۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
امکان صادرات سیب زمینی از اردبیل| ظرفیت سردخانه‌ها تا ۱۵۰ هزار تن افزایش یافت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

امکان صادرات سیب زمینی از اردبیل| ظرفیت سردخانه‌ها تا ۱۵۰ هزار تن افزایش یافت

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: همزمان با آغاز برداشت محصول سیب زمینی در دشت اردبیل امکان صادرات این محصول به کشورهای همسایه فراهم شده است.

نادر تقی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز دشت اردبیل زیر کشت محصول استراتژیک سیب زمینی رفته که عملیات برداشت این محصول چند روزی است آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش بینی می کنیم بیش از ۸۱۵ هزار تن سیب زمینی در دشت اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شود تا سیب زمینی کاران اردبیل یک پنجم نیاز کشور را تامین کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار در دشت اردبیل ۴۰ تا ۴۵ تن است که به دلیل کیفیت بالای تولید محصول بازارپسندی خوبی را برای سیب زمینی اردبیل شاهد هستیم.

تقی زاده از تولید بذر بومی متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی اردبیل خبر داد و بیان کرد: این ارقام متنوع با روش های علمی و به صورت کشت بافت تولید و در اختیار زارعان دشت اردبیل قرار می گیرد.

وی گفت: در مدت دو ماهه برداشت این محصول در دشت اردبیل فرصت اشتغال برای بیش از ۴۰ هزار نفر فراهم می آید که امیدواریم تولیدکنندگان سیب زمینی برای کوتاه کردن دست دلالان و سوداگران محصول تولید شده خود را به قیمت مناسب برای واحدهای صنعتی فروخته و یا در فکر صادرات این محصولات باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ظرفیت موجود سردخانه های نگهداری سیب زمینی را در استان ۸۰ هزار تن اعلام و تصریح کرد: این رقم تا ۱۵۰ هزار تن قابل افزایش است.

تقی زاده افزود: هرچند در حوزه صنایع تبدیلی کمبود واحدهای صنعتی و سرمایه گذاری را شاهد هستیم اما برای جلوگیری از خام فروشی محصول امسال برنامه ریزی هایی انجام شده که با همراهی کشاورزان می توانیم در این حوزه مناسب عمل کنیم.

وی در مورد تغییر سیستم آبیاری اراضی دشت اردبیل به روش های نوین و مدرن آبیاری اظهار کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد اراضی دشت اردبیل که به زیر کشت سیب زمینی رفته به سیستم آبیاری مدرن به ویژه تیپ مجهز شده تا با کمترین تلفات بیشترین ظرفیت آبیاری را شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha