۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
تجهیز ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی آبی به سامانه‌های نوین آبیاری
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد

تجهیز ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی آبی به سامانه‌های نوین آبیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است، گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه است.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی صبح سه‌شنبه در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان جنوبی گفت: ۳۵۰ تولیدکننده کشور در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری با ما همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه تا اوایل سال آینده تولیدات داخلی در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین افزایش خواهد یافت، بیان کرد: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در خیلی از کشورها اکثر آب مورد نیاز تولیدات آن‌ها از محل آب باران و سد تأمین می‌شود، افزود:، اما در کشور ما ۹۰ درصد تولیدات به آبیاری وابسته است.

وی بیان کرد: همچنین ۱.۷ میلیون هکتار اراضی کشور با انواع روش‌های پیشرفته، تجهیز و نوسازی شده‌اند لذا در ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین اجرا شده است.

ظرفیت تبخیر کشور سه برابر میانگین جهانی است
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تبخیر کشور سه برابر میانگین جهانی و میزان بارندگی نیز یک سوم جهان است در شرایط بسیار خاصی قرار داریم.

وی یادآور شد: در ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین اجرا شده و در کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به کار در این حوزه وجود دارد.

عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح ۴۰ هزار هکتار معادل ۳۰ درصد اراضی آبی خراسان جنوبی سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است، افزود: خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

وی افزود: در مورد قنوات نیز اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش خواهیم داد.

طرح «از آبخیز تا جالیز» به صورت ملی اجرا می‌شود
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز» یکی از برنامه‌های بسیار خوب در حوزه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است، اظهار کرد: بر اساس این طرح پایلوت، طرح از آبخیز تا جالیز به صورت ملی در کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح «از آبخیز تا جالیز» موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری می‌شود، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح از آبخیز تا جالیز احیا شده است.

عباسی با بیان اینکه خرید آب چاه‌های کم‌بازده در کارگروه ماده ۱۱ استانداری مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: همچنین با تأکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی الگوی کشت کشور در حال نهایی شدن است.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha