۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
افغانستان، مسیر جدید ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان خبر داد

افغانستان، مسیر جدید ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه

جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: در شرایط کنونی افغانستان می‌تواند مسیر جدیدی برای ترانزیت کالاهای بازرگانی ایران به کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجیکستان و ازبکستان باشد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدمهدی جوانمرد قصاب گفت: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان در خصوص ترانزیت کالا به بازارهای ازبکستان و تاجیکستان و دستیابی ایران به بازارهای این دو کشور در شرایط کنونی که ایران روابط تجاری خوبی با افغانستان دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: افغانستان در حال حاضر عضو کنوانسیون «کارنه‌تیر» است و شرکت‌های ایرانی در چنین شرایطی می‌توانند به خوبی از شرکت‌های حمل و نقل افغانستان برای انتقال اموال بازرگانی ایران به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند.

جوانمرد ‌قصاب ادامه داد: در حال حاضر هر هفته پنج تا شش کانتینر یا کامیون از مرز میلک از مسیر افغانستان به طرف تاجیکستان و ازبکستان در حرکت هستند که باید حجم  این کالاهای ترانزیتی افزایش یابد.

رایزن ایران در افغانستان اظهار داشت: هرچند ورود کامیون‌های ایران از مرز افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان بلامانع است اما به دلیل ناامنی در افغانستان، این کار با خطراتی مواجه است،   ولی در صورتی تضمین دولت افغانستان برای امنیت کامیون‌های ایرانی، می‌توان به صورت مستقیم از کامیون‌های ایرانی به منظور حمل و نقل کالا به کشورهای آسیای میانه استفاده کرد.

وی تأکید کرد: اقدام شرکت های ایرانی برای ترانزیت و انتقال کالای بازرگانی از مرز میلک به تاجیکستان و ازبکستان و دسترسی به بازارهای آسیای میانه به نفع هر دو کشور ایران و افغانستان و باعث اشتغالزایی و درآمد خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: مزیت استفاده از مسیر افغانستان برای ترانزیت کالا به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان این است که با ورود کامیون های ایران از مرز میلک بین چهار تا پنج روز این کالا به کشورهای هدف می‌رسد، بنابراین، از آنجایی که افغانستان نیز از توانایی ترانزیتی برخوردار است، می‌تواند نقش مهمی در توسعه تجارت بین ایران و کشورهای منطقه از جمله آسیای میانه شود.

جوانمرد قصاب با اشاره به اینکه در شرایط دشوار شیوع کرونا نیز مرز ایران و افغانستان برای تعاملات تجاری بسته نشد، ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان توسط جمهوری اسلامی نادیده گرفته نمی‌شود، زیرا دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی و ظرفیت اقتصادی هستند که در آینده برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت این مسیر ترانزیتی برای صادرات کالای ایران به بازارهای آسیای میانه سود جست، گفت: برای این منظور، رایزنی بازرگانی ایران در افغانستان آمادۀ معرفی شرکت‌های حمل و نقل خصوصی بین‌المللی افغانستان به شرکت‌ها و بازرگانان ایران است.

کد خبر: ۱۷٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha