۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
اقتصاددانان علیه پرزیدنت؛ امروز بدترین زمان برای جنگ تجاری با چین است
هشدار درباره تکرار تجربه تلخ وضع تعرفه وارداتی

اقتصاددانان علیه پرزیدنت؛ امروز بدترین زمان برای جنگ تجاری با چین است

انتقادها به سیاست اخیر ترامپ مبنی بر اعمال فشار بر چین تنبیه این کشور برای همه گیری ویروس کرونا در دنیا بالا گرفته است و کارشناسان اقتصادی امریکایی و رسانه های این کشور بر این باورند که الان زمان مناسبی برای شروع یک جنگ تجاری نیست. آنها به ترامپ در مورد نداشتن دانش در مورد تاریخ اقتصاد کشور انتقاد می کنند و بر این باورند این سیاست بحران را بزرگتر و عمیق تر می کند.

 خبرگزاری بازار- از زمانیکه دونالد ترامپ در مورد ضرورت اعمال فشار بر چین به دلیل  انتشار ویروس کرونا در سرتاسر دنیا صحبت کرده است ، انتقادهای زیادی از او انجام شده است. ترامپ  در روزهای اخیر اعلام کرد :« چین باید تاوان ایجاد این بحران در دنیا را بپردازد و این کشور گزینه های مختلفی از قبیل افزایش تعرفه های وارداتی کالاهای چینی را مد نظر قرار می دهد.» البته ترامپ در مورد نوع سیاستی که در پیش گرفته خواهد شد یا نحوه اجرای آن هیچ سخنی نگفت و تنها به بیان این مساله که این کشور پاسخ مقتضی را می دهد، اکتفا کرد.

 اما کارشناسان اقتصادی و سیاسی در امریکا به همین اظهار نظر اولیه از طرف رییس جمهور و وزیر امور خارجه هم اعتراض کردند. سی ان ان در این زمینه نوشت:« ترامپ بدترین زمان ممکن برای آغاز جنگ تجاری تازه با چین را انتخاب کرده است. امریکا برای تامین بسیاری از تجهیزات پزشکی نیاز به چین دارد و اگر وضع تعرفه ها باعث ایجاد محدودیتی در تجارت دو جانبه بشود یا اینکه قیمت کالاها در بازار امریکا را افزایش دهد، قدرت امریکا در مقابله با این ویروس مهلک را کمتر خواهد کرد.»

بدترین زمان ممکن برای صحبت در مورد اعمال فشار روی چین است

مرکز مطالعاتی بروکینگز هم ضمن تشریح وضعیت کنونی در اقتصاد امریکا نوشت:«در نتیجه همه گیری ویروس کرونا اقتصاد امریکا با چالشهای زیادی روبرو شده است. بالغ بر سی میلیون نفر در این کشور برای دریافت  دستمزد بیکاری اقدام کرده اند. ارزش تولید ناخالص داخلی با شدت کاهش یافته است و تولید به پایین ترین سطح خود رسیده است. از طرف دیگر شرکتهای فعال در امریکا با زیان های کلان روبرو هستند و احتمال اینکه نتوانند کارشان را ادامه دهند بسیار زیاد است. در این وضعیت وارد کردن فشار مضاعف به اقتصاد از طریق افزایش تعرفه های وارداتی به معنای ویران کردن زیر ساختهای اقتصادی است.»

 اکونومیست  هم تصمیم ترامپ برای وضع تحریم علیه چین یا افزایش تعرفه های وارداتی برای تنبیه این کشور در زمینه نادیده گرفتن نقش خود به عنوان عضوی اثر گذار در بهداشت و سلامت جهانی را ، تصمیمی نادرست ارزیابی کرد و  و نوشت:« این استراتژی می تواند بسیار آسیب رسان باشد و بحران کنونی اقتصاد در امریکا را به رکودی بسیار عمیق و بزرگ تبدیل کند.»

جو بروسولس اقتصاددان ارشد مرکز مطالعاتی ار-اس -ام با اشاره به عکس العمل بازارهای مالی در مقابل سخنان بیان شده توسط رییس جمهوری امریکا  به سی ان ان گفت:« بعد از اینکه فاز اول توافق تجاری امریکا و چین امضا شد و تعرفه ها کاهش پیدا کرد، بازارهای مالی رشد کردند زیرا انتظار عادی شدن فضای تجاری بین دو کشور وجود داشت. اخیرا هم بعد از اینکه ترامپ تنها در مورد احتمال اعمال این سیاست برای فشار بر روی چین صحبت کرد ارزش شاخص های اصلی سهام در امریکا کاهش پیدا کرد. این سخنان به بازارها نشان داد روزهای پر تنشی در روابط اقتصادی و تجاری امریکا و چین در پیش رو است. دو کشوری که بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند و بالاترین سهم را تجارت دنیا دارند.»

ایده  افزایش تعرفه وارداتی، به طور کلی ایده بدی است

اما سوال اصلی این است که آیا باید امریکا در مسیر محدود کردن تجارت برای اعمال فشار بر چین گام بردارد یا خیر؟ در حالت کلی این سیاست می تواند امریکا را به هدف اصلی خود برساند؟

بروسولس بر این باور است که این ایده به طور کلی ایده بدی است و تجربه های قبلی هم نشان داده است که با اجرای آن نمی توان به اهداف مطلوب رسید. وی در مصاحبه اش با سی ان ان گفت:« مطالعه وضعیت اقتصادی دنیا در جریان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ نشان می دهد که بعد از آغاز جنگ تجاری در دنیا، رکود اقتصادی جهان عمیق تر شد. در سال ۱۹۳۰ کنگره امریکا قانونی وضع کرد که به موجب آن واردات تمامی کالاها به امریکا از تمامی کشورها مشمول تعرفه می شد. در نتیجه وضع این قانون در امریکا بود که کشورهای دیگر هم مقابله به مثل کردند و واردات کالاهای مختلف از امریکا را مشمول تعرفه  کردند و این نقشه آغاز یک دهه بحران شدید اقتصادی، فقر و بیکاری و چالشهای دامنه دار در روابط سیاسی و اقتصادی کشورها بود.»

وی ادامه داد:« به نظر می رسد امریکا در حال تکرار اشتباه گذشته است. اشتباهی که تاوان سنگینی برای آن داد و حال باید از آن درس گرفته باشد. این اشتباه می تواند توافق اولیه تجاری امریکا و چین که در سال ۲۰۱۹ امضا شد را نابود کند. توافقی که ترامپ از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم خود در دوره ریاست جمهوری اش نام می برد. از طرف دیگر افزایش تعرفه ها یا حتی تهدید به افزایش تعرفه ها باعث افزایش سطح بی ثباتی در فضای اقتصادی دنیا می شود و فشار مضاعفی را به اقتصاد جهان تحمیل می کند.»

با افزایش تعرفه های وارداتی، شرکتهای امریکایی هم آسیب می بینند

اکونومیست با اشاره به این مساله که کالاهای وارداتی چین ، نهاده های تولید در کارخانه های امریکایی است نوشت:«باید در نظر داشت که افزایش تعرفه ها تنها چین را تنبیه نمی کند بلکه باعث آسیب دیدن کسب و کارهای امریکایی  و خانوارهایی می شود که مجبورند برای خرید کالاها هزینه بیشتری بپردازند. افزایش تعرفه های وارداتی باعث می شود تا قیمت کالاهای وارداتی چینی در بازار امریکا بیشتر شود  و مردم هم برای خرید آنها متحمل فشار اقتصادی بیشتری خواهند شد.»

اکونومیست در انتهای گزارش خود با اشاره به این نکته که افزایش تعرفه ها سیاست نامتعارفی در دنیای امروز است نوشت:« اجرای این سیاست نادرست است ولی نکته مهم تر این است که  الان زمان مناسبی برای چنین اشتباه بزرگی نیست. این اشتباه در فضای سیاسی امریکا می تواند هزینه های انسانی و اقتصادی کلانی را برای کشور به همراه بیاور و روزهای تلخ رکود دهه ۱۹۳۰ را برای ما تداعی کند.»

کد خبر: ۱۷٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha