۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
توسعه اکوسیستم سلامت با «اکسیر»
در مراسم رونمایی از پنجمین صندوق خصوصی فرابورس مطرح شد

توسعه اکوسیستم سلامت با «اکسیر»

پذیره‌نویسی پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با نام «صندوق اکسیر زیست پارسیان» از روز گذشته در فرابورس کلید خورد.

به گزارش بازار به نقل از فرابورس ایران، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اکسیر با اشاره به اینکه صندوق‌های خصوصی در زمینه‌ای وارد می‌شوند که کاملا منافع مشخصی دارد، گفت: اگر ارز ترجیحی برداشته نشده بود، احتمال شکست صندوق‌های فعال در این زمینه هم وجود داشت. خارجی‌ها پیش‌ از این با دامپینگ قیمت زمینه شکست را فراهم می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در معاونت علمی به دنبال تهیه اسناد بالادستی هستیم که در داخل نیز دیگر امکان قیمت‌شکنی وجود نداشته باشد، گفت: حضور زیست‌فناوری باعث تولید محصولات ارگانیک شده است و تقاضای زیادی از سوی مردم برای این محصولات وجود دارد.

توقف ۹۷ درصد ارزبری در حوزه زیست فناورانه
وی تأکید کرد: پیش‌ از این ما در مورد شرکت‌های نوپا نگرانی جدی داشتیم چرا که کشورهای اطراف این شرکت‌ها را می‌بلعیدند درحالی‌که این شرکت‌ها ارزش‌گذاری نشده بودند اما اکنون اگر کشور دیگری قرار است مطالبه شرکت‌های زیست‌فناورانه را داشته باشد، آن‌ها در فرابورس رفته و ارزش‌گذاری شده‌اند.

قانعی در توضیح اهمیت فعالیت صندوق‌ها در حوزه زیست‌فناورانه عنوان کرد: تاکنون موفق شده‌ایم ۹۷ درصد ارزبری که در این زمینه صورت می‌گرفت را داخلی سازی کنیم. در مورد ۳ درصد دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد.

او با تأکید بر اینکه اعتبارات ستاد توسعه زیست‌فناورانه از افراد تا مرحله اخذ مجوز حمایت می‌کند عنوان کرد: زمانی که صندوق‌های خصوصی وارد زمینه‌ای می‌شوند به این معناست که این حوزه منافع کاملا مشخصی دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناورانه با اشاره به فضای حاکم بر حوزه زیست‌فناورانه در دوره قبلی برجام گفت: شرکت‌ها سردرگم بودند و نمی‌دانستند باید کجا بروند و می‌گفتند چرا ایران برنامه ندارد. این بی‌برنامگی باعث سرنگونی تولید داخل بود.

او اضافه کرد: باید وضعیت به‌ گونه‌ای باشد که اگر سرمایه‌گذار خارجی درخواست جذب از شرکت‌های زیست‌فناوری را داشت، گزارش حسابرسی مشخصی مبنای مشارکت قرار داده شود.

مسیر سبز فرابورس برای دانش‌بنیان‌ها
میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه امسال سال دانش‌بنیان‌ها بود و با توجه به این موضوع فرابورس تلاش کرده تا ابزارهای تأمین مالی این حوزه را توسعه دهد، گفت: در حال حاضر ۱۹ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس حضور دارند، همچنین در بحث درج و پذیرش این شرکت‌ها نیز مسیر سبزی ایجاد کردیم تا با همراهی و مساعدت بیشتری حرکت کنند.

به گفته وی استارتاپ‌های جدیدی هم در مسیر پذیرش هستند و در بحث IPO، امسال تپسی به‌عنوان اولین استارتاپ عرضه اولیه شد تا این مسیر هموارتر شود.

وی به مدیران این صندوق توصیه کرد معیارهای هیئت پذیرش را از همان ابتدا در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنند تا خروجی بهتری برای هدایت پروژه‌های به نتیجه رسیده در مسیر فرابورس داشته باشند.

فدایی به حوزه تأمین مالی گروهی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه کرادفاندینگ سقف‌ها افزایش‌یافته، همچنین طی یک سال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی انجام شد. در این بخش تجربه‌های جمع‌آوری منابع بسیار خوب و تسویه در اکثر طرح‌ها نیز موفق بوده است.

وی اکسیر را پنجمین صندوق خصوصی فرابورس دانست که منابع خوبی در اختیار دارد و تأکید کرد: چون ماهیت این صندوق‌ها به جنس متعارف بازار سرمایه نزدیک است تیم‌های تخصصی‌تری در اختیار دارند تا شرکتی را احیا و وارد بازار سرمایه کنند.

وی ورود اکسیر به فرابورس را باعث متنوع‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در این بازار دانست و گفت: در فرابورس همه نوع صندوق فعال است، صندوق‌های جسورانه و خصوصی هم در حوزه‌های متنوعی فعال‌اند که ورود اکسیر این تنوع را بیشتر کرده است.

تصویب قانون‌های حمایتی برای جذب سرمایه‌ها
در ادامه این مراسم علیرضا دلیری دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری فراصندوق ستارگان با اشاره به اینکه این مجموعه تلاش می‌کند سرمایه‌های خصوصی را در کنار سرمایه‌های حاکمیتی قرار دهد، تصریح کرد: فضای سرمایه‌گذاری جسورانه و رسوخ در پروژه‌های دانش‌بنیان طی سال‌های گذشته از لحاظ کمی برجسته نبوده اما در شرایط امروز نیاز است تشکلی برای هم‌فکری ایجاد شود تا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.

وی به حمایت‌های قانونی برای بهبود شرایط در این بخش اشاره کرد و گفت: قانونی در مجلس مورد بررسی و در حال تصویب است که در یکی از بندهای آن به شرکت‌های بزرگ این امکان را داده تا از محل اعتبار مالیاتی در صندوق‌های جسورانه و خصوصی سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته دلیری با اجرای این ظرفیت قانون حوزه تأمین مالی استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جسورانه دغدغه تأمین مالی نخواهند داشت و تمام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه عرضه اولیه شده‌اند امکان این نوع سرمایه‌گذاری را خواهند داشت. با این قانون ۶۰ الی ۷۰ درصد درآمدهای مالیاتی پتانسیل ورود به بخش سرمایه‌گذاری جسورانه را دارند که اتفاق بزرگی برای این بخش اقتصاد کشور است.

خط تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای صندوق‌های VC و PE
دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری فراصندوق ستارگان نقطه‌ ضعف صندوق‌های خصوصی را عدم ایجاد شرایط تطبیق با همه پروژه‌ها دانست و با تأکید به لزوم رفع این مشکل گفت: روز گذشته در وزارت اقتصاد اجرای یکی از بندهای قانون جهش تولید را داشتیم و ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این بخش برداشته شد. به‌ این‌ ترتیب بود که روز گذشته توافق تشکیل پرتفویی ۴۰ هزار میلیارد تومانی با بانک‌ها برای این حوزه تعریف و امضا شد.

تأمین مالی؛ چالش مهم دانش‌بنیان‌ها
احمد احمدآبادی مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اکسیر نیز در نشست خبری پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اکسیر زیست پارسیان چالش اساسی اقتصاد را ناقص بودن فضای تأمین مالی کسب‌وکارها به‌خصوص در حوزه دانش‌بنیان دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان شروع خوبی دارند اما در ادامه مسیر با بحران و معضل تأمین مالی مواجه می‌شوند که در برخی موارد منجر به شکست می‌شود.

وی نبود اکوسیستم حمایتی برای چالش مدیریت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جسورانه را معضل مهم آن‌ها دانست و گفت: طی سال‌های اخیر با متولی‌گری فرابورس ایران گام‌های مهمی برای ابزارسازی در این بخش انجام و باعث شد نهادهایی مثل صندوق‌های خصوص شکل بگیرند که اکسیر پنجمین آن‌هاست.

احمدآبادی تخصیص غیر بهینه منابع را از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: دسترسی به ابزارهای تأمین مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه می‌تواند این چالش را برطرف کند.

سلامت؛ حوزه فعالیت اکسیر
وی در تشریح ویژگی‌های این صندوق با اشاره به اینکه حوزه فعالیت «اکسیر» سلامت است، گفت: نیاز استراتژیک کشور در حوزه سلامت وخلاءهای این حوزه از مهم‌ترین دلایل انتخاب این حوزه بود. از منظر سرمایه‌گذاری هم صنعت بیوتکنولوژی و همچنین صنعت تجهیزات پزشکی جزو صنایع رشدی است که جذابیت سرمایه‌گذاری دارد.

مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اکسیر به جایگاه بالای حوزه بیوتکنولوژی کشور در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: به‌واسطه سیاست‌های درست و فعالیت بخش خصوصی میزان مهاجرت در حوزه بیوتکنولوژی بسیار کم و توسعه دانش فنی این صنعت در رتبه خوبی در دنیا قرار داده است.

ویژگی‌های مهم «اکسیر»
احمدآبادی سرمایه صندوق را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاران برای حضور در صندوق این است که ما تا امروز چند تجربه موفق داشتیم و به همین دلیل تمرکز اساسی در آغاز کار تسریع در اجرای پروژه‌ها و هدف اصلی افزایش سرمایه‌گذاری تا مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان که در اکوسیستم کشور اثرگذاری کافی را داشته باشیم.

وی یکی از مزیت‌های اکسیر را تجمیع و هم افزایی پول بخش خصوصی و حاکمیتی دانست و افزود: این موضوع باعث شده صندوق در جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد. تیم مدیریتی صندوق هم حدود دو سال و نیم به‌صورت خاص در این حوزه تجربه موفق داشته که پشتوانه‌ای برای عملکرد موفق اکسیر خواهد بود.

وی با اشاره به نرخ بازده داخلی ۳۵ درصدی در دوره ۶ ساله فعالیت این صندوق گفت: برآوردها حضور در ۵ تا ۶ پروژه و خروج بعد از پایان کار است.

در ادامه نشست حسین بذر افشان مدیرعامل شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک به عنوان طراح صندوق اکسیر با تاکید بر ترکیب خوب سهامداری در صندوق اکسیر عنوان کرد: علاوه بر بحث سرمایه‌گذاری، اتفاق‌های خوبی در زمینه تغییر قوانین نیز رخ داده است که بر فعالیت صندوق اثر گذار است.

بذرافشان با مثبت قلمداد کردن حرکت صندوق شکوفایی و نوآوری از سمت ارائه وام به سرمایه‌گذاری عنوان کرد: تغییرات در زمینه شرکت‌های فعال هم رخ داده است. ما ۲ سال پیش سرمایه‌پذیر بودیم و اکنون در حالی که فرایند بورسی شدن را طی می‌کنیم خودمان سرمایه‌گذار هم هستیم.

مجری عملیات صندوق اکسیر با ابراز خرسندی از حمایت و مشارکت فرابورس در فرآیند بورسی شدن اکسیر گفت: چند صندوق با ویژگی‌های مناسب دیگر هم راهی فرابورس خواهند شد.

فرابورس؛ مسیر کوتاه دانش‌بنیان‌ها برای تأمین مالی
مینو طاهری مدیرعامل مرکز درمان ناباروری مهر مام میهن نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه مجموعه مام میهن توانسته در حوزه سلامت اولین مرکز کاملا خصوصی با طرح‌های دانش‌بنیان موفق باشد، گفت: سلامت بستر توسعه کشور است و هر توسعه‌ای نیاز به دانش و علم دارد و این بخش هم نیازمند تأمین مالی است.

به گفته وی این مجموعه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که قصد دارد این سرمایه را در اختیار سایر طرح‌ها قرار بدهد، در این حوزه مدیریت سرمایه بسیار مهم است که فرابورس طی سال‌های اخیر بسیار فعال و موفق بوده است.

پژمان شیرازیان نماینده بهنود فارمد البرز نیز با اشاره به اینکه این مجموعه کل زنجیره را از تولید دانش فنی تا صادرات تکمیل کرده است، گفت: تا دو سال گذشته تأمین مالی اصلی از سهامداران شرکت بوده و بعد با توجه به محدودیت‌های تأمین مالی از سمت سهامداران تصمیم به تأمین مالی از بازار سرمایه گرفتیم که این مسیر برای مجموعه فارمد البرز بسیار موفق بود.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha