۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
پنهان شدن وزارت جهاد کشاورزی پشت محصولات استراتژیک/ حمایت از تولید فقط توزیع کود نیست!
رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی:

پنهان شدن وزارت جهاد کشاورزی پشت محصولات استراتژیک/ حمایت از تولید فقط توزیع کود نیست!

کارشناس حوزه کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی خود را پشت تولید گندم، کلزا و برخی محصولات استراتژیک دیگر که حاصل زحمات کشاورزان است، پنهان میکند در حالی که در سال جهش تولید هیچ راهی به جز حمایت از کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی وجود ندارد.

خبرگزاری بازار- مسعود اسدی، رئیس مجمع ملی و مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور در باره مشکلات تولید در بخش کشاورزی به خبرگزاری بازار گفت: یکی از معضلات بخش کشاورزی ضایعات محصولات کشاورزی است به طوری که گاهی این ضایعات تا ۱۰۰درصد هم میرسد. یعنی وقتی در این لحظه  بخش عمده ای از محصولات جالیزی کشاورزان خصوصا در جنوب کشور به قیمتی رسیده که برای کشاورز صرفه برداشت ندارد و هزینه برداشت را جبران نمیکند و در نتیجه کشاورز آنها را امحا میکند معنی اش ضایعات صددرصدی است. اگرچه در برخی بخشها مثل گوشت چون هم قیمت بالایی دارد، هم عرضه نسبت به تقاضا کم است و هم صنایع تبدیلی فراوانی دارد تقریبا ضایعات صفر است اما در بحث محصولات باغی، زراعی و درختی  ضایعات وحشتناکی داریم چون در صنایع تبدیلی و بسته بندی هنوز ماقبل تمدن هستیم!

اسدی خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی  اعلام نمیکند در این موضوع مهم یعنی راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی چه اقدامی کرده چون کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل دفاعی دارد و خودش را پشت تولید گندم، کلزا و برخی محصولات استراتژیک دیگر پنهان میکند. این درحالی است که موفقیت این دو محصول به علت خریدتضمینی و همچنین حاصل زحمت کشاورزان است و وزارت جهاد کشاورزی نقش حداقلی داشته است.

وی ادامه داد: درواقع وزارت جهاد کشاورزی زحمت 0کشاورزان را به عنوان آمار عملکرد خودش ارائه میکند و مدعی است یک وزارتخانه موفق است. در حالی که عملا این وزارتخانه خصوصا در ۷سال گذشته وزارتخانه ای بوده که نه تنها هیچ نفعی برای بخش کشاورزی نداشته بلکه  موجب ضرر و مشکل برای بخش کشاورزی نیز شده است. به عبارت دیگر وزرات جهاد کشاورزی تنها یک ابزار و نهادی بوده که بودجه ای که باید صرف توسعه کشاورزی می شده را صرف هزینه هایی کرده که امروز ما اثر آن را نمی بینیم.

وزرات جهاد کشاورزی تنها یک ابزار و نهادی بوده که بودجه ای که باید صرف توسعه کشاورزی می شده را صرف هزینه هایی کرده که امروز ما اثر آن را نمی بینیم

نقش وزارت جهاد کشاورری ارائه چند کیسه کود شیمیایی برای کشاورزان است

این مقام مسئول تصریح کرد: هرجا صحبت از تولید کلزا  یا گندم میشود وزات جهاد کشاورزی اعلام میکند که چقدر در این بخشها رشد داشته است اما نمیگوید در این امر چه نقشی داشته یا چه فعالیتی کرده است. با این وجود میدانیم که اگر موفقیتی در این بخشها بوده به این دلیل است که اکثر کشاورزان در این رشته فقط تخصص و تبحر دارند و زمین‌هایشان برای کشت این دو محصول مناسب است و از سوی دیگر قیمت  تضمینی که این محصولات دارند باعث رشد آن شده وگرنه وزارت جهاد کشاورزی  صرفا نقش اش به عنوان تامین کننده چند کیسه کود شیمیایی و یارانه ای است و بس!

اسدی با تاکید بر این موضوع که وزارت جهاد کشاورزی هیچ گاه اعلام نمیکند که در صنایع تبدیلی چه اقداماتی انجام داده که محصولات ما هدر نرود، افزود: اگر صنایع تبدیلی داشتیم از محصولاتی که به دلیل نبود تقاضا و پایین آمدن قیمت امحا می شود ده ها  نوع محصول با عمر نگهداری بالا میتوانستیم استحصال کنیم.

وی اظهار داشت: با پولی که صرف ایجاد یک کارخانه پتروشیمی می شود حدود هزار واحد کارخانه صنایع تبدیلی میشود ایجاد کرد. همچنین با پولی که صرف یک کارخانه خودروسازی می شود، می‌توان بیش از  ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد صنایع تبدیلی قدرتمند و مجهز ایجاد کرد و کشور را تبدیل به قطب تولید کرد.

اسدی گفت: در سال جهش تولید هیچ راهی جز بخش کشاورزی وجود ندارد اما دولتمردان متاسفانه با نگاهی که به لیبرالیسم اقتصادی اعتقاد دارند، جایی برای تولید ملی در نظر نگرفته اند.

 حمایت نکند احتمال مشکل مواد غذایی وجود دارد 

این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر بخش کشاورزی گفت: کرونا به همه بخشها آسیب زده اما در بخش کشاورزی اگر شاهد سقوط قیمتها و ممنوعیت واردات محصولات ما به برخی کشورهای همسایه هستیم، تا حدود زیادی به دلیل نگرانی کرونا است و در حالت عادی این وضعیت وجود ندارد. بنابراین ما باید بپذیریم که کرونا به بخش کشاورزی آسیب زده و می زند و لازم است که دولت حمایت کند چون الان کشاورز گوجه‌کار و پیازکار ما از هستی ساقط شده اند و  تمام سرمایه‌شان بر باد رفته و سال آینده پولی برای کشت و کار ندارد. از طرفی وحشتی که برای دیگر کشاورزان ایجاد می شود باعث می شود که در کشت  این محصولات تردید کنند. به همین دلیل بنده به مسئولین هشدار میدهم که با این کاهش کشت‌ها،ممکن است که  کشوردر چند ماه آینده با مشکل مواد غذایی رو به رو خواهد شد.

کد خبر: ۱۷٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha