۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
بانک‌ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده اند| چرخ‌دنده‌های بانک و تولید؛ لازم و ملزوم یکدیگر
گزارش خبری؛

بانک‌ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده اند| چرخ‌دنده‌های بانک و تولید؛ لازم و ملزوم یکدیگر

همدان-دلیل اصلی نارضایتی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از بانک ها در این موضوع نهفته که بانک‌ها بنگاه داری می‌کنند و رقیب بخش خصوصی هستند در حالی که باید در کنار تولیدکننده به توسعه و پیشرفت کمک کنند.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه بانک‌ها در ایران به کار بنگاه‌داری اشتغال دارند و به همین دلیل هم رقیبی برای بخش خصوصی بوده و هم یک مانع به‌ حساب می‌آیند تا آنجا که بحث کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بارگانی همدان نیز همین موضوع بود.

علی اصغر زبردست ظهر دوشنبه در کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان در رابطه با پیشنهاد افزایش سود سپرده بانکی با اشاره به اینکه بانک‌ها رفیق بخش خصوصی نیستد بلکه رقیب بخش خصوصی هستند، اظهار کرد: بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند و با افزایش سود سپرده بیشتر به سود می رسند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سود سپرده بانکی برای فعالان اقتصادی خوب نیست، ادامه داد: در رابطه با مسائل اقتصادی با مسئله‌ای روبرو هستیم که مربوط به تصمیمات حاکمیتی است به نحوی که ما نمی‌توانیم تاثیر گذار باشیم چراکه حاکمیت تصمیم می‌گیرد و به بانک‌ها ابلاغ می‌کنند.

موضوع افزایش سود سپرده را در کمیسیون بانکی اتاق ایران ارائه کنیم تا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت تهران روی آن کار شود

رئیس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه در کمیسیون سرمایه گذاری باید روش‌ها و راهکارهای موثر را پیشنهاد دهیم هرچند شاید پذیرفته نشود، افزود: پیشنهاد می‌کنم موضوع افزایش سود سپرده را در کمیسیون بانکی اتاق ایران ارائه کنیم تا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت تهران روی آن کار شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست کشور به مسائل اقتصادی گره خورده است، اضافه کرد: وظایف کمیسیون سرمایه گذاری نباید با ستاد تسهیل تداخل پیدا کند.

زبردست با تاکید بر اینکه باید از تجربیات استان‌های دیگر استفاده کنیم، بیان کرد: بخش خصوصی باید به قدری توانمند شود که یک بند ناف آن سر سوزنی به بخش دولتی وصل نباشد و خود را دستاویز بانک و دولت و مسائلی از این دست نکند.

بانک‌ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده اند| چرخ‌دنده‌های بانک و تولید؛ لازم و ملزوم یکدیگر

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد کشور به مسائل سیاسی گره خورده شرایط همین است، بیان کرد: نباید امیدی داشته باشیم که دولت کمک حال فعالان اقتصادی باشد.

باید قوانین و مقررات دست و پاگیر را شناسایی کرد تا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت مطرح شود

رئیس اتاق بازرگانی همدان خطاب به فعالان بخش خصوصی با بیان اینکه باید قوانین و مقررات دست و پاگیر را شناسایی کرد تا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت مطرح شود، ادامه داد: باید در رابطه با قانون بودجه وقت گذاشته شود و مواردی که بودجه برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته استخراج و روی آن کار شده و مشخص شود سهم بخش خصوصی در قانون بودجه کجا دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی براساس قانون کسب و کار وظیفه داشت پایش کسب و کار و محیط کسب و کار را استخراج‌کرده و به مسئولان کشور ارائه دهد، افزود: در این بخش اصناف زیاد کمک‌ نمی‌کنند درحالی که می‌توانند کمک حال فعالان اقتصادی باشند.

زبر دست با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی باید در صورت امکان در صندوق‌های سرمایه گذاری مثل صندوق شکوفایی سرمایه گذاری کنند، اضافه کرد: از استاندار می‌خواهیم دستور دهد تا دستگاه‌های دولتی حق سپرده گذاری و باز کردن حساب در بانک‌های خصوصی را نداشته باشند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان نیز به مشارکت بیشتر بانک سپه در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اشاره و اظهار کرد: ۲۸ درصد منابع در اختیار بانک سپه است و ۱۲۳ هزار میلیارد سپرده داشتند.

در استان همدان از اوراق گام استفاده نشده در حالی که این اوراق بسیار راهگشا است
هادی خورشیدی با اشاره به اینکه در استان همدان از اوراق گام استفاده نشده در حالی که این اوراق بسیار راهگشا است، ادامه داد: نمیدانم چرا استان همدان از این اقدام عقب است و بانک‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند.

وی بابیان اینکه در رابطه با ضرورت افزایش نرخ سود سپرده بانکی در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌ای یک بررسی انجام دادیم، افزود: برای بازدهی بازار سرمایه ۶ مورد بررسی شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه خرید و فروش املاک در تهران در چهار ماه پایانی سال ۱۴۰۰ با چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بزرگ از پایان سال ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش داشته که بازدهی آن در ابتدای سال ۳۱.۶ درصد و به صورت ماهانه ۷.۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه ابتدایی امسال مسکن شهری ۳۱.۵ درصد و مسکن روستایی ۳۶ درصد رشد کرده و از بازده بالایی برخوردار بوده است، بیان کرد: سرمایه مردم به این سمت حرکت می‌کند.

خورشیدی در ادامه به بررسی قیمت دلار پرداخت و با بیان اینکه قیمت ارز افزایش ۲۱.۵ درصدی داشته و در پایان تیر ماه ۵.۳ درصد و مرداد ۳.۵ درصد بازدهی داشته است، ادامه داد: قیمت سکه در چهار ماه پایان سال ۱۴۰۰ رقم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بوده که در تیر ماه امسال به بیش از ۱۴ میلیون تومان رسیده بنابراین میانگین سودهی سکه در پایان تیر ۴.۸ درصد و در پایان مرداد ماه سه درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در بررسی معاملات بورس در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به چهار ماه ابتدایی امسال شاهد افزایش بازدهی در تیر و مرداد بودیم، افزود: با توجه رکود بورس اما این بازار به طور میانگین سه درصد رشد داشته است.

بانک‌ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده اند| چرخ‌دنده‌های بانک و تولید؛ لازم و ملزوم یکدیگر

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان در ادامه با اشاره به اینکه به بررسی بانک‌ها و سود و سپرده‌ها پرداختیم، اضافه کرد: سود سپرده مردم بالاترین حجم‌ نقدینگی کشور در بانک‌ها است.

وی با اشاره به اینکه چندین سال است که سود سپرده بانک‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نوسان دارد، اضافه کرد: به طور میانگین سالانه ۱۵.۶ درصد بانک‌های دولتی، خصوصی، خصولتی و موسسات اعتباری سود می‌دهند و ماهیانه ۱.۳ درصد بیشتر بازدهی ندارد.

برخی بانک‌ها خودسر سود سپرده را افزایش داده اند چراکه قیمت مبادله بین بانکی افزایش پیدا کرده است

خورشیدی با بیان اینکه باید به کمک بانک‌ها برویم، یادآور شد: برخی بانک‌ها خودسر سود سپرده را افزایش داده اند چراکه قیمت مبادله بین بانکی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌ها در سپرده بیشتر به سمت بانک ملت می‌رود، ادامه داد: به بانک‌های خصوصی امیدی نداریم چراکه تسهیلات اعطا نمی‌کنند و بانک‌های دولتی در همه امور تسهیلات درگیر هستند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه پیشنهاد داریم تسهیلات تکلیفی نرخ سود سپرده‌ها از طریق بانک مرکزی به صورت شفاف‌تر برای بانک‌ها مشخص شود، افزود: بانک مرکزی نباید بانک‌ها را آزاد بگذارد بلکه باید برای هر بانکی یک کف و سقف در نظر بگیرد.

وی اضافه کرد: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به درستی انجام نمی‌شوند و مجبور به تهیه پول در بازار آزاد هستند.

ارزش پول سپرده گذار هر سال ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند
خورشیدی با اشاره به اینکه در واقع معتقدیم که نرخ سود سپرده نباید افزایش پیدا کند اما از طرفی سال‌هاست که حق سپرده گذار ضایع می‌شود، تصریح کرد: ارزش پول سپرده گذار هر سال ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه مشکل اصلی استان این است که بانک‌های خصوصی آمار نمی‌دهند تا بدانیم‌ منابع آنها چقدر است، افزود: مشکل دیگر زمان بر بودن اعطای تسهیلات در سرمایه گذاری‌های جدید است.

وی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاران هفت تا هشت ماه در بانک‌ها سر گردان هستند، اضافه کرد: بانک‌ها اگر منابع ندارند همان روز اول باید پرونده را عودت دهند.

مدیرعامل شرکت بتون بریس همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شرکت بریس بسیار توانمند و پیشرو است، اظهار کرد: شرکت بتون بریس تامین ۷۰ درصد زیر ساخت ریلی کشور را عهده دار بوده است.

بانک‌ها به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده اند| چرخ‌دنده‌های بانک و تولید؛ لازم و ملزوم یکدیگر

میرابیان با بیان اینکه دولت گذشته نتوانست پروژه و برنامه‌ها را انجام دهد و بنا شد شرکت بریس با ۳۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه را فعال نگهدارد، ادامه داد: به طور میانگین ماهیانه یک میلیارد تومان حق بیمه و حقوق پرداخت می‌کنیم.

وی از عملکرد بانک‌های ملی و ملت در امهال و اقساطی کردن بدهی قدر دانی کرد و ادامه داد: چهار محصول در حوزه راه آهن اختراع و به ثبت جهانی رساندیم.

شرکت بتون بریس گل سر سبد صنایع ریلی در کشور است و ۱۰ سال کل نیاز راه آهن کشور را تامین کرده است

مدیرعامل شرکت بتون بریس همدان با بیان اینکه بانک‌های استان کمک کردند تا قطار سریع السیر کشور ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، اضافه کرد: با قطار ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هیچ کس مسافر قطار نمی شود و شرکت بتون بریس گل سر سبد صنایع ریلی در کشور است و ۱۰ سال کل نیاز راه آهن کشور را تامین کرده است.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه دبیرخانه رونق تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن از رونق تولید سال ۱۴۰۰ در استان ۵۳ طرح با ۳۲۵ میلیارد تومان تصویب شد که از این مبلغ ۲۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وفایی با اشاره به اینکه طرح‌های تولیدی سال ۱۴۰۰ مصوب شده و طرح‌های تولیدی ۱۴۰۱ آغاز شده و مهلت برای پرداخت وجود دارد، ادامه داد: مشکل اصلی در زمینه رونق تولید یکسان نبودن آیین نامه داخلی بانک‌ها است.

وی بابیان اینکه در تسهیلات رونق تولید مشکل اصلی نسبت منابع به مصارف است، افزود: نسبت منابع به مصارف بانک ها بهم خورده است.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha