۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
برای تامین پروتئین مصرفی جامعه توزیع کالابرگ ضروری است| خطر خروج ۳۵درصدی مرغهای تخمگذار از دور تولید
رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با بازار؛

برای تامین پروتئین مصرفی جامعه توزیع کالابرگ ضروری است| خطر خروج ۳۵درصدی مرغهای تخمگذار از دور تولید

نبیپور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران میگوید: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ تا ۴۸هزار تومان و در بازار تا ۳۴هزار تومان عرضه می شود؛ اگر قیمتها تغییر نکند ۳۵درصد مرغهای تخمگذار کشور از رده خارج میشوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی غالب کالاهای اساسی مصرفی با چندین برابر قیمت سابق در بازار عرضه می شود و از یکسو خریداران توان خرید ندارند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نسبت به متناسب نبودن قیمت های مصوب با قیمت تمام شده کالای تولیدی خود گلایه دارند. از جمله پرمصرف ترین کالاها در بازار مرغ و تخم مرغ است که تولید کنندگان این حوزه نیز با چالش های قیمتی مواجه هستند. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران» انجام داده و پیگیر آخرین وضعیت تولیدکنندگان این حوزه شده است.

*در حال حاضر صنعت مرغداری کشور به خصوص در بخش مرغ تخم گذار در چه شرایطی قرار دارد؟

صنعت به نوعی ویران شده است و کسی جوابگو نیست؛ از یک طرف قیمت پایین است از سوی دیگر تولید بالا است و از طرف دیگر مردم توان خرید ندارند. با این وجود در حال حاضر تولید تخم مرغ کاهش نداشته و بالای ۳هزار تن تولید در روز داریم.

برای کنترل قیمت تخم مرغ دولت نمی تواند کاری انجام دهد با این وجود بارها اعلام کرده ایم که دولت باید به مردم «کالابرگ» بدهد تا مردم از این طریق کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند

به عبارتی می توان گفت دولت در این مسیر کوتاهی نکرده بلکه زرنگی کرده است؛ به این معنا که آمده زمانی آزادسازی را انجام داده که بالاترین تولید را در مملکت داشتیم و چون کالای ما بر طبق عرضه و تقاضا فروخته می شود دست ما به جایی بند نیست. در نتیجه مجبوریم روزانه محصول را به بازار بدهیم و به تبع با کاهش قیمت مواجه می شویم. از سوی دیگر وقتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد بر قیمت کالاها اضافه شده اما حقوق ها افزایش چندانی نداشته، چگونه می توان انتظار داشت خرید داشته باشند، بنابراین عرضه محصول زیاد می شود و قیمت برای تولیدکننده کاهش می یابد.

*گفته می شود برای صنعت طیور، زمستان امسال بسیار تاریک خواهد بود و تولید می خوابد و کالا نایاب می شود. تحلیل شما از این حرف چیست؟

مطمئن باشید امسال در مورد محصول تخم مرغ قیمت از رقم فعلی آنچنان بالاتر نخواهد رفت. البته در مورد مرغ های گوشتی ممکن است پرورش دهندگان جوجه ریزی نکنند چون حداکثر دوره ۴۵ روزه است اما برای مرغ تخمگذار اینگونه نیست چون دوره ۲۰ ماهه است و لذا کاهش تولید نداریم. با این وجود اگر قیمت تخم مرغ ارقام فعلی باشد، به طور قطع ۳۰ تا ۳۵ درصد مرغ های تخمگذار از رده خارج خواهند شد و راهی کشتارگاه ها می شود و به تبع قیمت تغییر خواهد کرد.

*برای کنترل قیمت ها به نحوی که تولید کننده متضرر نشود و خریدار هم توان خرید داشته باشد دولت چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

برای کنترل قیمتها در مورد محصول تخم مرغ دولت نمی تواند کاری انجام دهد اما بارها اعلام کرده ایم که دولت باید به مردم «کالابرگ» بدهد تا مردم از این طریق کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. چون حتی اگر میزان یارانه را ۳ برابر رقم فعلی کنند مردم به قدری مشکلات دارند که آن را خرج خرید کالا نمی کنند.

بالغ بر ۹۰ درصد از واکسن های مصرفی در صنعت دام و طیور وارداتی است و تنها چند واکسن معمولی تولید داخل است

لذا دولت اگر می خواهد حمایت کند باید کالابرگ را برای خریدار مشخص کند چون در آینده فاجعه در راه است؛ یعنی نسلی که قرار است روی کار بیاید پروتئینی دریافت نمی کند. چون به دلیل گرانی ها شیر، تخم مرغ، گوشت و غیره را نمی تواند به اندازه نیاز مصرف کند بنابراین دولت باید به فکر آینده هم باشد.

*تولید کننده های این صنعت همیشه با قیمت مصوب مشکل دارند در مورد تخم مرغ الان وضعیت چگونه است؟

الان قیمت تمام شده تخم مرغ بدون احتساب هر سودی بین ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. از سوی دیگر قیمت مصوب ۳۵ هزار و ۵۰۰ است و امروز نهایت با نرخ ۳۴ هزار تومان به فروش می رسد.

*در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شده و ارز نیمایی است، بسیاری معتقدند در چنین حالتی قیمت گذاری دیگر نباید دست دولت باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

در هر صورت دولت مرغ و تخم مرغ را به هیچ وجه رها نخواهد کرد چون آن را در سبد خانوار می بیند و ارزان ترین پروتئینی است که هر فردی می تواند استفاده می کند. بنابراین به طور قطع دولت در قیمت گذاری این محصولات دخالت خواهد کرد و همانطور که الان قیمت دستوری است در آینده حتی اگر بگویند با ارز آزاد نهاده وارد کنید باز هم دولت در این دو کالا یعنی مرغ و تخم مرغ دخالت خواهد کرد.

*دخالت از نگاه شما خوب است یا تبعات دارد؟

ما می گوییم دولت باید بر همه چیز نظارت کند نه دخالت. به عنوان مثال خودشان قبول کرده بودند قیمت تخم مرغ را کیلویی ۴۳ هزار تومان اعلام کنند اما به یکباره معاون اول رئیس جمهور آن را به ۳۵۵۰۰ تومان تغییر داده است. حال اینکه با چه معیاری به این رقم رسیده ما در جریان نیستیم.

*در خصوص واکسنهای دام و طیور تولید کنندگان داخلی معتقدند تا حدود زیادی پیشرفت کرده اند و می توانند کل بازار را تامین کنند. با توجه به اینکه شما خود دامپزشک هستید و در این صنعت هم فعالیت دارید آیا این گفته را تایید می کنید؟

به طور کلی بالای ۹۰ درصد از واکسنهای مصرفی در این صنعت از خارج می آید و چند واکسن داریم که یک تا دو شرکت آن را تولید می کنند. با این وجود در صنعت طیور اصلی ترین واکسنها از خارج می آید و اگرچه در مورد دام، سرم سازی و غیره در داخل انجام می شود اما در بخش طیور اکثریت از خارج وارد می شود و شرکت های فعال در کشور نیز غالبا وارد کننده هستند. با این وجود برخی تولیدکننده های حوزه واکسن برخی واکسنها را تولید می کنند اما چندان خود را به روز نکرده اند و تنها واکسنهای معمولی این صنعت را می سازند و واکسنهای اصلی غالبا وارداتی است.

کد خبر: ۱۷۳٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hanih IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      عالی
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      9 0
      بابا ما مرغ نمیخوریم مگه باید ضرر مرغدریها را هم مردم باید بدن که کالابرگ پیشنهاد میدید مرغ بخوریم کرایه خانه اب برق را از کجا بیاریم پس خواهشن کالابرگ را به مردم پیشنهاد ندید ما یارانه نقدی مینایم