۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
شناسایی و تشکیل پرونده برای معادن غیرقانونی شن و ماسه در گلستان
در گفتگو با بازار بیان شد؛

شناسایی و تشکیل پرونده برای معادن غیرقانونی شن و ماسه در گلستان

گرگان- علیپور، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در ماه های اخیر دادستان تمام شهرهای گلستان به موضوع معادن ورود کرده و بیشتر معادن غیرقانونی شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

کامبیز علیپور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن وظیفه نظارت بر معادن شن و ماسه را دارند و از ابتدای سال تاکنون با چندین مورد تخلف برخورد شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان افزود: تخلفات شامل بهره برداری بدون مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک، برداشت بیش از حد مجوز در سطح و عمق برمی گردد که به عنوان مثال مجوز داده شده برای چهار متر بوده اما ۲۰ الی ۳۰ متر برداشت انجام شده است.

علیپور ادامه داد: در ماه های اخیر دادستان های تمام شهرها به موضوع معادن ورود کرده و بیشتر معادن غیرقانونی (قریب ۹۹ درصد) شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

وی بیان کرد: بیشتر معادن شن و ماسه در مناطق جنوبی استان و در دهنه های توسکستان، زرین گل، محمدآباد بوده که به ساختار مخروطه افکنه بودن زمین های کشاورزی برمی گردد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان توضیح داد: مخروط افکنه ها، تشکیلات زمین شناسی سیلابی بوده که به مرور زمان با جریانات سیل و رودخانه جمع شده و به همراه خود قلوه سنگ، سنگ و شن و ماسه آورده و روی آن را خاک پوشانده است.

وی افزود: طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه بهره برداری از اراضی زراعی که مانع تولید و یا مانع استمرار تولید شود تحت عنوان «تغییر کاربری غیرمجاز» محسوب شده لذا اضافه کردن شن، برداشتن شن و خاک و غیره جزو تغییر کاربری های غیرمجاز هستند.

علیپور با بیان این که برای صدور مجوز، درخواست در کمیسیون تبصره یک ماده یک مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بعد از صدور مجوز در این کمیسیون، درخواست به کمیسیون تقویم که اعضای آن نماینده مستقل دارایی، استانداری و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان است، ارجاع می شود.

وی ادامه داد: در کمیسیون تبصره یک ماده یک تغییر کاربری در سطح صادر شده اما بحث های فنی و عمق و میزان برداشت توسط کارشناسان تخصصی و آزمایشگاه های صنعت و معدن مشخص می شود.

کد خبر: ۱۷۳٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha