۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
سرمازدگی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغ‌های استان سمنان وارد کرد
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

سرمازدگی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغ‌های استان سمنان وارد کرد

شاهرود- دزیانیان رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سرمازدگی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغ‌های استان وارد کرد، گفت: ارقام مقاوم به سرما در استان تولید شده است.

احمد دزیانیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اعلام اینکه سرمازدگی ۸۰ درصد از باغ های زرد آلوی استان سمنان عمدتاً در شرق استان دچار آسیب کرد، ابراز داشت: باغبان‌های استان سمنان در سال های گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند.

وی با بیان اینکه اکنون از روش های علمی و تجربی گوناگون برای مقابله با سرمازدگی استفاده می‌کنیم، افزود: استان سمنان دومین تولید کننده بزرگ زردآلو در کشور محسوب می‌شود و امسال نیز بیش از ۶۷ هزار تن زردآلو از هشت هزار و ۳۰۰ هکتار باغ‌های استان سمنان به خصوص شهرستان شاهرود برداشت شده است اما این نکته را هم باید تاکید کرد که چند سالی است در اردیبهشت ماه سرمازدگی خسارات زیادی را به باغ های این منطقه وارد می‌سازد.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی استان سمنان از خسارت ۸۰ درصدی باغ های زردآلو استان و زیان ۳۰۰ میلیارد تومانی باغبان های استان خبر داد و بیان کرد: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ همیشه از سرمازدگی باغ‌ها رنج می بردیم البته اکنون محققان کشاورزی توانستند با تازه‌ترین یافته خود که به‌کارگیری هیبریدهای مقاوم به سرمای دیررس بهاره یک هزار و ۵۰۰ اصله درخت را پرورش دهند.

اکنون از روش های علمی و تجربی گوناگون برای مقابله با سرمازدگی استفاده می‌کنیم

دزیانیان در ادامه افزود: هیبرید، نوعی دو رگ گیری برای اصلاح نژاد در ارقام محصولات مانند زردآلو به شمار می‌رود همچنین درختان هیبریدی از تلاقی رقم‌های متحمل با رقم های حساس به وجود می‌آیند.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی استان سمنان درباره تولید رقم جدید بذر به روش هیبرید توضیح داد: ارقام مادر حساس به سرما عقیم می‌شوند و از گرده‌های ارقامی که به عنوان والد پدر شناخته می‌شوند استفاده کرده و با ارقام حساس تلقیح انجام می شود. درنتیجه با این روش در زمان برداشت محصول بذری که شکل می‌گیرد رقمی جدید به شمار می‌آید.

دزیانیان با بیان اینکه از بررسی ۱۶۰ ژنوتیپ فقط ۱۰ رقم از نظر ویژگی‌های کمی و کیفی معرفی شده است، تصریح کرد: رقم های خوب با کیفیتی مانند رقم رجب‌علی نیز در این روند معرفی شد چرا که این رقم از برترین رقم های زردآلو شهرستان شاهرود به شمارمی رود.

وی با تاکید بر اینکه رقم رجبعلی زردآلو پایه های ارقام به کارگرفته شده در اصلاح نهال زردآلو به نتیجه خوبی ختم شده است، اعلام کرد: نتایج تحقیق زردآلو می تواند تا ۹۰درصد نتایج تحقیق زردآلو برای مقاومت در برابرسرما می تواند بروز خسارت جلوگیری کند.

کد خبر: ۱۷۲٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha