۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
صادرات برق به هزار مگاوات رسید| برق بد مصرف ها از راه دور قطع می شود
مدیرعامل توانیر خبر داد:

صادرات برق به هزار مگاوات رسید| برق بد مصرف ها از راه دور قطع می شود

کردی، مدیر عامل توانیر صادرات برق در روز گذشته را هزار و واردات را ۳۵۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: مشترکان پرمصرف به کنتورهای مجهز، تجهیز شوند تا در صورت رشد بی رویه مصرف، برقشان را از راه دور قطع کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: آرش کردی مدیرعامل توانیر امروز در نشست خبری با بیان اینکه تامین برق صنایع بالای ۲ مگاوات از ابتدای مهر وارد بورس خواهند شد، ادامه داد: قیمت تمام شده برق بدون سوخت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۷ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده، در حالی که متوسط دریافتی از مشترکان ۱۴۷ تومان بوده است، یعنی کمتر از نصف قیمت تمام شده از مردم دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به ناترازی موجود در صنعت برق اظهار کرد: این مساله یک بیماری مزمن آزاردهنده است اما با این حال در بحث مدیریت مصرف توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که از آن طریق بتوانیم پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

او درباره قبوض برق مشترکان پرمصرف گفت: نوع قیمت‌گذاری به شکلی است که کسانی که دو برابر الگو مصرف می‌کنند. اعداد و ارقام به صورت تصاعدی برای آنها افزایش می‌یابد و این مساله تنها در ایران نیست و در کل دنیا سیاست‌های این چنینی اعمال می‌شود.

۲ درصد مشترکین قبض بالای ۱۵ میلیون تومانی دارند

کردی همچنین با بیان این‌که مشترکانی که قبوض بالای ۱۵ میلیون تومان بسیار بالا پرداخت می‌کنند، کمتر از دو درصد هستند، گفت: عمده مشترکان صنعت برق الگو را رعایت می‌کنند و برای آنها مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برنامه داریم مشترکان پرمصرف به کنتورهای مجهز تجهیز شوند که از راه دور در صورت رشد بی رویه مصرف، برق آنها قطع خواهد شد، این کنتورها در حال نصب و راه اندازی برای بد مصرف ها هستند.

به گفته او، از ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قبض صادر شده، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک مشمول تخفیف شدند که این میزان معادل ۴۲.۳ درصد مشترکان است. از این طریق ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به مشترکان صنعت برق داده شده است.

برنامه داریم مشترکان پرمصرف به کنتورهای مجهز شوند که از راه دور در صورت رشد بی رویه مصرف، برق آنها قطع خواهد شد، این کنتورها در حال نصب و راه اندازی برای بد مصرف ها هستند

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، ۱۱۹۳ مگاوات مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی صورت گرفته و مطلقا در این حوزه خاموشی یا قطع برق را نداشته‌ایم.

کردی با بیان اینکه از برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی که وزیر نیرو قول داده بود، تا امروز حدود ۴۸۰۰ مگاوات به مدار بهره برداری آمده، گفت: تا پایان شهریور ماه قطعا این رقم به ۵۸۰۰ مگاوات می‌رسد و برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید، در نیمه سال محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد مناطق روستایی از نعمت برق برخوردارند، گفت: این در حالی است که در دنیا به طور متوسط ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۷.۲ درصد در مناطق شهری از نعمت برق برخوردارند.

صادرات هزار مگاوت در برابر واردات ۳۵۰ مگاوات

کردی همچنین میزان صادرات برق در روز گذشته را هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: این در حالی است که واردات ما در همین دیروز حدود ۳۵۰ مگاوات بوده است.

او با بیان اینکه قراردادها به نحوی تدوین شد که در اثر صادرات نه شبکه دچار بحران شود و نه اینکه دچار تبعات حقوقی شویم، ادامه داد: ما در زمان اوج سعی کردیم تعادل حفظ شود تا دچار مشکلات حقوقی نشویم، با همین رویه صادرات برق را تداوم می بخشیم.

مدیرعامل توانیر درباره میزان واردات و صادرات برق صورت گرفته در سال جاری گفت: سال گذشته میزان واردات یک دوم صادرات بوده است چرا که باید محدودیت مصرف اعمال می‌شد اما امسال شرایط تغییر کرد.

ورود خارجی ها به مساله استخراج رمز ارز در ایران

او همچنین درباره آخرین وضعیت رمزارزها و علت کاهش فعالیت آن‌ها در سال جاری گفت: با توجه به این‌که رمزارزهای غیرمجاز هزینه برق را به طور واقعی پرداخت نمی‌کنند و معاملات آنها با رقم‌های بین‌المللی است، این موضوع سودآور بوده و پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت آنها کاهش یافته باشد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که کاهش قیمت منجر به کاهش مصرف رمزارزها نشده است و این مساله هیچ منطق اقتصادی ندارد، ادامه داد: در حوزه رمزارزها اعتقاد ما این است که اکنون یک پراکندگی گسترده در این بخش صورت گرفته و به جای مجتمع‌های غیرقانونی در سطح کشور پخش شده‌اند.

یک کنسرسیوم خارجی در رفسنجان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به صورت مجاز در زمینه استخراج رمز ارزها در حال فعالیت است

کردی اضافه کرد: در این شرایط لازم است که فرآیند کشف و ضبط رمزارزهای غیرمجاز به صورت جدی‌تر دنبال شود و آن طور که پیش‌بینی می‌شود و کارشناسان اعلام کردند میزان مصرف غیرمجاز آنها ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات در سال جاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که هوشمندسازی می‌تواند ابزاری برای کشف رمزارزهای غیرمجاز باشد، اظهار کرد: یک کنسرسیوم خارجی در رفسنجان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به صورت مجاز در زمینه استخراج رمز ارزها در حال فعالیت است.

به گفته او، فعالیت مراکز استخراج مجاز رمز ارزهیچ فشاری را به شبکه وارد نمی‌کند چراکه در پیک مصرف فعالیت آن‌ها قطع می‌شود و در فصل زمستان نیز اگر با کمبود سوخت مواجه باشیم، مصرف این بخش را مدیریت می‌کنیم.

بدهی ۳۶ هزار میلیارد تومانی صنعت برق به بانک ها

او با بیان این‌که کل تولیدکنندگان و فروشندگان برق ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از صنعت برق دارند، اظهار کرد: علت این مساله ناترازی ناشی از فروش تکلیفی و قیمت‌گذاری تکلیفی برق است.

کردی با بیان این‌که به تدریج باید به سمت قیمت تمام شده با رعایت اصول و ضوابط که به اقشار نیازمند فشار وارد نشود پیش برویم، گفت: ظرفیت‌های متنوعی در این حوزه وجود دارد، طبق قانون مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی باید از سوی دولت به صنعت برق پرداخت شود که این موضوع اکنون از طرق مختلف صورت می‌گیرد و انصافا دولت در ادوار گذشته همکاری خوبی در این حوزه داشته است.

کل تولیدکنندگان و فروشندگان برق ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از صنعت برق دارند. در مقابل بدهی این صنعت به بانک ها هم حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است

او با اشاره به طلب بانک‌ها گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها از صنعت برق است که دولت همکاری خوبی در این حوزه داشته است و با روش‌های مختلف در حال پرداخت بدهی‌ها هستیم.

شدت مصرف انرژی در صنایع ایران ۵۰ درصد بالاتر از سایر کشورها

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا پایان دولت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، گفت: پیش بینی شده تا تابستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط صنایع به مدار بهره‌برداری وارد شود که این مقدار نیروگاه، مخصوص خود صنایع برای تامین برق خواهند بود.

۴۵ تا ۵۰ درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست. در صورت نوسازی صنایع و به‌سازی آنها می‌توانیم تا ۱۰ هزارمگاوات از مصرف برق صنایع کاهش دهیم

وی افزود: حداقل به صورت خوش‌بینانه ۴۵ تا ۵۰ درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست و با توجه به اینکه صنایع کشور ۳۶ درصد از انرژی را مصرف می‌کنند، در صورت نوسازی صنایع و به‌سازی آنها در بخش مصرف انرژی، می‌توانیم تا ۱۰ هزارمگاوات از مصرف برق صنایع کاهش دهیم.

کد خبر: ۱۷۳٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha