۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
چرخه معیوب مبارزه با جنگل خواری| پای دانه درشت ها در میان است
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخه معیوب مبارزه با جنگل خواری| پای دانه درشت ها در میان است

 ساری- روند روبه رشد ساخت وسازهای غیرمجاز، جنگلخواری و زمینخواری در شمال و مازندران طرح های مقابله با این پدیده را به شکست کشانده است و با گذشت سال ها هم زمین آب رفت و هم جنگل.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرساله از سطح جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی مازندران و مزارع آن کاسته می‌شود و مافیای زمین و جنگل متهم ردیف اول زمین خواری و جنگل خواری هستند.

ردیابی ساخت وسازهای صورت گرفته در مناطق مختلف مازندران پای دانه درشت و گردن کلفت‌ها را به میان می‌کشاند، آن‌هایی که پشت پرده هستند وبا نفوذ ولابی گری مانع اجرای حکم تخریب و مقابله با تخلفات می‌شوند.

طی سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای مقابله با ساخت وسازهای جنگلی و طبیعی در مازندران اجرا شد و فرجام این طرح‌ها چیزی جز شکست و رنگ باختن جنگل و مزرعه برابر قدرت سیاسی‌ها و دانه درشت‌ها نبوده است.

برای مقابله با زمین خواری و جنگل خواری درپی دستور رئیس جمهور در مازندران ستاد و کارگروه فراقوه ای تشکیل شد تا به پایش و رصد عرصه‌های جنگلی و طبیعی برپردازد.

از مجموع هزار و ۵۰۹ فقره تعرض به منابع طبیعی ۱۸۵ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد که ۴۱ مورد توسط دولتی‌ها و ۹ مورد بخش خصوصی و مابقی اشخاص صورت گرفته است. از سوی دیگر طبق آمار و ارقام تاکنون بیش از هزار و۴۵۰ فقره ساخت وساز در عرصه‌های طبیعی و جنگلی مازندران شناسایی شد که حکم تخریب سازه‌ها با توصیه‌ها و سفارش‌های صاحبان ثروت و قدرت اجرایی و عملیاتی نشده است.

اراضی مازندران فاقد سند هستند

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یکی از مهمترین مشکل اراضی کشاورزی استان را نداشتن سند مالکیت ذکر کرد و گفت: این مسئله سبب تغییر کاربری اراضی و خروج زمین از فعالیت‌های کشاورزی می‌شود.

چرخه معیوب مبارزه با جنگل خواری| پای دانه درشت ها در میان است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر مقابله با زمین خواری و جنگل خواری در استان گفت: بهره برداری از جنگل باید عمومی باشد و دولتی‌هایی که زمین را گرفتند با آنها برخورد شود.

وی توسعه کشاورزی، صنعت و گردشگری را از جمله برنامه‌ها و راهکارها برای مقابله با زمین خواری برشمرد و گفت: همچنین باید مشکل مسکن روستاییان و حاشیه نشینان جنگل رفع شود.

پای دانه درشت‌ها در میان است

دخالت و نفوذ دانه درشت و توصیه‌های سیاسیون و صاحبان قدرت از جمله دلایلی است که سبب شد طرح‌های مقابله با زمین خواری و جنگل خواری در مازندران به شکست کشیده شود. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که طرح‌های مقابله با زمین خواری در گذشته ناکام بوده است، افزود: هرچند مصوباتی برای جلوگیری از تغییر کاربری داشتیم اما این طرح‌ها اجرا نشده است.

وی با اشاره به شناسایی ساخت وسازهای غیرمجاز در حوزه جنگل و کشاورزی، دانه درشت‌ها و گردن کلفت‌ها را مانع اجرای احکام تخریب و قلع و قمع ساخت وسازها بیان کرد و گفت: اگر موانع رفع نشود هرچه بنویسیم محکوم به شکست خواهیم بود.

وی ارائه و عزم ملی برای جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت وسازهای غیرمجاز را امری مهم و اساسی بیان کرد.

در استان مازندران ساخت وسازهای غیرمجاز زیادی در عرصه‌های طبیعی شناسایی شد که هر یک به دلایلی از جمله نفوذ دانه درشت‌ها و ضعف قوانین با آن برخورد نشده است و در این راستا اولین کارگروه فراقوه ای مقابله با جنگل خواری در مازندران شکل گرفته است. رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به وجود هزار و ۴۵۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز جنگلی در مازندران خواستار تعیین تکلیف آن شد.

محمدرضا یزدی در نشست کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری در استانداری مازندران با بیان این که پنجره واحد زمین در استان مازندران راه اندازی می‌شود، استفاده از ماهواره خیام را برای رصد عرصه‌های طبیعی از جمله طرح‌ها ذکر کرد و گفت: این ماهواره در مازندران به کارگیری می‌شود.

چرخه معیوب مبارزه با جنگل خواری| پای دانه درشت ها در میان است

وی تعیین تکلیف پرونده‌های ساخت وساز غیرمجاز در عرصه‌های جنگلی مازندران را ضروری دانست و گفت: هزار و ۴۵۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز تعیین تکلیف نشده در عرصه‌های طبیعی و جنگلی مازندران وجود دارد.

تعیین تکلیف پرونده‌های ساخت وساز غیرمجاز در عرصه‌های جنگلی مازندران ضروری است و هزار و ۴۵۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز تعیین تکلیف نشده در عرصه‌های طبیعی و جنگلی مازندران وجود دارد

وی پیگیری و اجرای مصوبات کارگروه فراقوه ای مقابله با مفاسد اقتصادی را لازم دانست و گفت: همچنین طرحی در حال تهیه است تا با افراد و شخصیت‌هایی که با توصیه نامه مانع اجرای قانون جنگل خواری می‌شوند، مقابله کرد.

عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل‌ها نیز پایش عرصه‌های جنگلی را برای مبارزه با زمین خواری ضروری برشمرد و گفت: تقویت و توانمندسازی جوامع محلی نیز راهکاری مناسب برای پیشگیری از تخلفات است.

وی ادامه داد: عرصه‌های طبیعی نیازمند نگاه و حمایت ملی و استانی است و باید طرح‌های نظارتی و بازرسی را برای مقابله با زمین خواری در استان‌های شمالی تقویت کرد.

بیش از ۱.۸ میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی هیرکانی در مازندران وجود دارد و زخم ساخت وسازهای غیرمجاز در گوشه و کنار عرصه‌های جنگلی نمایان و هویدا است و برخورد با این پدیده مستلزم عزم استانی و ملی و حذف دانه درشت‌ها از جنگل است.

کد خبر: ۱۷۲٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بینام IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      2 1
      در مملکتی که قوانین حاکم باشد دانه درشت و دانه ریز نمیمونه
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      پیگیری ساخت و ساز غیر مجاز در حریم جنگل چگونه است . از هر ارگانی پرسیدم نتیجه ای نگرفتم . جنگل سوادکوه در معرض نابودی است . دلسوزان لطفا راهنمایی کنید