۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت افزایش می یابد
معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت:

سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت افزایش می یابد

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت از ابتدای فعالیت آن دو برابر شده و مجوز افزایش سرمایه مجدد آن نیز، اخذ شده است.

به گزارش بازار، وحید رضا زیدی فرد با بیان اینکه سابقه تاسیس این صندوق به سال ۹۹ برمی گردد، افزود: بیشتر به این علت رنگ و بوی غیردولتی گرفت که بتواند چابک تر باشد. حدود ۴۰ درصد آن، سهامداران و شرکت های اصلی وابسته به وزارت نفت هستند و مابقی سهام آن نیز، مربوط به شرکت‌های خصوصی از جمله هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس می‌شود.

وی با بیان این که اهدافی همچون تامین تضامین برای شرکت های نوپا و دانش بنیان برای اخذ وام از بانک ها، پرداخت مستقیم وام به شرکت های دانش بنیان و خرید تضمینی در قالب طرح های حمایت از ساخت بار اول و مشابه آن، در صندوق پژوهش و فناوری نفت در حال اجراست، گفت: این صندوق کمک زیادی به اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کرد و در این قالب، تاکنون توانسته ایم حدود ۱۷۸ شرکت را برای دریافت وام آماده کنیم.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت، با بیان این که بودجه‌ای که برای واحدهای پژوهشی در نظر گرفته می شود، مربوط به شرکت های تابعه آن است، افزود: جهت اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه؛ یعنی پرداخت وام در قالب بودجه تخصیصی به بخش پژوهشی صنعت نفت و پرداخت دو برابر آن با همکاری بانک ها، تاکنون طی ۴ مرحله فراخوان، شرکت های دانش بنیانی که مراجعه کرده بودند را ارزیابی کردیم.

وی ادامه داد: با چهار بانک عامل ملی، ملت، تجارت و توسعه صادرات، مذاکراتی انجام دادیم و به طور خاص، با بانک توسعه صادرات تفاهم نامه ای امضا کردیم که بیشتر بتوانیم از شرکت های دانش بنیان کوچک حمایت کنیم و این بانک بتواند زمینه صادرات خدمات این شرکت ها را هم فراهم کند. تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در این راستا، در نظر گرفته شده است که به صورت وام های کم بهره در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

زیدی فرد افزود: شرکت ها را به وزارت اقتصاد و وزارت اقتصاد نیز آن ها را به کارگروه های مربوطه استانی معرفی کرده است. این کارگروه ها تاییدیه های مرتبط با شرکت ها را به وزارت نفت می فرستند و به تدریج، معرفی آن ها به بانک ها انجام می شود؛ همچنین از سوی وزارت نفت و بانک ها، سازوکارهای نظارتی در نظر گرفته شده تا این وام ها، در جای درست خود خرج شوند.

همکاری با شرکت های دانش بنیان برای فعال سازی پارک علم و فناوری صنعت نفت

وی در ادامه درخصوص تغییر و تحولات مدیریتی پارک علم و فناوری صنعت نفت گفت: پس از تصویب اساسنامه این پارک در دولت قبل و اختصاص زمین برای آن، در فرآیند تغییر دولت، مدیریت این پارک نیز دچار تحولاتی شد؛ ضمن این که برخی از دستگاه های نظارتی، نسبت این مجموعه دیدگاه های خاصی داشتند که مجموع این شرایط سبب شد، سرعت مورد انتظار برای فعال شدن پارک نفت، محقق نشود.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر این که مدیریت جدید پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، اقدامات مهمی برای فعال سازی آن انجام داده است، توضیح داد: مهمترین اقدامات جهت فعال سازی پارک نفت، این است که در بحث فراخوان های صادره برای همکاری با شرکت های دانش بنیان جهت احیای چاه های کم بازده و غیرفعال، این پارک به عنوان محور اصلی بود؛ اکنون این کار به مراحل نهایی رسیده و مصوبات شورای اقتصاد نیز، دریافت شده است.

زیدی فرد افزود: وظیفه اصلی پارک نفت، برقراری ارتباط میان شرکت های دانش بنیان و شرکت های وابسته به وزارت نفت برای اتصال عرضه و تقاضا به یکدیگر است.

زیدی فرد اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص صنعت نفت، ورود شرکت های دانش بنیان به پارک نفت، حساسیت های و سختگیری هایی به همراه دارد، اما هدف نهایی این است که با استقرار استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها در آن، یک هاب قدرتمند دانش بنیان در صنعت نفت تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه پارک نفت ضمن برگزاری همایش های مربوط به نیازهای صنعت نفت کمک داشته است، گفت: این پارک در موضوعات بین المللی مانند ایجاد مراوده با گروه های نیجریه ای و روسیه ای، اقدامات مهمی کرده است و با رفع برخی از مشکلات و موانع، به زودی به اهدافی که از پیش برای آن تعیین شده، خواهد رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: اقدامات مربوط به استقرار شرکت های دانش بنیان در پارک نفت، انجام و فهرست آن ها مشخص شده است، اما استقرار فیزیکی آن ها منوط به شرایط خاصی است که در منطقه ری باید مهیا شود. نمی توان زمان دقیق برای استقرار آن ها اعلام کرد، اما این اطمینان وجود دارد که مجموعه شرکت ملی نفت و مدیریت پارک صنعت نفت، در تلاش برای به حداقل رساندن این زمان هستند تا طی ماه‌های آینده، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha