۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
سونامی بیکاری در شرکت‌های هواپیمایی جهان
همزمان تداوم شیوع کرونا صورت گرفت؛

سونامی بیکاری در شرکت‌های هواپیمایی جهان

سونامی بیکاری در شرکت‌های هواپیمایی جهان در اروپا حرکت کرده است و شرکت‌های حمل و نقل هوایی آمریکا به احتمال زیاد در مسیر این سونامی قرار دارند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: سونامی بیکاری در شرکت‌های هواپیمایی جهان در اروپا حرکت کرده است و شرکت‌های حمل و نقل هوایی آمریکا به احتمال زیاد در مسیر این سونامی قرار دارند.

هانا زیدی (Hanna Ziady) خبرنگار بخش کسب و کارها در شبکه سی ان ان در این باره نوشت: خطوط هوایی بین المللی کم کم دارند روند دردناک محدود کردن فعالیت‌های خود را شروع می‌کنند، چون چشم انداز بهبود سریع وضعیت اقتصادی و خروج از بحران اقتصادی ناشی از کرونا ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. هم اکنون شرکت‌های حمل و نقل هوایی در سراسر جهان شاهد کاهش مسافرت‌های هوایی مردم هستند.

فقط در طی همین هفته، برترین شرکت‌های حمل و نقل هوایی در اروپا اعلام کردند برای کاهش هزینه‌های خود مجبور خواهند شد ده‌ها هزار شغل در این شرکت‌ها را کم کنند، چون چشم انداز فعالیت این شرکت‌ها در میان مدت هم بسیار وخیم است.

شرکت‌های هواپیمایی رایان ایر، لوفتهانزا، بریتیش ایرویز، اسکاندوین ایرلاینز و ایرفرانس - کی ال ام، ممکن است ۳۲۰۰۰ شغل موجود در این شرکت‌ها را کم کنند تا بتوانند از عهده هزینه‌ها برآیند. پیش بینی می‌شود سال‌ها طول بکشد تا صنعت حمل و نقل هوایی شاهد بهبود وضعیت خود باشد.

شرکت‌های حمل و نقل هوایی امیدوارند توقف جذب نیرو در این شرکت‌ها، اشتغال پاره وقت و بازنشستگی پیش از موعد بتواند ضربات به کارکنان این شرکت‌ها را کم کند، اما هنوز نمی‌توان خیلی خوش بین بود!

شرکت هواپیمایی رایان ایر سه هزار شغل در این شرکت را کاهش می‌دهد و ۹۹ درصد پروازها را تا ماه ژوئن متوقف می‌کند.

کارستن اسپور مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی لوفتهانزا با صدور بیانیه‌ای در وب سایت این شرکت اعلام کرد: «ما هم اکنون با بزرگترین چالش در تاریخ فعالیت خود روبرو هستیم. ما برای آینده این شرکت می‌جنگیم. ما همچنین برای آینده ۱۳۰ هزار کارمند گروه لوفتهانزا می‌جنگیم».

گروه لوفتهانزا هم اکنون ساعت‌های کاری بیش از ۸۰ هزار نفر از نیروهای خود را کاهش داده است. برنامه‌های پروازی این شرکت کاهش یافته و به سطح پروازها در سال ۱۹۵۵ میلادی بازگشته است!
پروازهای روزانه این شرکت به میزان سه هزار پرواز کاهش یافته است و ۹۲ درصد ناوگان حمل و نقل این شرکت زمینگیر شده است. این مسئله واقعا تلخ، ویرانگر و دردناک است.

با توجه به اینکه مسافرت‌های بین المللی عملا صورت نمی‌گیرد و نیز با توجه به اینکه مشخص نیست تقاضای سفر چه زمانی بازمی گردد، نمی‌توان بحران مالی در این شرکت‌های حمل و نقل هوایی را بزرگ ندانست.

برایان استراتون دبیر کل انجمن خلبانان انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کارکنان بخش حمل و نقل هوایی با «سونامی بیکاری» روبرو هستند. وی افزود بدون کمک دولت، صنعت حمل و نقل هوایی نابود خواهد شد.

هشدار رئیس انجمن خلبانان خطوط هوایی انگلیس پس از آن صادر شد که شرکت بریتیش ایرویز روز سه شنبه اعلام کرد این شرکت مجبور است بیش از یک چهارم نیروی کاری خود را تعدیل کند و شرکت رایان ایر هم روز جمعه اعلام کرد سه هزار نفر از نیروی کار این شرکت بیکار خواهند شد.

الکس کروز مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلیس گفت: «چیزی که ما به عنوان یک خطوط هوایی با آن روبرو هستیم این است که دیگر وضعیت عادی وجود ندارد».

وی این مطلب را با ارسال نامه‌ای به کارکنان این شرکت اعلام کرد و نسخه‌ای از نامه خود را نیز به اخبار اقتصادی سی ان ان ارسال کرد.

الکس کروز افزود: «مقیاس گسترده این چالش، مستلزم تغییر اساسی است تا اینکه ما بتوانیم وضعیت رقابتی و انعطاف پذیری خود را حفظ کنیم و بتوانیم در برابر کاهش بلند مدت تقاضای سفر دوام بیاوریم».

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی پیش بینی کرد درآمد شرکت‌های حمل و نقل هوایی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ , تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد که رقمی حدود ۳۱۴ میلیارد دلار خواهد بود.
چندین شرکت بزرگ هواپیمایی در اروپا و آمریکا از هم اکنون به دنبال دریافت کمک‌های مالی دولتی هستند.

شرکت لوفتهانزا که مالک شرکت‌های هواپیمایی فعال در آلمان، سوئیس، اتریش و بلژیک است مشغول گفتگوهای فشرده با دولت آلمان است و به دنبال جلب کمک‌های مالی دولت است. این شرکت تاکنون از دولت سوئیس کمک مالی دریافت کرده و در حال گفتگو با دولت‌های اتریش و بلژیک است.

مدیر شرکت لوفتهانزا گفت: «آینده این شرکت همین امروز تعیین می‌شود. پرسشی که وجود دارد این است که آیا ما می‌توانیم با جلب کمک‌های دولتی از ورشکستگی اجتناب کنیم؟ ».

شرکت رایان ایر روز جمعه اعلام کرد تقاضای سفر و قیمت بلیط دست کم تا تابستان سال ۲۰۲۲ بهبود نخواهد یافت. وی همچنین احتمال داد که این مشکل ممکن است تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد.
هشدار خطوط هواپیمایی اروپایی نشانه خوبی برای رقبای آمریکایی نیست که هم اکنون نیز از میلیاردها دلار ضرر در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.

درحالیکه خطوط هوایی آمریکا با توجه به شرط تعیین شده برای دریافت کمک ۲۵ میلیارد دلاری حق تعدیل نیرو ندارند، اما این ممنوعیت فقط تا سی ام سپتامبر قابلیت اجرایی دارد. با توجه به کوچک شدن حجم سفرها در بخش هوایی و ادامه یافتن آن برای چندین سال، کاهش شدید مشاغل در خطوط هوایی آمریکا اجتناب ناپذیر است.

احتمال دارد شرکت بریتیش ایرویز ۱۲ هزار نفر از نیروی کار خود را تعدیل کند. تا این لحظه حدود ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان چهار شرکت بزرگ هواپیمایی آمریکا - شامل امریکن ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، دلتا ایرلاینز و ساوث وست ایرلاینز - موافقت کردند حقوق شان کاهش یابد و یا اینکه مرخصی بدون حقوق بگیرند. برخی از این مرخصی‌ها طولانی مدت و تا ۹ ماه طول خواهد کشید.

داگ پارکر مدیر شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز روز پنج شنبه به سرمایه گذاران این شرکت گفت: «صرفنظر از اینکه میزان تقاضای سفر چه وضعیتی خواهد داشت ما با کاهش فعالیت و نیروی مازاد روبرو خواهیم شد».

اسکات کربی مدیر یونایتد ایرلاینز هم روز جمعه گفت: «اگر در اول اکتبر تقاضای سفر همچنان ضعیف باشد، ما قادر نخواهیم بود این بحران را تحمل کنیم مگر اینکه دست به اقدامات دشوار و دردناکی بزنیم». منظور مدیر شرکت یونایتد ایرلانیز تعدیل اجباری نیروهای این شرکت بود.

این بحران همچنین روی شرکت‌های هواپیماسازی و فرودگاه‌ها نیز تاثیر گذاشته است. شرکت بوئینگ این هفته اعلام کرد ۱۶ هزار نفر از نیروی کاری خود را کم می‌کند. این شرکت از زیان یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ خبر داد. شرکت هواپیماسازی ایرباس هم بیش از شش هزار نیروی خود را تعدیل کرده است و به علت لغو پروازها و تاخیر در سفارش هواپیماهای جدید نقدینگی خود را از دست می‌دهد.

فرودگاه هیثرو لندن که بزرگترین فرودگاه اروپا است روز جمعه از زیان ۳۵۲ میلیون پوندی این مجموعه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ خبر داد درحالیکه فرودگاه هیثرو در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با سوددهی ۱۰۲ میلیون پوندی روبرو شده بود.

مسئولان فرودگاه هیثرو پیش بینی کردند تعداد مسافران هوایی در ماه آوریل حدود ۹۷ درصد کاهش یابد که در نتیجه برنامه‌های توسعه این فرودگاه از جمله احداث باند سوم فرودگاه دست کم تا دو سال دیگر به تعویق خواهد افتاد.

کد خبر: ۱۷٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha