۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
گرانی طعم میوه‌ها را به کام همدانی‌ها تلخ کرده است
یادداشت؛

گرانی طعم میوه‌ها را به کام همدانی‌ها تلخ کرده است

همدان -«بازهم گرانی‌ها باعث شده میوه‌ها روی خوش به مردم نشان ندهند تا آنجا که گرانی طعم میوه‌ها را به کام همدانی‌ها تلخ کرده است» این جمله بخشی از یادداشت فاطمه بختیاری است که می‌خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: این روزها بازهم گرانی‌ها باعث شده میوه‌ها روی خوش به مردم نشان ندهند به‌طوری‌که بی‌ربط نیست اگر بگوییم میوه از سبد نیمی از مردم همدان پر کشیده و با تداوم این روند اگر بگوییم بیماری‌ها جای ویتامین‌ها را در بدن مردم می‌گیرد سخنی به گزافه نیست چراکه کمبود ویتامین‌ها در بدن انسان باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و بی‌بروبرگرد بیماری‌های مختلف گریبان زنان و بچه‌های قد و نیم قد و جوانان و نوجوانان را می‌گیرد.

اگر چرخی در بازار میوه‌ها بزنید کاملاً متوجه عمق فاجعه گرانی میوه می‌شوید؛ میوه‌های خوش آب و رنگ از دور دل می‌برند و از نزدیک گرانی آن‌ها چشمان هر بیننده را خیره می‌سازد.

آتش گرانی آن‌قدر در زندگی مردم گرگرفته که قد و قامت کمتر کسی به قیمت‌های بازار می‌رسد اما گرانی در بازار میوه متشنج‌تر از هرزمان دل هر رهگذری را خون می‌کند

آتش گرانی آن‌قدر در زندگی مردم گرگرفته که قد و قامت کمتر کسی به قیمت‌های بازار می‌رسد اما گرانی در بازار میوه متشنج‌تر از هرزمان دل هر رهگذری را خون می‌کند.

قیمت‌ها آن‌قدر بالا است که کمتر جرئت می‌کنی سر بگردانی و آن‌ها را رصد نمایی از قیمت خیار که کیلویی ۲۰ هزار تومان است تا قیمت سیب خوش آب و رنگ؛ اما چه سود که همه و همه قوت مردم را بسته و فلش به سمت گرانی‌ها تمایل دارد.

ناگفته پیداست وقتی قدرت عرضه در بازار کاهش می‌یابد و تقاضا بیشتر می‌شود به‌مراتب قیمت‌ها سرسام‌آورتر می‌شود ولی عواملی دیگری هم‌ دست‌اندرکار گرانی بازار میوه محسوب می‌شوند و به‌نوبه خود تأثیرات مخربی بر گرانی‌ها می‌گذارند.

گاهی دلالان اجازه ورود میوه‌ها را به بازار نمی‌دهند و به همین خاطر این طراز نامتعادل در عرضه و تقاضا بازار را پر نوسان و گران رقم می‌زند

نامتعادل بودن قیمت میوه در بازار ازجمله عللی است که می‌توان به‌واسطه وجود دلالان در بازار به آن اشاره کرد؛ گاهی دلالان اجازه ورود میوه‌ها را به بازار نمی‌دهند و به همین خاطر این طراز نامتعادل در عرضه و تقاضا بازار را پر نوسان و گران رقم می‌زند.

در این میان بارها دیده‌شده که کشاورزان به دلیل نیاز مبرمی که به پول پیدا می‌کنند میوه باغ خود را به قیمتی غیرمنصفانه به فروش می‌رسانند تا آنجا که گاهی سلف و پیش‌خرید باغ توسط واسطه گران و دلالان حتی قبل از رسیدن میوه‌ها صورت می‌پذیرد.

سلف و پیش‌خرید میوه‌ها در اکثر مواقع در فصل زمستان توسط واسطه گران و دلالان صورت می‌گیرد به‌طوری‌که تمام میوه باغداران روی درخت پیش‌خرید می‌شود تا در فصل تابستان کم‌کم و بندرت میوه‌ها از درختان چیده و وارد بازار شود که این روند کاهش عرضه باعث می‌شود گرانی میوه به‌حداعلای خود برسد.

نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و فقط کشاورزان و باغداران و واسطه گران را از عوامل گرانی میوه قلمداد نمود چراکه قیمت سموم کشاورزی در بازار هم یک‌طرف قضیه است ضمن اینکه به‌موازات آن چیدن و برداشت میوه‌ها توسط کارگران خود هزینه‌ای قابل‌توجه را تحمیل می‌کند

البته نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و فقط کشاورزان و باغداران و واسطه گران را از عوامل گرانی میوه قلمداد نمود چراکه قیمت سموم کشاورزی در بازار هم یک‌طرف قضیه است ضمن اینکه به‌موازات آن چیدن و برداشت میوه‌ها توسط کارگران خود هزینه‌ای قابل‌توجه را تحمیل می‌کند.

از دیگر عوامل گرانی میوه هم می‌توان به حمل‌ونقل میوه‌ها از مسافتی به مسافت دیگر که گاها از دور و نزدیک هزینه‌ها را بالا می‌برد اشاره کرد که این معضل هم به‌نوبه خود بازار میوه را پر نوسان و گران رقم می‌زند.

شاید در این اوضاع تنها کاری که دولت می‌تواند در قبال گرانی‌ها برای کشاورزان و تنظیم بازار میوه انجام دهد پیش‌خرید تضمینی میوه از باغداران باشد ضمن اینکه همانند قبل سموم کشاورزی که در حال حاضر قیمت آن‌ها ۲۰ برابر قبل شده را به‌صورت رایگان یا با هزینه اندک در اختیار کشاورزان قرار دهد.

به‌هرحال به نظر می‌رسد تا تعاملی بین کشاورزان و دولت انجام نپذیرد هرروز شاهد گرانی‌های بیشتر خواهیم بود اما وظیفه دولت است که در تأمین سبد میوه مردم را یاری رساند و اجازه ندهد نوسانات بازار میوه مردم را از خرید آن ناامید و پشیمان کند.

* فعال رسانه‌ای

کد خبر: ۱۷۳٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha