۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
پرورش باکتریهای مقاوم به جای ماهی با استفاده زیاد داروی ضد میکروبی
محققان اعلام کردند

پرورش باکتریهای مقاوم به جای ماهی با استفاده زیاد داروی ضد میکروبی

ماهی های پرورشی در معرض خطر ابتلا به بیماری ها به دلیل گرم شدن کره زمین هستند.ازطرفی استفاده بالای داروهای ضد میکروبی در مزارع می تواند باعث افزایش باکتریهای مقاوم شود.

فرحنازسپهری، خبرگزاری بازار- ایندیپندنت در گزارشی نوشت: محققان اعلام کردند که باکتریهای مقاوم در آبزیان می توانند ژنها را به باکتریهای غیر مقاوم در انسان آلوده کنند که باعث ایجاد بیماریهایی می شوند که درمان آنها دشوار است. یک مطالعه برای اولین بار نشان داده است که ماهی های پرورشی به دلیل گرم شدن کره زمین در معرض خطر بیماری هستند.

محققان دریافتند که با گرم شدن اقیانوس ها و منابع آب شیرین، شرایط برای باکتری ها مطلوب تر می شود، و باعث شده که پرورش دهندگان ماهی برای مقابله با بیماری در ذخایر خود از مقادیر زیادی داروهای ضد میکروبی استفاده کنند. از طرفی استفاده از مقادیر زیادی از داروی ضد میکروبی در مزارع پرورش ماهی باعث افزایش باکتریهای مقاوم در برابر دارو شده است. 

باکتریهای مقاوم در آبزی پروری  عامل  انتقال بیماریها به انسان

سمیرا سارتر، میکروبیولوژیست بخشی از این مطالعه به ساینس دیلی گفت: باکتریهای مقاوم در آبزی پروری می توانند ژنهای مقاومت خود را به باکتریهای غیر مقاوم در انسان منتقل وباعث آلوده شدن شوند. بنابراین بیماریهایی ایجاد می شود که برای هم حیوان و هم انسان خطرناک است. این گزارش، هفته گذشته در Nature Communications منتشر و توسط محققان انستیتوی علوم تکامل در دانشگاه مونپلیه فرانسه انجام شد.

محققان بیش از ۴۰۰ مقاله علمی در مورد بیش از ۱۱ هزار باکتری موجود در آبزیان ۴۰ کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا از شاخص مقاومت چند آنتی بیوتیکی استفاده کنند. به طوری که نشان داد که کشورهای کم درآمد و متوسط دارای مقاومت ضد میکروبی بالایی (AMR) هستند. این مطالعه همچنین نشان داد که  مرگ و میر آبزیان آلوده در دماهای گرمتر بالاتر است. کشورهایی که در معرض تغییر آب و هوا آسیب پذیر هستند احتمالاً با بیشترین خطرات مقاومت ضد میکروبی روبرو می شوند، از این رو بایستی در راستای سلامت انسان و صنعت آبزی پروری اقدامات فوری صورت گیرد و ازطرفی راه حلهای پایدار برای به حداقل رساندن استفاده از آنتی بیوتیک و افزایش مقاومت سیستم مورد نیاز است.

وقتی میکروارگانیسم هایی از قبیل باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و انگل ها در برابر داروهای ضد میکروبی مقاوم شوند - طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، طیف وسیعی از درمان ها که شامل آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها را شامل میشوند -به طوریکه به ابر میکروب (superbugs)  شناخته می شوند. درعین حال که عفونتهای مقاوم در صنعت آبزیان، جایی که کشاورزان وابزیان قراردارند، پیامدهای زیادی به همراه دارد.

صنعت آبزی پروری نیمی از ماهی و غذاهای دریایی مصرفی در سراسر جهان را تأمین می کند و منبع حیاتی پروتئین برای تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.از طرفی پیش بینی می شود جمعیت جهانی تا سال ۲۰۵۰ تا ۲ میلیارد نفر افزایش یابد.درحالی که امنیت غذایی در کشورهایی که به دلیل تغییرات آب و هوایی با خشکسالی، سیل و آتش سوزی بیشتر روبرو هستند به عنوان یک چالش بزرگ است.

طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، در سال ۲۰۱۶، ۳۷ کشور به جای صید ماهی، از طریق مزارع پروش ماهی آبزیان خود را تامین کرده اند. در سال ۲۰۱۴، گزارشی از بانک جهانی پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰، ۶۲ درصد از غذاهای دریایی که در سطح جهان مصرف می شوند، ازطریق مزارع پرورش می یابد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۰۰ هزار مرگ و میر در سراسر جهان هر سال از طریق مقاومت ضد میکروبی روی می دهد، و درحالی که پیش بینی می شود که این میزان در ۳۵ سال آینده به ۱۰ میلیون مرگ سالانه افزایش یابد.

خطر سلامتی نه تنها در مورد پرورش ماهی  است بلکه طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تخمین زده می شود از ۱۰ بیماری عفونی شناخته شده در افراد، ۶ مورد از حیوانات منتقل و پخش می شود. محققان معتقدند که جایگزین های آنتی بیوتیک به طور فوری در مزارع ماهی مورد نیاز است. یک راه حل می تواند استفاده از انواع گیاهی باشد که به تقویت ایمنی بیماری ها در ماهی کمک می کند. این مطالعه همچنین مدیریت بهتر زمین را برای جلوگیری از تکثیر بی رویه محصولات زراعی، و یا گونه های حیوانی وممانعت از ورود فاضلاب به منابع آب را توصیه می کند.
 

کد خبر: ۱۷٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha