۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
چراغ چاپخانه‌های خراسان رضوی کم‌فروغ است| افزایش سه برابری هزینه‌ها
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

چراغ چاپخانه‌های خراسان رضوی کم‌فروغ است| افزایش سه برابری هزینه‌ها

مشهد- صنعت چاپ یک صنعت راهبردی و استراتژیک است زیرا هر صادراتی که صورت می‌گیرد، با بسته‌بندی که توسط صنعت چاپ انجام‌شده، هویت‌ساز می‌شود و این در حالی است که این صنعت روزهای ناخوشی را می‌گذراند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خلق ارزش‌افزوده‌ای که توسط صنعت چاپ ایجاد می‌شود، کم‌نظیر است و این چاپ است که به صادرات کالا ارزش داده و موجب درآمدزایی چند برابری آن می‌شود.

صنعت چاپ در حوزه‌هایی حیاتی مانند بهداشت و درمان، کشاورزی، صادرات غیرنفتی و... بسیار تأثیرگذار است لذا با این اهمیت و پویایی به‌عنوان نیازهای بشر اما مشکلات بر سر راه چاپخانه‌داران بسیاری از آن‌ها از ادامه مسیر پشیمان کرده است.

به‌منظور آشنایی با مشکلات چاپخانه‌داران با علی مغانی رئیس اتحادیه صنایع چاپ خراسان رضوی ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* صنعت چاپ در طی دو سال گذشته چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است؟

در این دو سال کرونا و گرانی ارز و گرانی و کم بودن مواد اولیه بسته‌بندی، باعث رکود کاری و کم بود صادرات صنعت چاپ‌شده است.خرید مرکب، دارو و زینک برای دستگاه‌ها و سایر اقلام مصرفی به دلیل افزایش قیمت‌ها مشکل است.

یکی دیگر از مشکلات گریبانگیر این صنعت دریافت مالیات است؛ در حالی که درآمد کافی وجود نداشته، چاپخانه ها ضرر داده و نقدینگی به شدت کاهش یافته است اما بار مالیات هم چنان بر دوش این صنعت سنگینی می کند.

چراغ چاپخانه‌های خراسان رضوی کم‌فروغ است| افزایش سه برابری هزینه‌ها

امسال و سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌های چاپ و نشر استان بود و آنچه فعالان این صنعت را آزار می‌دهد، مشکلاتی است که سال‌ها پا برجاست و هنوز مسئولان راه حلی پیش پای متصدیان این صنعت نگذاشتند.

با همه این مشکلات، فعالان این صنعت سعی کرده‌اند چرخ این صنعت را بچرخانند و امیدوارند شاید مشکلات حل شود و حداقل مشکلات بانکی و تسهیلاتی روی خوشی به آن ها نشان بدهد.

* آیا دولت جدید حمایتی در این مدت از این صنعت داشته است؟

دولت هم به تعهداتش در خصوص کرونا و تخفیف مالیات و پرداخت وام به واحدهای آسیب دیده از کرونا هیچ گام مثبتی برنداشت،تا جایی که می‌توانم به جرات بگویم در صنعت چاپ استان خراسان رضوی حتی یک واحد چاپی هم نتوانسته از این وام استفاده کند، و یا تخفیف مالیاتی دریافت کند.

متأسفانه مالیات‌هایی چند برابری بابت سال ۹۹ کشیده می‌شود و انگیزه کار و تلاش را از صنعت‌گر می‌گیرد،مالیات را همه قبول داریم، ولی مالیات واقعی نه مالیات سلیقه‌ای...

دولت جدید هم در برابر تعهداتش در خصوص کرونا و تخفیف مالیات و پرداخت وام به واحدهای آسیب دیده از کرونا هیچ گام مثبتی برنداشت، تا جایی که به جرات می توان گفت در صنعت چاپ استان خراسان رضوی حتی یک واحد چاپی هم نتوانسته از این وام استفاده کند، و یا تخفیف مالیاتی دریافت کند

* چند چاپخانه در خراسان داریم و مشکلات کرونا و گرانی‌های اخیر چند چاپخانه را به تعطیلی کشاند؟

شکر خدا ما چاپخانه‌ای که تعطیل‌شده باشد نداریم،ولی چاپخانه‌ای که قبلاً ۳ نوبت‌کار می‌کرده در حال حاضر یک شیفت هم کار نمی‌کند و این در حالی است که باید حقوق، بیمه و مالیات را از جیب پرداخت کند زیرا اگر چاپخانه حداقل دو نوبت‌کار نکند زیان ده است.

* صنعت چاپ در استان معیشت و اشتغال چند نفر را به خود گره‌زده است؟

در صنعت چاپ استان خراسان رضوی در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از هزاران نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

* هزینه چاپ مانند کاغذ و جوهر طی دو یا سه سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟

قیمت کاغذ در حال حاضر ۳ و نیم برابر شده و این کار باعث شده صنعت چاپ در رکود بسر ببرد و تأثیر غیرقابل‌انکاری روی صادرات محصولات چاپی داشته باشد.

چراغ چاپخانه‌های خراسان رضوی کم‌فروغ است| افزایش سه برابری هزینه‌ها

قیمت یک کیلو مرکب مشکی در سه سال اخیر نزدیک به ۱۰ برابر شده و تأمین مواد مصرفی هزینه بالایی دارد و این امر چاپخانه‌داران را در شرایط بدی قرار داده است.

* گرانی هزینه چاپ چقدر در ریزش مشتری‌ها تأثیرگذار بوده است؟

سرمایه در گردش و مواد اولیه به چند ده میلیارد افزایش‌یافته و هزینه‌های بار شامل بیمه ،آب، برق،گاز و تلفن و هزینه‌های نگهداری ماشین‌آلات و قطعات به ۱۰ برابر رسیده است و از آن‌طرف گرانی مواد اولیه باعث شده سفارش‌ها کم شود و صادرات هم به زیر ۳ درصد برسد

از زمان آغاز شیوع کرونا صنعت چاپ ۳ ماه تعطیل بود و در این مدت از حمایت‌ها و تسهیلاتی که دولت پرداخت کرد، یک ریال هم استفاده نکرده و تاکنون هیچ اتفاق مثبتی برای صنعت چاپ نیفتاده است.

در خراسان رضوی حدود سه هزار کارگر در چاپخانه‌ها فعالیت دارند که ۳ ماه بیکار بوده‌اند و لذا در این مدت باید بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شد.

* این تأثیر چقدر در کارهای چاپی که از کشورهای همسایه به ایران داده می‌شد مشهود است؟

شاید بشود گفت گرانی مواد اولیه زیاد تأثیری ندارد این نوسانات قیمت مواد اولیه است که نمی‌شود لااقل برای مدت سه ماه قیمت‌ها را ثابت نگهداشت و این کار ضرر جبران ناپذیری بر امر صادرات دارد.

* دستگاه های چاپ تا چقدر به‌روز هستند و تحریم‌ها چقدر بر روی این صنعت تأثیر داشته است؟

متأسفانه چندین سال است که بحث تحریم بانک‌ها را شاهد هستیم و لذا هیچ‌گونه گشایش اعتباری از طریق بانک‌ها صورت نگرفته و افزایش نرخ ارز هم تأثیر نامطلوبی روی ورود دستگاه‌های جدید داشته است.

* برای بهبود اوضاع و برون‌رفت از این مشکلات آیا پیشنهاد و یا راهکاری دارید؟

در درجه اول تعامل دولت با بخش خصوصی به‌طور واقعی شکل گیرد و همه متصدیان دولتی به توسعه کسب‌وکار و صادرات فکر کنند نه اینکه هرکدام راه خود را بروند،به‌طور مثال دارائی می‌گوید من مسئول وصول مالیات هستم و اگر با وصول این مالیات شما در بخش کارگری با مشکل مواجه می‌شوید به اداره کار مراجعه کنید آن‌ها مسئول امور کارگری هستند، و یا اگر در بحث ماشین‌آلات با مشکل مواجه می‌شود به وزارت صمت مراجعه کنید.

نباید صنعت چاپ را به‌تنهایی دید؛ اگر صنعت چاپ تعطیل شود، نمی‎‌توان شخصی که فوت‌شده را دفن کرد یا حتی نان به مردم فروخت زیرا قبض‌های صادرشده برای دفن مرده و قبض‌های رسید انبار گندم، آرد و... به‌وسیله چاپخانه‌ها تهیه می‌شود. دارو، شیرینی و پیتزا نیز بسته‌بندی دارد. به‌طورکلی کالایی وجود ندارد که بدون بسته‌بندی عرضه شود

به نظیر این‌جانب این نوع پاس‌کاری بخش خصوصی برای رفع مشکلات نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به دلسردی و رهاشدگی کار توسط بخش خصوصی منجر می‌شود.این موضوع قابل‌قبول نیست که یک دستگاه دولتی واحد تولیدی را با مالیات مضاعف و بیمه کمرشکن زمین‌گیر نماید و دستگاه دیگری مسئول بلند کردن آن باشد.

ادارات دولتی برابر فرمان مقام معظم رهبری در زمره یک تیم هستند و همه مسئول‌اند به هم کمک کنند و مشکلات را باهم حل کنند که در حال حاضر این‌طور نیست و لذا هر دستگاهی برای خودش کار می‌کند و کاری به کار دیگران ندارد!

* جمله ای برای جمع بندی نهایی صحبت هایتان دارید؟

نباید صنعت چاپ را به‌تنهایی دید؛ اگر صنعت چاپ تعطیل شود، نمی‎‌توان شخصی که فوت‌شده را دفن کرد یا حتی نان به مردم فروخت زیرا قبض‌های صادرشده برای دفن مرده و قبض‌های رسید انبار گندم، آرد و... به‌وسیله چاپخانه‌ها تهیه می‌شود. دارو، شیرینی و پیتزا نیز بسته‌بندی دارد. به‌طورکلی کالایی وجود ندارد که بدون بسته‌بندی عرضه شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha