۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کرونا دست صنایع بهداشتی مازندران را رو کرد؛ جای خالی صنایع درمانی
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا دست صنایع بهداشتی مازندران را رو کرد؛ جای خالی صنایع درمانی

ساری - کرونا ضعف در ساختار صنایع بهداشتی استان را برملا کرد و چاره‌جوبی برای جبران این خلأ در دوران پساکرونا امری الزامی به نظر می‌رسد.

خبرگزاری بازار، اگر گروه‌های مردمی، خیران و جهادگران برای تولید اقلام بهداشتی و درمانی به داد مازندران نمی‌رسیدند، بعید بود این استان همچنان از خط قرمز شیوع کرونا خارج شد. کرونا با همه بدی‌هایش، ضعف در صنایع ویژه محصولات بهداشتی را در استان رو کرد.

تا قبل از شیوع کرونا فقط دو واحد تولید ماسک کلاردشت و جویبار فعالیت داشتند که میزان تولید آنان در شرایط عادی نیز پاسخگوی استان نبود و شیوع کرونا و سیر صعود مصرف اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده، ضعف استان را درزمینهٔ ایجاد این صنایع عیان کرده است.

پس از شیوع کرونا بسیاری از واحدهای بهداشتی استان تغییر خط دادند و صنایع موجود نیز سه نوبت فعالیت کردند و مجموع این تلاش‌ها با پای‌کار آمدن خیران و گروه‌های مردمی و جهادی، مازندران را از وضعیت بحرانی خارج کرد اما توسعه زیرساخت‌های صنایع در حوزه درمانی امری الزامی به نظر می‌رسد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید بر تقویت صنایع بهداشتی و توسعه ظرفیت تولید اقلام درمانی در استان اظهار داشت: پایش ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحدها بر اساس نیاز استان شکل نگرفته است.

شیوع کرونانشان داد که استان از برخی صنایع موردنیاز در حوزه درمانی محروم است و این واحدها باید بر اساس نیازسنجی در مناطق مختلف استان مستقر شوند

وی افزود: شیوع کرونانشان داد که استان از برخی صنایع موردنیاز در حوزه درمانی محروم است و این واحدها باید بر اساس نیازسنجی در مناطق مختلف استان مستقر شوند.

وی با اشاره به فقر استان در حوزه صنایع بهداشتی یادآور شد: ایجاد این واحدها طبق نیازسنجی سبب می‌شود تا علاوه بر تأمین نیازهای استان در شرایط خاص نظیر کرونا، سودآور هم باشند.

کمبود اقلام بهداشتی به دلیل تقاضای بالا مردم در روزهای کرونایی مازندران، ضعف در زیرساخت‌های صنایع بهداشتی استان را بیشتر نمایان کرد ازاین‌رو به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران برخی از واحدهای تولیدی در استان برای تأمین نیاز، تغییر خط دادند.

تغییر خط ۱۵ کارخانه در مازندران

حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در تولید شوینده‌ها مشکل نداشتیم به تغییر خط ۱۵ واحد تولیدی در استان اشاره کرد و گفت: باید الکل موردنیاز این واحدها تأمین شود و در حوزه توزیع ضدعفونی‌کننده مسئولیت به عهده وزارت بهداشت و علوم پزشکی است.

وی میزان نیاز استان برای سه ماه را دو هزار و ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با این میزان ماده اولیه سه هزار تن مواد ضدعفونی‌کننده تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: برای انتقال الکل با مشکل مواجه بودیم و با حل مشکل و مدیریت آن اکنون این مسئله عادی شد.

قوانلو بابیان اینکه در حال حاضر میزان نیاز استان با تولیدات صنایع و پای‌کار آمدن گروه‌های جهادی و مردمی تأمین می‌شود، اظهار داشت: درعین‌حال تقویت زیرساخت‌های صنایع بهداشتی ضروری می‌رسد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی و نیازسنجی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از آمادگی این دستگاه برای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع بهداشتی و درمانی خبر داد.

واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی شبانه روز پای کارند

بخشی از بار تولید صنایع بهداشتی در مازندران روی دوش شهرک‌های صنعتی استان بوده است و به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، ۲۲ واحد تولیدی استان برای تأمین اقلام و نیازهای بهداشتی استان وارد میدان شدند و به‌صورت شبانه‌روزی به تولید مشغول هستند.

سید مصطفی موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار به افزایش ظرفیت تولیدی واحدهای صنایع بهداشتی در شهرک‌های صنعتی اشاره و اضافه کرد: تمامی واحدهای تولیدی استان برای تهیه ملزومات بهداشتی و درمانی در شهرک‌های استان فعالیت خود را چند نوبت کرده‌اند تا به کمک کادر درمانی برویم.

وی همچنین از تغییر خط چند واحد تولیدی و صنعتی برای تأمین اقلام و نیازهای بهداشتی در استان خبر داد و گفت: تولید مواد بهداشتی و شوینده تا زمان دسترسی آسان و رفع نیاز ادامه خواهد داشت.

 به گزارش بازار، افزایش ۱۰۰ درصدی تقاضا برای تهیه اقلام بهداشتی و محافظتی نظیر ماسک، دستکش و مواد شوینده در روزهای کرونایی سبب شد تا واحدهای صنعتی و تولیدی استان مازندران نتوانند به نیازها پاسخ دهند و کمبود این اقلام سبب رشد قیمت‌ها، قاچاق و احتکار آن شده است.

در ماه‌های گذشته گروه‌های مردمی و سپاه بیش از سه میلیون اقلام بهداشتی و ماسک تولید کرد و این مسئله سبب شد تا بخشی از نیازهای بهداشتی مازندران تأمین شود اما بااین‌حال توسعه زیرساخت‌های صنایع بهداشتی و درمانی نظیر ماسک، محلول ضدعفونی‌کننده، گان، دستگاه تنفس مصنوعی و غیره امری ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر روزانه ۵۰ هزار عدد ماسک و ۷۰۰ هزار عدد دستکش ۳۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده به‌صورت هفتگی در استان تولید می‌شود و این تولیدات در شرایط حاد و بحرانی نظیر کرونا تنها بخشی از نیازها را تأمین می‌کند.

کد خبر: ۱۷٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha