۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
تاریخچه لنت ترمز و تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

تاریخچه لنت ترمز و تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

هر اتومبیل دارای سیستم ترمز است که یکی از اجرای این سیستم، لنت ترمز است.

به گزارش بازار، هر اتومبیل دارای سیستم ترمز است که یکی از اجرای این سیستم، لنت ترمز است. بسته به ‌وسیله نقلیه، سیستم ترمز ممکن است کاسه‌ای یا دیسک باشد. ترمز کاسه‌ای دارای لنت کفشکی است، در حالی که ترمز دیسک دارای لنت ترمز دیسکی است. در این مقاله سعی داریم شما را با لنت ترمز کفشکی و دیسکی و تفاوت بین آنها آشنا کنیم:

تاریخچه لنت ترمز

با پیشرفت فناوری، سرعت خودروهای تولید شده افزایش یافت. هربرت فرود انگلیسی، در سال ۱۹۰۱ حق ثبت اختراع را برای بلوک‌های ترمز دریافت کرد. این اولین لنت‌های ترمز تجاری بودند. در آن زمان، مواد اصطکاک لنت ترمز مورد استفاده، پارچه پنبه‌ای پر از رزین، موهای شتر، چرم و حتی چوب بود.

در سال ۱۹۰۲، Ransom E. Olds یک سیستم ترمز جدید را آزمایش کرد. این سیستم از یک باند فولادی انعطاف‌پذیر، که در اطراف یک کاسه روی محور عقب پیچیده شده بود تشکیل می‌شد. هنگام اعمال ترمزها باند فولادی برای متوقف کردن وسیله نقلیه در اطراف کاسه منقبض می‌گردید.

در سال ۱۹۰۵، Frood شرکت هربرت Frood را ایجاد کرد که متخصص در ترمز و مواد اصطکاک بود. وسایل نقلیه تجاری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در انگلیس از محصولات این شرکت از حدود سال ۱۹۰۷ استفاده کردند. در طول جنگ جهانی اول، استفاده از این ماده اصطکاک توسط ارتش برای تانک‌ها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه به تصویب رسید.

در سال ۱۹۱۰، تحت نام تجاری "Ferodo"، اولین ماده اصطکاک آزبست ایجاد شد. آزبست، یک ماده معدنی طبیعی بودهکه می‌تواند دمای بالایی را تحمل کند و یک عایق عالی است.

در سال ۱۹۲۶، ترنر و نیول، یک شرکت بریتانیایی، هنگام بازنشستگی Frood، سهام Ferodo را خریداری کردند. این شرکت به یک نام پیشرو در عملکرد ترمزها تبدیل شد و تولیدکنندگان وسایل نقلیه را تأمین کرد. در سال ۱۹۶۱، Ferodo فلز سنگی (لنت‌های ترمز نیمه فلزی) و مواد اصطکاک فلزی را معرفی کرد.

در سال ۱۹۶۲، بندیکس ترمزهای دیسک چهار چرخ را به عنوان استاندارد مناسب برای سودآوری با کارایی بالا و به عنوان لوازم جانبی اختیاری برای مدل‌های Hawk و V۸ معرفی کرد و این صنعت را تحت تأثیر قرار داد.

در دهه ۱۹۶۰، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان شروع به جایگزینی ترمزهای کاسه‌ای با ترمزهای دیسک کردند. برخی از اولین شرکت‌ها که در کشورهای خود این کار را انجام دادند، لانسی ایتالیا در سال ۱۹۶۰، مرسدس بنز آلمان در سال ۱۹۶۱، رنو فرانسه در سال ۱۹۶۲، نیسان ژاپن در سال ۱۹۶۵ و ولوو سوئد در سال ۱۹۶۶ بود.

لنت ترمز دیسکی چیست؟

تاریخچه لنت ترمز و تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

لنت‌های ترمز قطعات صاف فولادی است که توسط یک لایه ماده اصطکاک ضخیم از یک طرف پوشانده شده است که در سیستم ترمز دیسک استفاده می‌شود. نوع ماده اصطکاک مورد استفاده بر اساس نوع و اندازه وسیله نقلیه و همچنین نوع کولیس ترمز متفاوت است.

سیستم ترمز دیسک توسط راننده با فشار دادن روی پدال ترمز فعال می‌شود. سیلندر اصلی، که در اصل یک پیستون است توسط یک مایع ترمز محصور شده و در برابر این امر تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه، سرعت چرخ کند می‌شود. این نوع ترمز توانایی توقف بیشتری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دارد زیرا مدت زمان خنک شدن دیسک کوتاه‌تر است. در نتیجه استفاده، لایه ماده اصطکاک با گذشت زمان از بین می‌رود و در نهایت لنت‌های ترمز باید تعویض شوند.

لنت ترمز کفشکی چیست؟

تاریخچه لنت ترمز و تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

لنت ترمز کفشکی بخشی از سیستم ترمز کاسه‌ای است. آنها از یک قطعه فلزی خمیده که یک طرف آن با مواد اصطکاک پوشیده شده است تشکیل شده‌اند. وقتی راننده ترمز را فشار می‌دهد یک سیلندر چرخ در سیستم ترمز کاسه‌ای، لنت کفشکی را به طرف بیرون فشار داده و بر اثر اصطکاک لنت کفشکی و فضای ترمز کاسه‌ای، سرعت چرخ کم می‌شود.

ترمزهای کاسه‌ای و لنت ترمز کفشکی بخش‌هایی از نوع قدیمی‌تر سیستم ترمز هستند و در وسایل نقلیه مدرن کمتر رایج شده‌اند. با این حال، برخی از مدل‌های وسیله نقلیه دارای ترمزهای کاسه‌ای در چرخ‌های عقب هستند زیرا ترمزهای کاسه‌ای برای ساخت مقرون ‌به ‌صرفه‌ترند.

تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

تاریخچه لنت ترمز و تفاوت لنت کفشکی و دیسکی

وقتی صحبت از سیستم ترمز می‌شود، بیشتر وسایل نقلیه امروزی دارای ترمز دیسک با لنت ترمز هستند. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، برخی از وسایل نقلیه دارای ترمزهای دیسک در جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب هستند تا به کاهش هزینه‌های تولید کمک کنند.

در این وسایل نقلیه، ترمزهای دیسک تقریباً همیشه در چرخ‌های جلو نگه داشته می‌شوند زیرا در صورت استفاده از ترمزها می‌توانند به ‌طور کلی نیروی توقف بیشتری را تحمل کنند. در اینجا چند تفاوت دیگر در سیستم‌های ترمز کاسه‌ای و دیسکی مشاهده خواهید کرد.

جهت نیروی ترمز

تفاوت اصلی بین لنت‌های ترمز کفشکی و لنت‌های ترمز دیسکی در جهت نیرو آنهاست. لنت کفشکی با فشار دادن به بیرون، ماشین را متوقف می‌کند، در حالی که لنت‌های ترمز دیسکی با نزدیک شدن به هم، آن را متوقف می‌کنند. به جای نشستن در داخل کاسه ترمز، لنت‌های ترمز در اطراف دیسک به نام روتور قرار می‌گیرند. یک کولیس لنت‌های ترمز را به هم فشرده می‌کند تا در مقابل دیسک روتور فشار بیاورد که چرخ‌ها را کند کرده و ماشین را متوقف می‌کند.

مقدار قدرت توقف

تفاوت دیگر بین لنت‌ کفشکی و لنت‌های ترمز دیسکی، میزان نیرویی است که هرکدام برای متوقف کردن وسیله نقلیه نیاز دارند. حتی اگر کفشک ترمز به طور معمول دارای مناطق بیشتری از مواد ناهموار برای ایجاد اصطکاک لازم برای متوقف کردن ماشین باشد، اما به طور معمول به‌اندازه لنت‌های ترمز روی سیستم ترمز دیسک، قدرت توقف ندارند.

همه چیز برابر است، ترمزهای دیسک به طور کلی قدرت متوقف‌کننده بیشتری را بسیار سریعتر از ترمزهای کاسه‌ای فراهم می‌کنند و به ماشین اجازه می‌دهد زودتر و در مسافت‌های کوتاه‌تر متوقف شود.

میزان عمر

ازآنجاکه لنت کفشکی در قسمت عقب وسیله نقلیه قرار دارد، طول عمر و دوام آنها ممکن است بیشتر باشد زیرا نیروی زیادی برای توقف ماشین مصرف نمی‌کنند. علاوه بر این، لنت کفشکی در داخل کاسه ترمز قرار دارد که می‌تواند به محافظت از آنها در برابر زنگ‌زدگی، خاک و خوردگی کمک کند. اما این محصور بودن گاهی به ضرر آن است و گردو خاک می‌تواند بر میزان عمر آن تاثیر بزارد.

از طرف دیگر، لنت‌های ترمز دیسکی بیشتر در معرض عناصر، شرایط جاده و خاک و زباله‌های احتمالی قرار دارند. با این حال، همچنین می‌تواند به لنت‌های ترمز و روتورهای طولانی‌تر کمک کند، زیرا لنت‌ها اساساً با پاک کردن خاک و مواد دیگر، روتورها را تمیز می‌کنند.

سهولت سرویس

از آنجا که لنت‌ ترمز کفشکی محصور شده است، آنها بهتر می‌توانند در برابر خوردگی مقاومت کنند. با این حال، ترمزهای کاسه‌ای یک سیستم پیچیده‌تر از ترمزهای دیسک هستند و باعث می‌شود سرویس لنت کفشکی دشوارتر و وقت‌گیرتر از لنت‌های دیسکی باشد. در حالی که آسیب‌پذیری لنت‌های ترمز دیسکی آن را به طور بالقوه در معرض خوردگی قرار می‌دهد، اما باعث می‌شود آنها در دسترس‌تر باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین برندهای لنت ترمز

کد خبر: ۱۷۳٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha