۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کاهش زمان سفر بر اثر گرانی هتل‌ها | سفر ارزان به رویا پیوست
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کاهش زمان سفر بر اثر گرانی هتل‌ها | سفر ارزان به رویا پیوست

مشهد- تورم و گرانی که نرخ مراکز اقامتی را نیز در امان نگذاشته موجب ناراحتی مسافران و البته بیشتر از همه هتلداران شده زیرا این قیمت‌های لجام‌گسیخته به نفع هیچ‌ یک از طرفین نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی است به همین دلیل صنعت گردشگری در این شهر نسبتاً رونق بیشتری دارد.

این موضوع موجب شده تا هتلداری به‌عنوان یک صنعت به نسبت شهرهای دیگر کشور پررونق‌تر باشد اما از زمانی که کرونا بر کشور سایه انداخت و این روزها که تمام هزینه‌ها و خدمات افزایش سه برابر داشته است صنعت هتلداری را به چالش کشیده است.

افزایش نرخ هتل‌ها در حالی صدای اعتراض گردشگران را بلند کرده که صاحبان هتل‌ها و متصدیان مراکز اقامتی نیز دل چندان خوشی از این موضوع ندارند چراکه نیک می‌دانند افزایش قیمت به کاهش و ریزش مشتری دامن زده و از زمان اقامت مسافر در این شهر می‌کاهد.

به‌منظور بررسی مشکلات پیش روی هتلداران و بحث در خصوص افزایش نرخ خدمات در این صنعت با محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* امسال نرخ خدمات در هتل‌ها چقدر افزایش داشت؟

از ابتدا سال ١۴٠١ افزایش نرخ نداشتیم ، افزایش نرخ گذشته مربوط به مهر سال ١۴٠٠ بوده که اعمال‌شده است و پس‌ازآن افزایش نرخی اعمال نشده است.

کاهش زمان سفر بر اثر گرانی هتل‌ها | سفر ارزان به رویا پیوست

اما با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی شاهد افزایش قیمت در بخش نوشیدنی و مواد خوراکی هتل‌ها بوده‌ایم.

* آیا این گرانی بر روی کاهش مسافر و یا گردشگر تأثیرگذار بوده است؟

تأثیر گرانی هتل‌ها بر روی بحث گردشگری هنوز خودش را خیلی نشان نداده است چراکه در این تابستان بعد از حدود دو سال که باوجود بیماری کرونا، هتل‌ها تعطیل بودند گردشگری افزایش داشته است اما به‌طور قطع باگذشت زمان بی‌تأثیر نخواهد بود.

هزینه های پرسنلی، حامل های انرژی و به ویژه نگهداری تاسیسات به‌شدت افزایش یافته و در بسیاری از شاخص ها دو تا سه برابر شده است لذا این موضوع تناسبی بین دخل و خرج ایجاد نمی کند.

* ساماندهی خانه‌ها و اقامتگاه‌های غیرمجاز به کجا رسید و این موضوع چه آسیب‌هایی به هتل داران می‌زند؟

سازمان میراث فرهنگی متولی این موضوع است ولی به‌تازگی بحث این است که شهرداری نیز به این موضوع ورود پیدا کند و گفت‌وگویی میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در این رابطه شده است و من متأسفانه در جریان جزئیات آن نیستم.

* مهمانسراهای دولتی تا چه میزان رقیب هتل داران بوده و این مهمانسراها چه مشکلاتی برای صنعت هتل داری در بردارند؟

این مراکز هم به توریسم و هم به گردشگر آسیب می‌رساند و از طرفی اقتصاد شهر مشهد را هدف قرار گرفته است چراکه این‌ مهمانسراها مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند ،همچنین موضوع‌های امنیتی و بهداشتی را به درستی و در قالب استاندارد های تعیین شده رعایت نمی‌کنند و به‌طورکلی طبق هیچ قانون خاصی عمل نمی‌کنند.

متاسفانه موارد بسیاری دیده‌ شده است که گردشگران از این محیط‌ها ناراضی بوده‌ و حتی به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین گردشگر آسیب‌دیده است و یا حتی جان خود را از دست داده است.

مهمانسراهای دولتی متأسفانه به این دلیل که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و هزینه‌های آن‌ها را بودجه دولت تأمین می‌کند به لحاظ قیمت تمام‌شده از قیمت تمام‌شده پایین تری برخوردار هستند بنابراین نرخ‌های بسیار پایینی دارند و رقابتی منفی و جدی بین این واحدها و واحدهایی که هزینه خدمات را کاملاً خودشان پرداخت می‌کنند به وجود آمده است.

کاهش زمان سفر بر اثر گرانی هتل‌ها | سفر ارزان به رویا پیوست

به‌طورکلی این واحدها رقیبانی جدی در مقابل دیگر واحدهای اقامتی مجاز دار هستند و چون از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند هزینه‌های بسیار پایینی دارند و از طرفی می‌توان گفت این واحدها خلاف قانون عمل می کنند.

* خانه‌های شخصی تا چه حد برای صنعت هتلداری مشکل‌زا هستند؟

من واقعا نمی‌دانم زمانی که این‌همه هتل و هتل آپارتمان خالی وجود دارد چرا به باید خانه‌های شخصی در این شهر اقامتگاه مسافران شود؟ آن‌هم خانه‌های شخصی که غالباً بدون مجوز فعالیت می‌کنند. چندین بار تاکنون از مسئولان قضایی درخواست برخورد سفت‌وسخت کرده‌ایم اما هنوز این موضوع مشکل‌زا است و ادامه دارد.

* برای رفع این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟

با سرازیر شدن مسافر و زائر نه‌تنها صنعت هتلداری که بسیاری صنایع و در کل اقتصاد شهری شکوفا خواهد شد. ما هیچ‌چیزی از استانبول و ایروان و تفلیس کم نداریم اما باوجوداینکه بسیاری از زیرساخت‌ها نیز فراهم است ولی برنامه‌ریزی و نگاه کلان سازمان میراث فرهنگی ایراداتی دارد که باید رفع شود.اگر این سازمان به‌عنوان وزارتخانه کار می‌کرد و مجبور به پاسخگویی به دولت و مجلس بود شرایط مطمئن باشید تفاوت می‌کرد.

همچنین به نظرم باید آستان قدس رضوی به‌عنوان متولی زیارت و در کنار آن سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی گردشگری باید در یک تعامل مشترک با هماهنگی درصدد جذب حداکثری توریست و رفع مشکلات برآیند.

در این راستا فراهم‌سازی سازوکار تفریحات مناسب با عرف و شرع در کنار زیارت از دیگر اقداماتی است که می‌تواند سبب جذب حداکثری توریست شود.

* با توجه به شوق سرمایه گذاری در مشهد آیا این شهر هنوز ظرفیت ساخت هتل های جدید و بیشتر را دارد؟

خیر ندارد، من حدود سه سال پیش این پیشنهاد را اعلام کردم که سرمایه گذاران در بخش اقامتی سرمایه گذاری نکنند. چراکه واحد های اقامتی نیمه کاره فراوانی داریم که متأسفانه همچنان نیمه کاره مانده اند و سرمایه گذارانی که در آنجا سرمایه گذاری کرده اند دچار مشکل شده اند و می توان گفت، مشهد دیگر ظرفیت ساخت محل اقامتی جدید را ندارد و اگر کسی اقدام به ساخت محل اقامتی نیز بکند،به طور قطع متضرر خواهد شد .

به عنوان کارشناس در این زمینه امیدوار هستم شرایط به گونه ای باشد که برای کشور ارز آوری شود. همچنین برای توریست و گردشگر خدمات در شأن و ارزشمندی ارائه کنیم .همچنین امیدوار هستم در این راستا اشتغالزایی و حمایت های بیشتری انجام شود و ما بتوانیم به لحاظ کیفیت خدمات در راس واحد های اقامتی کشور قرار داشته باشیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha