۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
رکورد دولت سیزدهم در کاهش بیکاری با ثبت کمترین رقم پس از پیروزی انقلاب

رکورد دولت سیزدهم در کاهش بیکاری با ثبت کمترین رقم پس از پیروزی انقلاب

دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری توانسته رکوردهای خوبی بر جای بگذارد به طوری که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ به کمترین رقم پس از انقلاب رسید.

به گزارش بازار، تابستان ۱۴۰۰ و زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد نرخ بیکاری بهار ۱۴۰۰ معادل ۸.۸ درصد اعلام شد. در پاییز و پس از حدود پنج ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد رسید. رکوردشکنی کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت پس از این نقطه آغاز شد و این شاخص در پاییز ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ به ۸.۲ درصد رسید. در تابستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری ۷.۹ درصد را شاهد بودیم که در پاییز این سال این نرخ باز هم به میزان ۰.۰۳ درصد کاهش یافت.

بنا بر اعلام مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲، برای سومین بار متوالی نرخ بیکاری کاهشی شد و به ۷.۶ درصد رسید؛ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زمستان را ۸,۶ درصد اعلام کرد که نسبت به زمستان ۱۴۰۱ با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه شده است.

احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال، برگزاری جلسات شورای اشتغال با حضور رئیس‌جمهور و توسعه سامانه رصد شغل از جمله اقدامات دولت برای کاهش بیکاری در کشور است؛ همچنین دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در سال برنامه‌ریزی کرده بوده که در دو سال گذشته این مهم محقق شده است.

در سالی که گذشت، یکی از شاخص‌هایی که بهبود خوبی را تجربه کرد، مربوط به نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان است که این پیام را می‌دهد چه تعداد از جمعیت شاغلان و بیکاران فارغ‌التحصیل هستند و تحلیل‌های آن برای کیفی بودن بازار کار بسیار مهم است که در سه فصل ابتدایی سال ۱۴۰۲ کاهشی بوده است.

این نشان از کیفیت شغل‌های ایجاد شده در بازار دارد. آخرین آمار حکایت از کاهش نرخ بیکاری ۱.۲ درصد از جمیعت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی دارد. نرخ بیکاری این افراد در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۱.۶ درصد رسید که این عدد نسبت به پاییز ۱۴۰۲ با افزایش ۲ دهم درصدی مواجه شده است.

رکورد دولت سیزدهم در کاهش بیکاری با ثبت کمترین رقم پس از پیروزی انقلاب

در نهایت نیز آخرین آمار مرکز آمار ایران نشان می‌داد که در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری ۸.۱ درصد بود و این نرخ کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر است. خالص شغل ایجادی دولت در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر بود. به این واسطه نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۴ درصد افزایش داشت. ۱.۲ درصد کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان را شاهد بودیم. ۰.۸ درصد نرخ اشتغال ناقص و ۱.۸ درصد نرخ بیکاری جوانان کاهشی شد.

نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ نتیجه سیاست‌های مختلف اقتصادی است که دولت سیزدهم اتخاذ کرد که از توجه به تولید داخل، احیای واحدهای راکد و بازگشت شاغلان، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها می‌توان یاد کرد که سبب شد میزان اشتغال جدید رکورد تاریخی ثبت کند.

بر اساس آمارهای رسمی، دولت سیزدهم موفق‌ترین دولت پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در زمینه بهبود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری محسوب می‌شود. متوسط نرخ بیکاری در سه سال نخست دولت سیزدهم (۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) ۸.۸ درصد بوده است.

در آخرین آمار مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان ۱۴۰۲ است، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸,۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱)، ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در زمستان ۱۴۰۲، به میزان ۴۰,۸ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۳درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ساله و بیش‌تر در این فصل ۲۴ میلیون و ۱۹۴ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۵۷ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۳,۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۳.۵ درصد و کشاورزی با ۱۲.۹ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله حاکی از آن است که ۲۲,۵ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۲۸۶٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha