۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک
عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور خبر داد

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک

عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور از صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی‌ به نیجریه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، محمود قاسمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت توانا و عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور ظهر امروز (چهارشنبه، نهم شهریورماه) در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم‌نامه میان ایران و نیجریه قرار است به‌زودی با امضای قرارداد یک میلیون خودرو در نیجریه از سوی ایران گازسوز و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سه شهر نیجریه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار ساخته شود.

وی افزود: هفته آینده نیز یک هیئت تجاری متشکل از گروه‌های فنی و مهندسی برای مذاکرات با وزارت نفت نیجریه برای انجام مقدمات امضای قرارداد نهایی اعزام خواهد شد که به‌نظر می‌رسد با توجه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری ارزش قرارداد، ارائه خدمات سی‌ان‌جی‌ به کشور نیجریه پشتیبانی سیاسی نیز از سوی دولت از شرکت توانا انجام شود.

اختلاف اندک سی‌ان‌جی و بنزین دلیل حضور در بازار جهانی
رئیس هیئت‌مدیره شرکت توانا با بیان اینکه هم‌اکنون به‌دلیل اختلاف قیمت اندک میان سوخت گاز و بنزین روند توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ در کشور به‌شدت کاهش یافته است، گفت: طی سال‌های اخیر به‌دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات در بازار بین‌الملل اقدام کردیم و در این زمینه تاکنون مذاکرات خوبی با کشورهای اوراسیا، سوریه و نیجریه انجام شده است.

قاسمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان وزیران نفت ایران و نیجریه افزود: در بازدید اخیر وزیر نفت نیجریه از خط تولید شرکت توانا توانستیم توانمندی صنعتی سی‌ان‌جی‌ کشور را به مسئولان این کشور ثابت کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت نهایی شدن قرارداد بین ایران و نیجریه مدت اجرای آن هفت سال است و در این زمینه از توان همه شرکت‌های فعال مرتبط با محور شرکت توانا استفاده خواهد شد.

عضو انجمن سی‌ان‌جی‌ کشور به فعالیت کارخانه‌های ال‌ان‌جی در کشور نیجریه اشاره کرد و گفت: با فرآیندی ساده گاز ال‌ان‌جی را به سی‌ان‌جی‌ تبدیل می‌کنیم و در جایگاه‌های عرضه خواهد شد.

سوریه بازار بزرگ سی‌ان‌جی ایران
قاسمی ظرفیت کنونی تولید شرکت توانا را ۳۵۰ هزار کیت و مخزن در سال اعلام کرد و درباره وضع توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ از سوی متخصصان ایرانی در کشور سوریه گفت: هم‌اکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ایجاد کارگاه‌های تبدیل بیش از ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی‌ در کشور سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هستیم.

وی درباره دیگر فعالیت این شرکت گفت: همزمان در مذاکره با طرف‌های خارجی، با شهرداری‌های کشور برای تعویض مخازن تاریخ مصرف گذشته با جدید در دستور کار است.

عضو انجمن سی‌ان‌جی‌ کشور با اشاره به این که شرکت توانا بزرگترین پیمانکار وزارت نفت در زمینه سی‌ان‌جی‌ کشور است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون از نظر کیفیت و کمیت از نظر وزارت نفت ممتاز بوده‌ایم.

ظرفیت صرفه‌جویی ۷۰ میلیون دلاری در کشور
قاسمی گفت: هم‌اکنون تنها در زمینه خودروهای سنگین ظرفیت صرفه‌جویی روزانه ۲۰ میلیون لیتری گازوئیل با توسعه سی‌ان‌جی‌ وجود دارد، که این میزان صرفه‌جویی معادل ۷۰ میلیون دلار در روز است.

وی یکی از مشکلات و چالش‌های توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ در کشور طی یک سال اخیر را از دسترس خارج شدن سامانه ثبت‌نام تبدیل خودروها به گازسوز به‌واسطه حمله سایبری دانست و گفت: طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف شرکت‌های فعال در این زمینه کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کرده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت توانا افزود: ثابت ماندن قیمت بنزین و گازوئیل طی سال‌های اخیر اقبال برای توسعه سی‌ان‌جی‌ در کشور را کاهش داده است؛ از سوی دیگر هم‌اکنون در ایران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون کیت و مخزن وجود دارد، در حالی که شرکت‌های فعال در این زمینه با کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

قاسمی یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ دانست و تصریح کرد: زیرساخت‌های این صنعت طی چند دهه‌ گذشته در کشور فراهم شده است.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha