۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
۵ درصد اعتبارات مورد نیاز پتروشیمی زنجان تامین شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۵ درصد اعتبارات مورد نیاز پتروشیمی زنجان تامین شده است

زنجان - مدیری، مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان، با بیان اینکه پتروشیمی زنجان ۶۰۰ میلیون یورو برآورد مالی دارد، گفت: فقط پنج درصد این میزان، تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است. 

محمدرضا مدیری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پتروشیمی زنجان طرح ۶۰۰ میلیون یوریی است که فقط پنج درصد آن تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است، ابراز کرد: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال صندوق توسعه ملی عمل کند و همچنین به مشکلات دیگری مانند آب، برق و خوراک کار مواجه نشویم این شرکت سال ۱۴۰۳ به تولید می رسد.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کار با این منابع تامینی حدود ۱۰ درصد است که در صورت تامین اعتبار می توان آن را افزایش داد اما با شرایط کنونی و جذب پنج درصدی اعتبارات، نمی توان چندان کار زیادی کرد، گفت: بانک مرکزی باید به تعهد خود در این طرح پایبند و پول سندی را که ارسال می‌شود به پیمانکار پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان با بیان اینکه در زمان دولت گذشته مصوبه هیات دولت و مصوبه صندوق توسعه ملی گرفته شد و حتی گشایش ال سی نیز انجام پذیرفت، گفت: سه روز قبل از بازگشت تحریم ها ای سی شرکت باز شد و ما در آن موقع شروع به کار کردیم، اما بانک مرکزی از سال ۹۸ هیچ مبلغی به این شرکت نداد.

مدیری ابراز کرد: ادارات مختلف کمک های بسیاری به این شرکت کرده اند و در تیم زنجان امروز، استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بانک ملی و صندوق توسعه ملی حامی طرح هستند و این بهترین فرصت و غنیمت برای شرکت محسوب می شود اما باید تاکید کرد که این آخرین شانس پروژه پتروشیمی زنجان است و اگر در این دوره، کار به اتمام نرسد، دوباره به چالش های قبلی برخواهیم گشت.

وی به موضوعات مربوط به اراضی پتروشیمی زنجان اشاره کرد و گفت: همه این خریداری و عمدتاً سند دارند اما بعد از راه اندازی طرح شمیم برخی مشکلات نیز از این بابت برای شرکت ایجاد شده است و بعضاً سالانه قریب به ۳۰ پرونده در محاکم قضایی در این خصوص ایجاد می شود همچنین باید تاکید کرد که این شرکت زنجیره به هم پیوسته ای است که به خودی خود رشد نمی کند لذا تمام حلقه های این زنجیره منطقه ای، ملی، تامین مالی و سهامداران باید باهم کار کنند تا این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان، تصریح کرد: مجموع مهندسی تجهیزاتی شرکت ۳۹۰ میلیون یورو است و حدود ۲۹۰ میلیون یورو از آن سفارش گذاری شده و از این میزان حدود ۶۰ میلیون یورو وارد شده است. از سوی دیگر تا پایان سال میلادی باید ۳۰ میلیون یورو دیگر وارد کشور شود که به تدریج این کار صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر باید گفت حدود ۹۰ میلیون یورو از کل تجهیزات طرح را هنوز سفارش گذاری نکردیم که در سال ۱۴۰۱ سفارش گذاری خرید انجام می شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha