۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳
ترمیم بازار نفت دو سال زمان می‌برد
احتمال بازگشت به کانال ۳۰ تا ۴۰ دلار تا چند ماه دیگر

ترمیم بازار نفت دو سال زمان می‌برد

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: قیمت نفت در فصول سرد سال به دامنه قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ دلار بازخواهد گشت. اما اینکه قیمت‌ها به دامنه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار بازگردد به حدود ۲ سال زمان نیاز دارد و ترمیم کامل بازار نفت تا قبل از سال ۲۰۲۲ امکانپذیر نیست .

خبرگزاری بازار- آوریل سیاه برای بازار نفت بالاخره به پایان رسید. صادرکنندگان طلای سیاه حالا چشم به سرنوشت این بازار در ماه می‌و اثرات توافق تاریخی اعضای اوپک پلاس روی قیمت‌ها دوخته‌اند. هر چند که هم‌زمان با اجرایی شدن توافق تاریخی اعضای اوپک پلاس، قیمت نفت در بازار جهانی در مسیر بهبود قرار گرفت، اما نگرانی‌ها همچنان پابرجاست.روح اله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی که چندان به پایبندی کشورها به تعهدات خود خوش بین نیست، به بازار می‌گوید: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که معمولا کشورها تعهدات خود در رابطه رعایت سقف تولید را خیلی راحت زیر پا می‌گذارند و همین مساله می‌تواند از اثر بخشی این توافق بکاهد. رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی هم دیگر کارشناسی است که موفقیت یا شکست این توافق را به اجرای کامل آن گره می‌زند. او بازار می‌گوید: اگر کشورها به تعهدات خود در رابطه با کاهش تولید پایبند باشند، تناسب در قیمت تا حدودی ایجاد خواهد شد.

بازگشت به محدوده ۳۰ تا ۴۰ دلار در فصول سرد سال

 دیروز معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن با ۹۴ سنت معادل پنج درصد افزایش، روی ۱۹ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای تحویل در ژوییه، به قیمت ۲۶ دلار و ۴۴ سنت معامله شد. رضا پدیدار کارشناس انرژی پیش بینی می‌کند که فشارهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع این ویروس که اکنون در سراسر جهان بوجود آمده است به تدریج در ماه‌های آینده در اکثر کشورها کاهش می‌یابد و شرایط اقتصادی به تدریج بهبود خواهد یافت.

او ادامه داد: با کاهش قرنطینه در برخی از شهرها، میزان تقاضای سوخت افزایش پیدا می‌کند و پالایشگاه به جریان طبیعی خود بازمی‌گردند. این عوامل در کنار هم می‌تواند بازار را به شرایط نیمه تعادلی نزدیک کرده و جلوی افت بیشتر قیمت‌ها را بگیرد .

به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، قیمت نفت در فصل سرد سال به دامنه قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ دلار بازخواهد گشت. اما اینکه قیمت‌ها به دامنه بین ۷۰ تا ۸۰ دلار بازگردد به حدود ۲ سال زمان نیاز دارد و ترمیم کامل بازار نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ زمان خواهد برد و قبل از سال ۲۰۲۲ امکان پذیر نیست.

افت ۶ درصدی مصرف انرژی در جهان

اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس اوایل ماه گذشته موافقت کردند برای جبران افت شدید تقاضای جهانی در بحبوحه شیوع پاندمی‌کووید ۱۹ و تقویت قیمت‌ها، تولیدشان را در ماه‌های می و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کنند.کارشناسان بر این باورند که هرچند نمی‌توان تا پایان بحران کرونا انتظار بازگشت قیمت‌های سابق را داشت اما این موضوع تا حدودی موجب بهبود بازار نفت خواهد شد.

سازمان بین المللی انرژی می‌گوید که تقاضای مصرف انرژی در سال ۲۰۲۰ در حدود ۶ درصد سقوط کند که این مقدار هفت برابر بیشتر از سقوط تقاضای انرژی جهان در بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی است. همچنین انتظار می‌رود که انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان تنها منبع انرژی در نظر گرفته شوند که امسال رشد تقاضا را تجربه کنند. اما آژانس انرژی بین‌المللی انرژی  هشدار داد که اگر موج دوم شیوع ویروس کرونا در اواخر امسال رخ دهد، آسیب به تقاضای نفت می‌تواند حتی بیشتر از حد انتظار باشد و دولت‌ها را مجددا وادار به قرنطینه و انجام اقدامات پیشگیرانه خواهد کرد.

کدام کشورها به تعهدات خود عمل کردند

با وجود اینکه تنها ۲  روز از ماه می‌سپری شده بسیاری از کشورها از کاهش تولید خود خبر می دهند. عربستان سعودی یکی از بزرگترین بازندگان افت قیمت‌ها، اعلام کرده که کاهش تولید خود را قبل از آغاز رسمی‌قرارداد جدید اوپک پلاس شروع کرده است. کویت هم هفته گذشته گفت که عرضه نفت خود را به بازارهای بین المللی پایین آورده و در برابر شرایط بازار نفت احساس مسئولیت می‌کند.

همچنین خبرگزاری اینترفکس به نقل از الکساندر پالیودا، مدیر روابط سرمایه گذاران شرکت لوک اویل خبر داد که روسیه تولید نفت خود را از سطح ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز تولید ماه‌های فوریه و مارس، ۱۹ درصد کاهش داده و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز در ماه می خواهد رساند.

وزارت نفت و انرژی نروژ هم اعلام کرد تولید نفت را در ماه ژوئن ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

 طبق گفته های منابع مطلع، قزاقستان در شرف حصول توافق با شرکت‌های بزرگ فعال در میدان‌های نفتی تنگیز و کاشاگان است تا تولید نفت خود را همسو با توافق تولیدات خود را کاهش دهد. به گزارش رویترز، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور متعهد شده  با کاهش عرضه روزانه ۳۹۰ هزار بشکه‌ای،  مجموع تولید خود را به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

در این میان اما هستند کشورهایی که در اجرای تعهدات خود به مشکل برخوردند . به عنوان مثال غول‌های نفتی مانند شرکت BP، اکسون موبیل، لوک اویل و انی سهم عمده‌ای در تولید نفت عراق دارند و تاکنون در برابر درخواست بغداد برای کاهش تولید مقاومت کرده‌اند. این مساله باعث شده مقامات عراقی گزینه‌هایی مانند درخواست از این شرکت‌ها برای جلو انداختن زمان تعمیرات میادین نفتی را بررسی کنند.

هرچند که این توافقات می‌تواند مانع شیب نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی شود، اما همانطور که آژانس انرژی بین‌المللی انرژی اعلام کرده «چشم‌انداز نفت بستگی بسیار زیادی به مدت‌زمان شیوع ویروس کرونا و قدرت شروع مجدد فعالیت اقتصادی دارد.»

کد خبر: ۱۷٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها