراضاتی را در پی داشته باشد.

این استاد دانشگاه براین باور است: از منظر اقتصادی و عدالت اقتصادی که نگاه کنیم کالابرگ می تواند(البته اگر عملیاتی و اجرایی شود و در عین حال درست پیاده سازی شود) بهتر از پرداخت یارانه نقدی باشد. یارانه نقدی را فقط باید به افرادی پرداخت کرد که در گروه‌های پایین درآمدی قرار دارند و تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند. اگر دولت بتواند مشکلات فنی کالابرگ را حل کند کالابرگ می تواند بهتر به آن هدفی که دولت دنبال می کند، اصابت کند.

ندری اضافه کرد: در حال حاضر دو مشکل جدی برای این پروژه وجود دارد؛ اول، آیا از لحاظ فنی اجرا و عملیاتی کردن کالابرگ الکترونیکی امکان پذیر است یا نیست؟ دوم، آیا دولت در شرایط فعلی می تواند یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی را که به افراد پرداخت می کند، قطع کند یا خیر؟

ندری تصریح کرد: ظاهرا بحث کالابرگ تکلیف قانونی هم هست. لذا قانون گذار دولت را مکلف کرده که حتما کالابرگ الکترونیکی را راه اندازی کند و در ابتدا دولت باید مقدمات عملیاتی کردن کالابرگ الکترونیکی را مهیا می کرد و بعد از آن ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کرد. تا اینجای کار می شود گفت که دولت خیلی به تکالیف قانونی خودش عمل نکرده است.

کد خبر: ۱۷۳٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      چرا این نمایندها که با رای مردم رفتن مجلس به حرف وخواسته مردم گوش نمیکنن وفقط حرف کالابرگ را میزنن برای یک بار در زندگی به حرف مردم گوش کنید مردم خسته شدن بس که گفتن یارانه نقدی بدین اقایان نماینده نفرین مردم را دنبال خودتون نکنید وبه فکر پر کردن جیبتان نباشید به خواسته مردم احترام بگذارید