۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
قطار فناوری کشور به ایستگاه فضایی سلماس رسید؛ لحظه‌شماری برای پروژه‌های مهم فضایی
بازار گزارش می‌دهد؛

قطار فناوری کشور به ایستگاه فضایی سلماس رسید؛ لحظه‌شماری برای پروژه‌های مهم فضایی

ارومیه - با بهره‌برداری از ایستگاه فضایی سلماس تا پایان سال ۹۹، این شهرستان تبدیل به یکی از قطب‌های مهم فناوری فضایی در کشور شده و آغازگر راهی نو در عرصه علم و فناوری خواهد بود.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- پیدایش ماهواره های سنجش از دور و به دنبال آن توسعه فناوری های فضایی را می توان نقطه عطفی در عرصه علم و فناوری جهان دانست. موضوعی که به دنبال پرتاب ماهواره های فضایی، خیلی زود در کشورهای پیشرفته، جای خود را در حوزه های مختلف پیدا کرد به طوری که این فناوری را در حال حاضر می توان یکی از پرکاربردترین فناوری های روز دنیا دانست.

اولین ماهواره های جهان برای اهداف نظامی پرتاب شده بودند اما طولی نکشید که تصاویر ماهواره ای به مهم ترین پایه اطلاعاتی در بخش هایی چون کشاورزی، سوانح طبیعی، زمین شناسی، برنامه ریزی شهری، طرح های عمرانی، محیط زیست و صدها حوزه دیگر تبدیل شدند.

در ایران نیز توسعه فناوری فضایی از ۲۵ سال گذشته آغاز شده و محققان ایرانی در این مدت به دانش ساخت ماهواره‌های کوچک و دانشجویی، سنجش از راه دور و نیز ماهواره ‌برهای داخلی دست یافتند که آخرین دستاورد ایران را در این حوزه می توان مربوط به پرداخت ماهواره نور دانست که قطعا جایگاه ایران را در بخش فناوری فضایی دنیا ارتقا داد.

جهان آینده جولانگاه فناوری های فضاپایه

با قدم هایی که در طول سالیان گذشته برای توسعه این فناوری در سطح کشور برداشته شده است، می توان عزم ایران را برای پیشرفت و ارتقای این فناوری جدی دانست؛ فناوری ای که آن را می توان یکی از شاخص های توسعه کشور دانست و با رشد چشم گیر این فناوری در سراسر جهان، شاید سال ها و قرن های آینده، جولانگاه فناوری های فضاپایه در جهان باشد.

طبق گفته مسئولان سازمان فضایی کشور، ایجاد زیرساخت های فضایی و توسعه ایستگاه های زمینی ماهواره ای در اولویت برنامه های این سازمان برای توسعه فناوری فضایی در کشور قرار دارد که استان آذربایجان غربی نیز از نقش آفرینی برای پیشبرد این فناوری، بی نصیب نمانده است.

اولین وعده راه اندازی ایستگاه فضایی سلماس

تیرماه سال ۹۸ بود که رئیس سازمان فضایی ایران در سفر خود به آذربایجان غربی و در جمع مدیران این استان خبر از راه اندازی ایستگاه فضایی شهرستان سلماس تا پایان سال می دهد تا از داده های ماهواره ای این ایستگاه برای توسعه استان استفاده شود.

براری در این جلسه  با اشاره به ایجاد این ایستگاه فضایی در شهرستان سلماس در راستای رصد ماهواره‌ای و سرویس دهی به ماهواره‌های دیگر کشورها و نیز اشتغال زایی می گوید: ایجاد زیرساخت‌های فضایی و توسعه ایستگاه‌های زمینی ماهواره ‌ای در اولویت برنامه‌های سازمان فضایی ایران است.

وعده ای که سال گذشته محقق نشد

با وعده داده شده از سوی رییس سازمان فضایی ایران، اقدامات اولیه برای ایجاد این ایستگاه فضایی در شهرستان سلماس با روند کندی آغاز می شود. به طوری که مدیر بخش عمرانی و دستیار ویژه سازمان فضایی کشور در بهمن سال گذشته و در دیدار با مسئولان شهرستان سلماس از انجام اقدامات اولیه برای پیگیری راه‌اندازی ایستگاه ثابت فضایی در شهرستان سلماس و واگذاری زمین برای این امر به وسعت ٤٠ هکتار خبر می دهد.

با پیشروی آهسته پروژه ایستگاه فضایی سلماس، آغاز و تکمیل آن تا پایان سال ۹۸ امکان پذیر نشده و حالا در اردیبهشت ۹۹ زمزمه هایی از آغاز مراحل احداث این ایستگاه فضایی در سلماس شنیده می شود.

ایستگاه فضایی سلماس جزو سه پروژه مهم فضایی کشور

چند روز پیش بود که قندی، مشاور رئیس سازمان فضایی کشور در جلسه تحویل سایت و تامین زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای پروژه ایستگاه فضایی سلماس، ایجاد این ایستگاه را جزو سه پروژه مهم فضایی کشور دانسته و از بهره برداری از این ایستگاه فضایی در صورت تامین زیرساخت ها تا پایان سال خبر می دهد.

سید محمود قندی در این جلسه می گوید: ایستگاه فضایی سلماس جزو سه پروژه فضایی کشور است که در بین آنها از اهمیت به‌ سزایی برخوردار است و در توسعه حوزه فناوری اطلاعات استان نقش مهمی دارد.

ایستگاه زمینی سلماس یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور

وی ادامه می دهد: ایستگاه زمینی سلماس به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور، وظیفه کنترل و بهره‌ برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌ بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را برعهده خواهد داشت.

قندی، توسعه زیرساخت های فضایی را از نیازمندی های اصلی برای توسعه دانش و شکل گیری زنجیره صنعت فضایی در کشور می داند.

حمایت آذربایجان غربی از استارتاپ های خلاق در حوزه فضایی

در این راستا استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره ای به اهمیت ویژه این پروژه برای استان می گوید: آذربایجان غربی از استارت ‌آپ‌های خلاق حوزه فضایی حمایت می‌کند زیرا این استان ظرفیت‌های خوبی از جمله منطقه آزاد ماکو را در اختیار دارد.

محمدمهدی شهریاری ادامه می دهد: این استان به دلیل پتانسیل‌های موجود نیاز بیشتری به بهره‌ گیری از امکانات و مزایای سازمان فضایی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه دارد و باید بستر این امر در استان فراهم شود زیرا این موضوع، سبد اقتصادی استان را رونق می‌دهد.

وی دانشگاه‌ها را منبع اصلی برای بحث سرمایه گذاری در خصوص توسعه کسب و کارهای فضاپایه و حوزه فناوری‌های پیشرفته عنوان می کند.

تلاش برای راه اندازی هر چه زودتر ایستگاه فضایی سلماس

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز از کلید خوردن پروژه با تامین زیرساخت های لازم خبر داده و می گوید: توجه به مساله فضاپایه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود و باید تمام تلاش خود را صرف راه اندازی هرچه زود تر ایستگاه فضایی سلماس کنیم.

قاسم جلیلی نژاد ادامه می دهد: هماهنگی بین دستگاهی خوبی در استان برای تامین زمین ایستگاه صورت گرفته و با پیگیری اداره کل در کوتاه ترین زمان، زمین ایستگاه تملیک شده و در اختیار پیمانکار برای اجرای پروژه قرار گرفته است.

وی می گوید: مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی احداث ساختمان اداری و تجهیز ایستگاه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

اقدامات اولیه برای راه اندازی ایستگاه فضایی انجام شده است

 فرماندار سلماس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اقدامات اولیه برای راه‌اندازی ایستگاه ثابت فضایی در سلماس انجام شده، می گوید: واگذاری زمین برای این امر به وسعت ٤٠ هکتار به انجام رسیده است.

مرتضی اصغری ادامه می دهد: ایجاد ایستگاه فضایی کار تخصصی به شمار می‌رود و در حال حاضر اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این ایستگاه در سلماس انجام شده و آماده اقدامات بعدی هستیم.

با توسعه فناوری فضایی در جهان و استفاده از تصاویر ماهواره ای در تمامی بخش ها، در کشور ایران نیز استفاده از فناوری فضایی و سنجش از دور باید با سرعت بیشتری ادامه یابد تا شاهد جهش فناوری فضایی در سال جهش تولید باشیم.

در این میان توسعه ایستگاه های فضایی در نقاط مختلف کشور می تواند در راستای استفاده از تصاویر ماهواره ای در توسعه استان های مختلف موثر واقع شود. استان آذربایجان غربی نیز این روزها منتظر سرعت گرفتن عملیات احداث ایستگاه فضایی در شهرستان سلماس است تا پایان سال ۹۹، آغازی بر رشد علم و فناوری فضایی در استان باشد.  

کد خبر: ۱۷٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha