۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
صادرات فولاد هم خام فروشی است| عدم موفقیت در ایجاد صنایع پایین دستی
نماینده یزد و اشکذر در مجلس:

صادرات فولاد هم خام فروشی است| عدم موفقیت در ایجاد صنایع پایین دستی

یزد- نماینده یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه صادرات سنگ در گذشته خام فروشی محسوب می‌شد، گفت: امروز صادرات فولاد هم خام فروشی محسوب می‌شود و باید با ایجاد صنایع پایین دستی صادرات فولاد را محدود کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدصالح جوکار، شنبه شب در دیدار فعالان اقتصادی شامل صنعتگران، بهره برداران معدنی، اصناف و فعالان حوزه دانش بنیان با وزیر صمت در استانداری یزد، با تاکید بر برنامه ششم توسعه اظهار داشت: سیاست های کشور در حوزه صنایع معدنی بارها مورد تاکید قرار گرفته اما محقق نشده است.

وی ادامه داد: برای این مدل توسعه نیازمند راهبرد هستیم و یقینا باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. استان یزد در ایجاد صنایع معدنی موفق عمل کرده است اما در ایجاد صنایع پایین دستی موفق نبوده ایم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت اعمال تغییرات جدی در چشم انداز آینده صنعت استان تاکید کرد و افزود: جای خالی صنایع پاینی دستی و های تک در صنعت استان دیده می شود و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه اقتصاد دانش بنیان، نقشه راه توسعه صنعتی استان هم باید تغییر کند.

واحدهای صنعتی یزد برای ورود به بورس با مشکل مواجه هستند

جوکار همچنین به رویکرد عدالت محوری دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: واحدهای صنعتی استان برای ورود به بورس و تامین خوراک با مشکل مواجه هستند و واحد پتروشیمی برای تامین خوراک آنها وجود ندارد و باید مجوزهای لازم در این زمینه صادر شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت باید در این زمینه سیاست گذار باشد و بر توزیع عادلانه خوراک و جلوگیری از دلالی نظارت کند، افزود: در برخی مواقع شاهد فروش خوراک و دلالی هستیم در شرایطی که برخی از واحدهای صنعتی استان نیازمند این خوراک هستند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به تلاش های صورت گرفته برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان اشاره و از استاندار یزد تشکر کرد.

وی افزود: یزد تشنه است و توسعه صنعتی یزد نیز نیازمند آب است چرا که یزد بدون آب به بن بست توسعه رسیده است، موافقیت های لازم برای انتقال آب صادر و مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفته است و هر چه زودتر اجرایی شود، روند توسعه استان تسهیل خواهد شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به ضرورت ایجاد تعاونی های معدنی تاکید کرد و از در اختیار قرار گرفتن معادن برای افراد خاص انتقاد کرد.

وی افزود: با ایجاد تعاونی های فراگیر می توان نقدینگی را از بازار جمع کرده و تورم را مهار کرد و نمونه ان تعاونی ها با حدود ۳۰ هزار نفر سهامدار در استان تشکیل شده و موفق عمل کرده است و می تواند الگویی برای ایجاد تعاونی های معدنی نیز باشد.

حقوق مردم از فعالیت معادن باید محقق شود

وی همچنین به تحقق حقوق مردم از فعالیت معادن در قالب مواد قانونی متعدد تاکید کرد و افزود: این حقوق هنوز محقق نشده است.

جوکار همچنین به افزایش چهار برابری قیمت زمین در شهرک های صنعتی و عدم توانایی خرید زمین از سوی شرکت های کوچک از جمله شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: این موضوع باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

وی به زیرساخت های شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: منطقه ویژه شهرستان اشکذر ۱۸ سال است که مصوب شده اما تا الان هیچ اقدامی برای ایجاد آن صورت نگرفته است. ناحیه صنعتی ندوشن مجوز گرفته اما هنوز سرمایه گذار وارد آن نشده و غیرفعال است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ندوشن و خضرآباد هم از نقاط مهمی هستند که نیاز به زیرساخت های صنعتی دارند. ناحیه صنعتی زارچ از سال ۱۳۹۴ مصوب شده اما هنوز ابلاغ نشده است و همه اینها نشان می دهد که در توزیع زیر ساخت، خدمات و سرمایه گذاری عدالت وجود ندارد در حالی که تمرکز سرمایه در یک نقطه قطعا فساد ایجاد خواهد کرد و جلوی رشد استان را خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha