۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
قیمت مرغ از نرخ مصوب سبقت گرفت| ریزش مشتریان کالاهای اساسی در بازار
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت مرغ از نرخ مصوب سبقت گرفت| ریزش مشتریان کالاهای اساسی در بازار

مشهد- گرانی لجام‌گسیخته و سبقت‌گرفته از حقوق و دستمزد موجب کاهش قدرت خرید مردم و درنهایت بی‌رغبتی برای خرید کالاهای اساسی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها یا همان اصلاح سیاست ارز ترجیحی هرچند دولت سعی کرد با تخصیص یارانه نقدی به خانوارهای ۹ دهک، تأثیر حذف ارز ترجیحی بر سبد خانوار را کاهش دهد، اجرای این طرح سبب شد در خرداد امسال، شاهد افزایش قیمت بیشتر اقلام اساسی در بازار باشیم.

این موضوع در ماه‌های اخیر به‌صورت کاهش مصرف برخی کالاهای اساسی از سوی مردم دیده می‌شود. کاهش مصرف سبب شده است میزان تولید هم کاهش یابد.

در همین راستا محمدمهدی یعقوب زاده، مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بازار می گوید: در یک ماه گذشته، مصرف مرغ در استان کاهش محسوسی داشته است. بر اساس آمارها میزان تولید مرغ در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵درصد کاهش‌یافته است.

همچنین گفته می‌شود با افزایش قیمت برنج نیز در یک سال گذشته، سرانه مصرف این محصول، بیش از ۳۰ درصد کاهش‌یافته است. این وضعیت در حالی رخ‌داده که سهم مسکن از سبد خانوارهای مشهدی به بیش از ۶۰ درصد درآمد ماهانه آن‌ها رسیده است و لذا سبد خرید خانوار ها برای تامین کالاهای اساسی به شدت آب رفته است.

پر کشیدن مرغ از قیمت مصوب

قیمت مرغ کشتار روز در مشهد از کیلویی ۴۸ هزار تومان در ابتدای شهریورماه امسال حال در میانه این ماه به کیلویی ۶۰ تا ۶۴ هزار تومان رسانده که بیش از قیمت مصوب دولتی است.

قیمت مرغ از نرخ مصوب سبقت گرفت| ریزش مشتریان کالاهای اساسی در بازار

خراسانی‌ها که تا دو هفته گذشته قادر به خرید یک کیلو ران مرغ تکه کاری شده به ازای هر کیلو ۴۸ هزار تومان بودند حالا به ازای خرید همین ران مرغ باید ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان پول بیشتری بپردازند.

افزایش قیمت مرغ آن‌گونه که فروشندگان و توزیع‌کنندگان این محصول برای خبرنگار ما تشریح کردند موجب ریزش مشتریان شده و به‌طور متوسط ۳۰ درصد فروش آن‌ها را نسبت به گذشته کاهش داده است.

فروشندگان عمده‌فروش مواد پروتئینی واقع در میدان استقلال مشهد به خبرنگار بازار می‌گویند: تا ماه گذشته بخش زیادی از تولیدات استان‌های دیگر مانند مازندران و خراسان شمالی وارد بازار مشهد می‌شد اما فروش این محموله‌ها قطع‌شده و لذا قیمت مرغ با افزایش قیمت همراه شده است.

بازار گوشت

اما وضعیت آشفته فقط در خصوص مرغ نیست و تولید و عرضه گوشت قرمز هم دچار مشکلات بسیار است.گوشت قرمز که در ابتدای شهریورماه باقیمت هر کیلویی ۲۲۰ هزار تومان رکورددار بود حالا با توزیع گوشت میش به قیمت هر کیلو ۱۱۵ هزار تومان در بازار کمی عقب‌نشینی کرده و مشتریان خودش را از دست داده است.

در همین راستا یکی از فروشندگان گوشت قرمز در مشهد به خبرنگار بازار می‌گوید: در حال حاضر گوشت میش یا همان گوسفند ماده و معروف به «شیشک» به دلیل ارزانی از تعداد مشتری خوبی برخوردار است.

حسین کاوه به ما می‌گوید: گوشت گوسفند نیز از ابتدای ماه تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو ارزان‌تر شده است.

وی بیان می‌کند: در عوض گوشت گوساله با افزایش قیمت روبرو شده و از کیلویی ۱۹۰ هزار تومان در ابتدای شهریور در حال حاضر به قیمت۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

این فروشنده مواد پروتئینی به بازار می‌گوید: افزایش قیمت‌ها بر روی تعداد و میزان خرید مشتری‌ها افزایش محسوسی داشته و فروش را تا حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.

رشد قیمت در بازار تخم‌مرغ

قیمت تخم‌مرغ نیز که در ابتدای شهریورماه به ازای هر کیلو ۳۴ تا ۳۶ هزار تومان در نوسان بود در روزهای اخیر به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و همچنین قیمت مصوب برای تولیدکننده ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است.

موسوی نژاد در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغ به خبرنگار ما توضیح داد: این قیمت به هیچ وجهه جوابگوی هزینه‌های تولیدکننده نیست.

قیمت مرغ از نرخ مصوب سبقت گرفت| ریزش مشتریان کالاهای اساسی در بازار

وی در پاسخ به اینکه آیا این نرخ مصوب جوابگوی نیازهای تولیدکننده هست یا خیر پاسخ داد:حداقل قیمت تخم‌مرغ برای خرید از مرغدار باید کیلویی ۵۲ هزار تومان تعیین شود و قیمت کنونی صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد لذا هم‌اکنون مرغداران درخواست حذف گله‌های جوان رادارند.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر دولتمردان در قیمت این محصول تجدیدنظر نکرده و یا تولیدکنندگان را در مسیر تولید دست‌تنها بگذارند بیان کرد: در صورت عدم‌حمایت از تولیدکننده به‌طور حتم با کاهش تولید و افزایش قیمت این محصول در آینده‌ای نزدیک روبرو خواهیم بود.

کاهش مصرف مرغ

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این رابطه اظهار می‌کند: در یک ماه گذشته، مصرف مرغ در استان و به ویژه مشهد کاهش محسوسی داشته است.

محمدمهدی یعقوب زاده، به بازار می‌گوید: از ابتدای مرداد تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال با کاهش جوجه ریزی همراه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری افزون بر ۶۰۰ تن مرغ در استان به‌صورت روزانه توزیع می‌شد اظهار کرد: این در حالی است که آمار توزیع روزانه مرغ در حال حاضر به ۴۰۰ تن در روز رسیده است.

محمدمهدی یعقوب زاده افزود: در حال حاضر توزیع روزانه مرغ در استان به ۴۰۰ تن رسیده که نسبت به اردیبهشت کاهش چشمگیری داشته است.

در حال حاضر توزیع روزانه مرغ در استان خراسان رضوی به ۴۰۰ تن رسیده که نسبت به اردیبهشت کاهش چشمگیری داشته است

وی بابیان اینکه این آمار حاکی از کاهش تولید و هم‌چنین مصرف در استان است ادامه داد: در حال حاضر مرغ از سایر استان‌ها باقیمت پایین‌تر وارد استان می‌شود.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح یارانه‌ها و اصلاح ارز با توجه به افزایش قیمت مرغ تقاضا برای این محصول کاهش یافت.

مرغ منجمد خریدار ندارد

رئیس اداره نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی مشهد در همین راستا از توزیع مرغ منجمد به قیمت ۴۸ هزار تومان در سطح فروشگاه‌های مواد پروتئینی مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: توزیع مرغ منجمد به قیمت هر کیلو ۴۸ هزار تومان در مشهد شروع‌شده، اما از این نوع مرغ چندان استقبال نشده است.

سید علی‌اکبر نصری سر آسیا در خصوص عبور فروشندگان از نرخ‌های مصوب نیز می‌گوید: اگر فروشگاهی، مرغ را بیشتر از قیمت مصوب به فروش برساند، متخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی در خصوص ریشه گرانی‌های اخیر نیز اظهار می‌کند: پیش‌ازاین، کشتار کن‌ها مقداری مرغ از مازندران وارد مشهد می‌کردند و می‌فروختند؛ این موضوع باعث می‌شد مرغ در مشهد کمتر از قیمت مصوب عرضه شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی مشهد بیان می‌کند: بااین‌حال چندی است به گفته کشتار کن‌ها در مازندران اعلام‌شده که به‌منظور تنظیم بازار پایتخت، باید مرغ‌هایشان را به بازار تهران ارسال کنند. همین موضوع باعث شده است ورود مرغ از مازندران به مشهد متوقف شود.

وی ادامه می‌دهد: به گفته مرغ کشتار کن‌ها پیش‌ازاین روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن مرغ از مازندران و گلستان وارد مشهد می‌شده است. این میزان مازاد بر نیاز مشهد توزیع می‌شده است.

سرآسیا درباره توزیع مرغ در مشهد بیان می‌کند: روزانه در رستوران‌ها ۲۵ تن مرغ قطعه‌بندی، هتل‌ها ۲۵ تن، در بیمارستان و مراکز نظامی ۳۰ تن، طرقبه شاندیز که مرغ آن از مشهد تهیه می‌شود ۲۵ تن، غذای فوری و مرغ بریانی در مشهد و طرقبه شاندیز ۲۰ تن و ۱۱۰ تن قطعه‌بندی در واحدهای صنفی توزیع می‌شود. درمجموع نیاز مصرفی روزانه مشهد ۳۵۰ تن مرغ است.

کد خبر: ۱۷۲٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha