۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
سرنوشت یارانه‌ها با شفافیت اطلاعات مشخص می‌شود

سرنوشت یارانه‌ها با شفافیت اطلاعات مشخص می‌شود

فاز نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به دولت کمک کرد تا به اطلاعاتی شفاف در این زمینه دست پیدا کند که گام نخست اجرای حکمرانی اقتصادی مبتنی بر داده است.

به گزارش بازار، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: طرح مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌ها برای رفع آثار سوء اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در ماه‌های گذشته و بر اساس تکالیف قانونی بودجه سال جاری اجرا شد و تمام مراحل اجرایی آن تا کنون با اطلاع رسانی از سوی دولت انجام شده است.

به دلیل مشکلات متعدد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان نهاده‌های کالاهای اساسی و تفاوت بسیار زیاد نرخ ارز ترجیحی با نرخ ارز بازار، انگیزه تقاضای بیش از حد منابع ارزی وجود داشت و زمینه‌های بروز فساد و رانت‌جویی را افزایش داده بود. همچنین، بر خلاف هدف ذاتی یارانه‌ها که حمایت بیشتر از اقشار کم‌درآمد است، یارانه به واردات کالاهای اساسی باعث می‌شد که اقشار پردرآمد که مقدار مصرف بیشتری دارند، از یارانه بیشتری نسبت به سایر اقشار بهره‌مند شوند و این روش با اصل عدالت و توزیع بهینه منابع در تناقض بود. علاوه بر این، تولیدکنندگان داخلی نهاده‌های تولید توان رقابت خود را با نهاده‌های وارداتی از دست داده بودند و دولت منابع بودجه‌ای عظیمی را به منظور تأمین مالی این نوع یارانه تخصیص می‌داد که نتیجه آن بروز کسری بودجه و فشار بر پایه پولی و تورم بود.

در روش پرداخت جدید یارانه، علاوه بر رفع تمامی مشکلات قبلی، قاچاق کالاها و نهاده‌ها و سوء مصرف آن‌ها نیز کاهش یافته و با اصلاح قیمت‌ها زمینه برای اجرای سایر اصلاحات اقتصادی فراهم شد.

در کمتر از ۴ ماهی که از اجرای این طرح می‌گذرد ثمرات آن مشهود است تا جایی که بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فقط در یک قلم، قاچاق روغن خوراکی در دو ماهه دوم امسال و پس از اجرای طرح، به نسبت دو ماهه اول، بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

اما درباره توزیع کالابرگ، با وجود آنکه این موضوع در لایحه دولت پیش بینی نشده بود، اما با مصوبه مجلس، دولت از آن استقبال کرده و خود را ملزم به اجرای آن می‌داند با این همه پیش نیاز اجرایی شدن آن فراهم شدن زیرساخت‌ها و یکپارچه شدن کارت‌های بانکی با اطلاعات کارت‌های ملی است.

نکته دیگری که در زمینه شفافیت اطلاعات در فاز نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان مورد انتقاد قرار گرفته در واقع نخستین نتایج اجرای این طرح در راستای حکمرانی اقتصادی مبتنی بر داده است و با شفافیت این اطلاعات است که گام‌های بعد در توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته می‌شود لذا نه سرنوشت یارانه‌ها نامعلوم است و نه تردیدی در اجرای آن وجود دارد بلکه اجرای این طرح بر مبنای برنامه شفاف و اعلام شده از سوی دولت در حال پیگیری است.

کد خبر: ۱۷۲٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha