۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید وصادرات آبزیان
رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد

برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید وصادرات آبزیان

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به رشد ۶۷ درصد ارزآوری در حوزه صادرات آبزیان در سال جاری، از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید و ارزآوری در این حوزه خبر داد.

به گزارش بازار، سید حسین حسینی با اشاره به اینکه ارزآوری حوزه آبزیان در سال گذشته ۵۵۶ میلیو دلار بوده است افزود در

سال جاری ارزآوری در این حوزه ۶۷ درصد رشد داشته وتلاش بر این است که تا سال ۱۴۰۴ با افزایش ظرفیت تولید میزان ارزآوری را به ۲، ۴ دهم میلیارد دلار برسانیم.
حسینی صنعت شیلات را از سه محور صیادی، آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی و پشتیبانی تولید مورد ارزیابی قرار داد و گفت: ما یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن در حوزه آبزیان تولید داریم که ۷۰۲ هزار تن آن مربوط به صید و ۵۵۶ هزار تن متعلق به آبزی‌پروری است.

حسینی تولید آبزیان را در شرایط تنش آبی کشور و با توجه به کم‌آب‌بر بودن این فعالیت به صرفه دانست و افزود: تولید آبزیان می‌تواند به تأمین امنیت غذایی کمک بزرگی کند.

رئیس سازمان شیلات ایران با انتقاد از مغفول ماندن توسعه آبزی‌پروری در دریاها اظهار کرد: یکی از الزامات تحقق این امر مهم، معرفی صنعت به سرمایه‌گذاران است که در این راستا ما کمیته سرمایه‌گذاری را تشکیل داده و پیوست‌های فنی و اقتصادی را در آن تشریح کردیم و موضوع دیگر در این زمینه هم ارتقای دانش و فناوری است.

حسینی با اشاره به اعلام آمادگی ۴۳۰ شرکت برای گره‌های دانشی و نیازهای تحقیقاتی در این حوزه گفت: ما در گام نخست با ۴۸ شرکت دانش بنیان و پیشران وارد گفتگو شدیم و برای تجاری سازی و افزایش بهره وری، این شرکت‌ها را با سرمایه گذاران و بهره برداران متصل کردیم.

این مقام مسئول دانش را به عنوان یک ضرورت برای تحقق پایداری تولید و تحول و امنیت غذایی پایدار مطرح کرد و افزود: ما در برخی نهاده‌ها کاملاً وابسته به خارج بودیم که با اقدامات دولت سیزدهم و فعال کردن مراکز تکثیر و موسسات تحقیقاتی توانستیم ۳۷۰ میلیون قطعه را در داخل تولید کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: در سفرهای استانی رئیس جمهور، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۵۶ طرح نیمه تمام و غیرفعال در حوزه شیلات تخصیص داده شد که در صنعت شیلات بی سابقه است همچنین برای پایداری تولید نیز بیش از ۳ هزار و ۹۴ تولیدکننده به بانک کشاورزی معرفی شدند و از تسهیلات کم بهره استفاده کردند.

حسینی با اشاره به افتتاح و اتمام ۷۵ پروژه با اعتبار ۵۳۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۳۲۵۰ نفر در دولت سیزدهم گفت: ما در حال حاضر ۱۶ تن خاویار پرورشی را تولید و به ۳۱ کشور دنیا صادر می‌کنیم و ۱۷۶ مزرعه آبزی پروری هم در حوزه خاویاری فعال هستند.

کد خبر: ۱۷۲٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha