۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
محدودیت عرضه اولیه ها برای کنترل ارزش گذاری!
بازار گزارش می دهد؛

محدودیت عرضه اولیه ها برای کنترل ارزش گذاری!

به گفته کارشناسان فرابورس برای کنترل قیمت گذاری عرضه اولیه های پیش رو، مرحله عرضه را محدود به کدهای حقوقی کرده است تا از این طریق معاملات نمادهای تازه وارد حبابی نشود یا تحت تاثیر شاخص زیان ده نشود.

بازار، گروه بورس: در هفته پیش رو فرابورس دو عرضه اولیه دارد؛ نخست ۶ درصد از نماد گلدیران که حدود ۲۲۸ میلیون سهم است را به کدهای حقوقی عرضه می کند. قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان تعیین شده و هر حقوقی می تواند روز دوشنبه ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم حداکثر خریداری کند و بعد از آن سهم برای افزایش سمایه متوقف می شود و در مرحله دوم عرضه ۱۴ درصد سهام به عموم واگذار می شود.

همچنین ۶۰ هزار سهم از یک میلیون سهم درزی با قیمت ۱۶۶۸ تومان دومین عرضه اولیه خواهد بود که توسط کیمی دارو، جابرابن حیان و اسوه در فرابورس و روز سه شنبه عرضه خواهد شد و هر حقوقی می تواند تا ۳ میلیون سهم را خریداری کند، اما در دو ماه نخست تنها می تواند ۵۰ درصد از سهام خریداری شده را عرضه کند.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر رویه فرابورس برای عرضه اولیه نمادها، گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر نوسانات بازار بسیار بوده و بسیاری از نمادهایی که عرضه اولیه شده اند هم اکنون بازدهی منفی دارند و این مساله نشان می دهد که عرضه اولیه ها به صورت کارشناسی قیمت گذاری شده اند، از این رو باید سیاست ها در این بخش تغییر می کرد.

رضا روحی درباره مشکل قیمت گذاری نمادهای عرضه اولیه شده چند سال اخیر، افزود: نمادهای عرضه شده بیشتر به نسبت قیمت نماد مشابه ای که در بازار وجود داشته ارزش گذاری و عرضه اولیه شده اند، به همین دلیل برخی نمادها بیشتر از ارزش بنیادی به بازار عرضه شده اند، زیرا نمادهای هم گروه هم از نظر بنیاد باهم متفاوت هستند و نمی توان در یک کفه ترازو قرار بگیرند.

این کارشناس بازار درباره مشکل عرضه این نمادها در بازار، گفت: چون حقیقی ها این نمادها را خریداری کرده اند خرید و فروش های احساسی باعث شده و برخی سهامداران این نمادهای عرضه اولیه شده قبلی الان در زیان هستند.

قیمت گذاری واقعی عرضه اولیه ها در بورس های بین المللی براساس ارزش بنیادی نماد انجام می شود، در حالی که در چند سال گذشته بورس و فرابورس ایران عرضه اولیه ها را براساس نظر کارشناسان شرکت ها ارزش گذاری می کردند و به دلیل لحاظ کردن ارزش شرکت های هم گروه عملا نمادها را با قیمت بالا عرضه اولیه می کردند

روحی با بیان اینکه در تمام دنیا بخش عمده ای از عرضه اولیه ها را به نمادهای حقوقی واگذار می کنند و در مرحله بعد حقیقی ها وارد معامله می شوند، افزود: وقتی حقوقی ها عرضه اولیه ها را می خواهند بخرند براساس ارزش واقعی نماد دست به خرید می زنند و ارزیابی های بنیادی انجام می دهند.

او با انتقاده به عملکرد دوره های قبل عرضه اولیه ها تصریح کرد: پیش از این قیمت گذاری عرضه اولیه ها کارشناسی نبود و چون ناظران بازار هم نظارت دقیقی نداشتند برخی نمادهای عرضه اولیه حبابی می شدند زیرا قیمت گذاری به نسبت شرکت های هم گروه انجام می شد و از انجایی که در سال ۹۸ و ۹۹ شاخص رشد بالایی کرده بود و بسیاری از شرکت های کوچک هم رشد حبابی داشتند عرضه اولیه های بازار با حباب عرضه شدند.

او با تاکید بر اینکه وضعیت شاخص کل بازار هم روی معاملات عرضه اولیه ها تاثیر دارد، اظهار کرد: از آنجایی که نمادهای حقیقی بیشتر تحت تاثیر روند بازار هستند وقتی شاخص روندی صعودی یا نزولی باشد در صف خرید یا فروش می ایستند و همین مساله می تواند نمادهای عرضه اولیه را با وجود ارزندگی به زیان بکشاند یا اینکه آنها را حبابی کند به همین دلیل تغییر روش عرضه نمادهای تازه وارد به بازار می تواند به نفع همه باشد.

کد خبر: ۱۷۲٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha