۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
لزوم ملی شدن طرح تخصیص منطقه‌ای گازوئیل

لزوم ملی شدن طرح تخصیص منطقه‌ای گازوئیل

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از لزوم ملی شدن طرح تخصیص منطقه‌ای گازوئیل برای جلوگیری از شکست این طرح خبر داد.

به گزارش بازار، امیرمحمد پرهام فر، گفت: راهکار کوتاه مدتی که برای مبارزه با قاچاق گازوئیل در ۹ استان در حال اجراست، تخصیص سهمیه به صورت منطقه‌ای است؛ یعنی تناژ وسیله نقلیه، میزان سوخت گیری در هر بار و فاصله زمانی دفعات سوختگیری، در برخی از استان‌ها مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: اگر این طرح در استان‌های مرزی اجرایی شود، اما در استان‌های همجوار آن به اجرا نرسد، شکست می‌خورد. برخی از استان‌ها در اجرای طرح تخصیص منطقه‌ای مقاومت می‌کنند، زیرا نگران عواقب اجتماعی آن هستند، اما شاهد هستیم که این طرح وقتی در یک استان اجرا می‌شود، استان همسایه درخواست می‌کند که سریعتر به اجرای این طرح متصل شود؛ زیرا از استان‌های همسایه، برای سوختگیری به این استان می‌آیند.

این مقام مسئول اظهار کرد: ممانعت از سوختگیری غیر منطقی و کنترل سهمیه‌ها، هدف نهایی این طرح است؛ وزارت کشور باید از طریق استانداری‌ها، همکاری لازم را داشته باشد که طرح تخصیص سهمیه منطقه ای، به صورت سراسری و کشوری اجرایی شود.

وی تاکید کرد: این طرح، خوبِ مطلق نیست؛ زیرا در تخصیص سهمیه، ممکن است راستی‌آزمایی درستی نشده باشد، اما سبد سوخت باید مدیریت شود که با این کار، زمان اتمام سوخت جایگاه‌ها نیز، کاهش می‌یابد.

آقای پرهام فر در ادامه گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در مورد کالاهایی که زمینه قاچاق خروجی آن‌ها وجود دارد، امکان تشخیص فعال اقتصادی واقعی از سوء استفاده گران به نام فعالیت اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: طرح تخصیص منطقه‌ای سوخت از سال ۹۷ در برخی استان‌ها در حال اجراست؛ در یکی از استان‌ها که با فشار استاندار وقت، این طرح متوقف شد، مصرف از سالانه ۱۸۰ میلیون لیتر به ۱۸۰ میلیون لیتر افزایش یافت.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: تا زمانی که نمی‌توانیم قیمت سوخت را واقعی کنیم، ناگزیر هستیم که تخصیص را هدفمند کرده و مصرف را به صورت بهینه انجام دهیم. هیچ یک از کشورهای جهان، دیگر شرایطی را ندارند که بخواهند تخصیص بی ضابطه انجام دهند.

وی در ادامه با بیان این که تخصیص سوخت با روند بدون ضابطه قبلی امکانپذیر نیست، گفت: تاکنون فقط موفق به کنترل نحوه سوختگیری شده ایم که باید در گام‌های بعدی، به سمت تخصیص سوخت بر اساس عملکرد واقعی و بهینه سازی ناوگان فرسوده برای افزایش کارایی، پیش برویم.

کد خبر: ۱۷۲٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha