۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان؛ اقدامی برای تحقق شعار سال
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان؛ اقدامی برای تحقق شعار سال

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش ۵ درصدی مالیات بنگاه ها و شرکت های دانش بنیان و محدودیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، از جمله مصوبات مجلس در راستای حمایت از تولید است.

به گزارش بازار، محمدرضا پور ابراهیمی، در خصوص قانون جهش تولید دانش بنیان و همچنین ارزیابی عملکرد دولت در اجرای این قانون و نیز تلاش دولت و مجلس برای تحقق شعار سال توضیحاتی ارائه کرد.

مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی را تا به امروز درخصوص تحقق شعار سال انجام داده است؟
به دلیل اهمیت موضوع تولید براساس رویکرد دانش بنیان در نظام اقتصادی کشور و با توجه به شرایطی که در طی سال‌های اخیر به واسطه دانشمندان جوان در مراکز دانشگاهی و مراکز تخصصی و پژوهشی کشور ایجاد شده است وضعیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه محدودیت‌هایی که برای ایران ایجاد شده است به فضل الهی روند رو به رشد داشته است. این یعنی ظرفیتی برای اینکه بتوانیم از این انباشت مهم علمی در بستر تجاری سازی علم و خلق ثروت در اقتصاد کشور بهره برداری کنیم و بتوانیم در حوزه اشتغال و تولید رشد داشته باشیم و برنامه ریزی‌هایی را که لازم است برای حوزه دانش بنیان که شعار سال است و فرمان مقام معظم رهبری است، انجام دهیم. یکی از اقدامات مهم ما پیگیری اجرای قانون مهمی تحت عنوان قانون تولید دانش بنیان در کشور است و مستحضرید این قانون عرصه بسیار گسترده‌ای فراهم کرده است تا بتوانیم با اتکا به ظرفیت‌های درونی نظامی و با استفاده از آنچه توانمندی علمی نخبگان داخل کشور است آنچه مورد نیازمان است در داخل کشور بسازیم. یکی از اقدامات مهم ما تصویب همین قانونی بود که اواخر سال گذشته نهایی شد و امسال ابلاغ شده است و ما در راستای پیگیری و اجرای احکام آن با دولت درحال تعامل هستیم. یکی از اقدامات مهم ما در مجلس تصویب موادی در احکام بودجه ۱۴۰۱ بود تا جلوگیری کنیم از واردات تجهیزات قطعات و کلیه اقلام حوزه سرمایه گذاری که امکان ساخت آن‌ها در داخل کشور فراهم است و تعیین نرخ حقوق ورودی کالاهای سرمایه گذاری که امکان ساخت در داخل کشور را داراست. با استفاده از این ابزار این امکان را فراهم کرده ایم که ظرفیت‌های پشتیبانی از واحدهای تولید در داخل از کشور بتواند گسترش پیدا کند. کار دیگر آن در خصوص نرخ مالیات برای عملکرد بنگاه‌های اقتصادی است. پنج واحد درصد کاهش مالیات برای بنگاه‌های اقتصادی در حوزه اجرا در نظر گرفته شد که قبلاً ۲۵ درصد بود. یعنی اگر شرکتی در ایران فعالیتی انجام می‌داد از سود خالصش باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت می‌کرد که به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و این کمک می‌کند که ما رویکرد حمایتی داشته باشیم از واحدهای تولیدی. گزارشی را هم اخیراً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباط با موضوع فعالیت‌های حوزه شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرد که تأکیدات مقام معظم رهبری است و امسال فرمان ایشان مبنی بر تحقق تولید براساس همین رویکرد شکل گرفته. این موضوع بیانگر این است که خوشبختانه حضور این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند. پیگیری‌هایی نیز انجام داده ایم برای حضور آن‌ها در حوزه بازار سرمایه و مشارکت مردم در حوزه فعالیت‌های این ها، چون مردم در دنیا در این شرکت ها، چون نرخ‌های بازدهی شان بسیار بالا است علاقمند هستند مشارکت کنند لذا امکان حضور این شرکت‌ها در بورس و امکان حضور مردم در این مشارکت‌ها هم تسریع شده است. مجموع این اقدامات برآیندش این است که پایان سال یک ارزیابی کمی و کیفی داشته باشیم از عملکرد و اقدامات و همچنین قوانینی که تصویب شده است و هم عملکرد اجرایی آن در حوزه مورد نظر.

در مورد نظارت مجلس بفرمایید، در بحث شعار سال، اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اقداماتی که دولت شروع کرده اقدامات خوبی است. البته دولت در ابتدای مسیر حرکت بوده در ارتباط با قانون جهش تولید دانش بنیان که این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص گزارشی که داریم بعضی از اقداماتی مثبت ارزیابی می‌شود، ولی بعضی از اقدامات را مثبت ارزیابی نمی‌کنیم. به عنوان مثال بخشی از آئین نامه‌های اجرایی این قانون که ارتباط بین واحدهای دانشگاهی را با مراکز صنعت بین مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و با حوزه‌های تخصصی خودشان تعریف می‌کند و همچنین رابطه بین دولت با ارکان پلیس را تعیین می‌کند، یا بخشی که فعالیت‌های تصمیم گیری در بخش‌های مختلف را مشخص می‌کند وبخشی دیگر که روابط بین مجموعه‌ها مثل سازمان مالیاتی را تعیین تکلیف می‌کند؛ در این بخش‌ها آئین نامه‌ها متأسفانه هنوز تدوین نشده یا اگر تدوین شده هنوز ابلاغ نشده. درخواست ما از دولت این است که سریع‌تر آیین نامه‌های مربوط به قانون تولید دانش بنیان را که یکی از قوانین مهم و اساسی ما است، سریع‌تر ابلاغ و اجرایی کند و ما نیز مستمراً نظارت خودمان را در این حوزه انجام خواهیم داد. کار بخشی از ایین نامه‌ها انجام شده که قابل تقدیر است و بخشی از آیین نامه‌ها هنوز ابلاغ نشده و عدم ابلاغ به مفهوم عدم اجرای آن است. ارزیابی ما از این حوزه‌ها در حد متوسط است. در بخش‌هایی کارهایی انجام شده که باید تقدیر کنیم و بخشی را هم تأکید می‌کنیم و انشاءالله در نیمه دوم سال پیگیر آن خواهیم بود که تمام این آیین نامه‌ها به اجرای دقیق قانون کمک می‌کند و خود این قانون هم حتماً در راستای افزایش ظرفیت تولید در کشور است که امیدواریم انشاءالله عملیاتی شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha