۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گلایه دامداران از کیفیت پایین خوراک دام| جهادکشاورزی کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی کند
گزارش خبری؛

گلایه دامداران از کیفیت پایین خوراک دام| جهادکشاورزی کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی کند

همدان - پرداخت نکردن پول دامدار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در کنار کیفیت پایین خوراک دام وارداتی یکی از چالش های مطرح شده در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان بود که به بحث گذاشته شد.

بازار؛ گروه استان ها: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان بیشتر اوقات با خبرهای جدیدی تشکیل جلسه می دهد و امروز نیز یکبار دیگر فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی همدان گردهم آمدند تا آخرین خبرها در این بخش را به بحث و گفتگو بگذارند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان ظهر سه شنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان در رابطه با پرداخت نکردن پول دامدار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نتوانسته پول دامدار را پرداخت کند و دامداران برای خرید علوفه مشکل دارند، اظهار کرد: این موضوع باید پیگیری شود؛ از طرفی بانک کشاورزی برای جبران خرید مرغداران باید وام پرداخت کند اما بانک مطرح کرده که تاکنون پول از محل سپرده پرداخت شده و تهران برای این موضوع پولی در نظر نگرفته است.

علی اصغر زبردست در ادامه به موضوع کیفیت خوراک دام اشاره کرد و با اشاره به اینکه بار خوراک دامی که از بندر وارد کشور می‌شود فقط برای همدان نیست و به سایر استان‌ها هم ارسال می‌شود، ادامه داد: طرف قرارداد خریدار خوراک دام وزارت خانه است.

باید بار خوراک دام قبل از خالی شدن از ماشین از سوی دامدار بررسی شود و اگر قابلیت مصرف ندارد بار را برگردانند

رئیس اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید موضوع کیفیت خوراک دام وارداتی را به جدیت پیگیری کند و وزارتخانه باید اندیشه ای به کار گیرد تا مشکل به طور کلی حل شود، افزود: باید بار خوراک دام قبل از خالی شدن از ماشین از سوی دامدار بررسی شود و اگر قابلیت مصرف ندارد بار را برگردانند.

وی با اشاره به اینکه اگر بار خوراک دام خریداری شده نامناسب بود تاوان آن را نباید دامدار بدهد، اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان همدان باید وزارتخانه را نسبت به این موضوع حساس کند.

گلایه دامداران از کیفیت پایین خوراک دام| جهادکشاورزی کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی کند

زبردست با بیان اینکه به دامداران و خریداران خوراک دام هم باید اطلاع رسانی شود که در صورت مشکل داشتن کیفیت خوراک دام بار را از ماشین خالی نکنند، عنوان کرد: مشکلات و مسائل مربوط به کیفیت خوراک دام باید کتبی شود تا هم مستند شده و هم قابلیت پیگیری پیدا کند.

۴۲۰ بهره بردار گلخانه‌ای در استان همدان فعالیت دارند و در صورتی که نیمی از آنها برای بیمه سازه گلخانه پیش قدم شوند کار به خوبی پیش می‌رود

وی در ادامه به مسئله بیمه سازه گلخانه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه در رابطه با بیمه سازه گلخانه داران باید انجمن گلخانه داران نشستی با نماینده بیمه برگزار کند و موضوع چکش کاری شود، ادامه داد: ۴۲۰ بهره بردار گلخانه‌ای در استان همدان فعالیت دارند و در صورتی که نیمی از آنها برای بیمه سازه گلخانه پیش قدم شوند کار به خوبی پیش می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی همدان در ادامه به مشکل کشمش ملایر پرداخت و با اشاره به اینکه باغداران ملایری پیگیر ملی شدن انگور و کشمش ملایر هستند اما اتاق بازرگانی انجمن کشمشی که راه انداخته حتی ۱۰ نفر عضو این انجمن نشده اند، افزود: برای رسیدن صدای باغدار یا کارخانه‌دار به مسئولان کشوری باید انجمن و تشکیلات ایجاد شود تا یک نفر به نمایندگی همه حرف بزند.

وی با اشاره به اینکه انجمن کشمش یک انجمن برای تولید کننده و صادر کننده کشمش است تا هماهنگی بین آنها ایجاد شود، اضافه کرد: در صورت فعال شدن انجمن کشمش نماینده انجمن در هر وزارتخانه‌ای که بخواهد می‌تواند صحبت کند.

زبردست با اشاره به اینکه متاسفانه در ملایر انسجام دادن کارها و افراد سخت است، بیان کرد: برخی خواستار ملی شدن انگور ملایر هستند اما همدان تنها تولید کننده انگور نیست و حداقل باید انجمن پنج استان راه اندازی شود تا بتوان انجمن ملی انگور را راه اندازی کرد.
وی در ادامه به مشکلات سیر همدان اشاره کرد و با بیان اینکه برای رفع مشکل سیر بارها مطرح کرده‌ایم انجمن سیر را فعال کنید اما این کار انجام نمی‌دهند و درگیر شهرک سیر هستند، اضافه کرد: یکی از کمیسیون‌های خوب و فعال اتاق بازرگانی، کمیسیون کشاورزی است و بیشترین اشتغال و فعالان اقتصادی در این بخش هستند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان نیز در ادامه در رابطه با مشکل کنترل کیفی نهاده‌های دامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در زمینه نهاده‌های دامی کیفیت نهادهای ارسالی از بنادر یا نهاده‌های داخلی است، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای شود که خریدار نهاده در صورت بروز مشکل بتواند کار را مرجوع کند و از فروشنده حق و حقوق خود را بگیرد.

ابراهیم رستمی با اشاره به اینکه چهار جلسه در این رابطه برگزار شده است، ادامه داد: در یک جلسه در اواخر سال گذشته گفته شد که تا یک ماه آینده دستور العمل ابلاغ و گردش کار کنترل کیفی اعلام می‌شود.

موضوع کیفیت نهاده‌های دامی به نتیجه نرسیده است

وی با بیان اینکه هنوز موضوع کیفیت نهاده‌های دامی به نتیجه نرسیده است، افزود: خواستار تشکیل جلسه با دامپزشکی و امور دام جهاد کشاورزی شدیم تا گردش کار مشخص شود تا دامدار براساس آن اقدام کند.

گلایه دامداران از کیفیت پایین خوراک دام| جهادکشاورزی کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی کند

رستمی با بیان اینکه دامدار هنوز نمی‌داند با بار نهاده دامی دارای مشکل باید چه کاری انجام دهد، اضافه کرد: گفته شده برای شکایت به دامپزشکی مراجعه کنید اما در این صورت اگر هم جریمه‌ای انجام شود به سیستم دولتی بر می‌گردد به دامداری که ضرر دیده چیزی نمی‌رسد.

رئیس انجمن گلخانه داران استان همدان نیز در ادامه به موضوع مشکلات بیمه سازه‌های گلخانه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۵۰ تن در هکتار تولید محصول گلخانه‌ای در استان همدان است، اظهار کرد: به ازای هر کیلو محصول ۴۰۰ لیتر آب صرفه جویی می‌شود.

فرهاد منافی با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار گلخانه ۱۴۰ میلیون لیتر آب صرفه جویی می‌شود، ادامه داد: در کشور حدود ۲۰ هزار هکتار گلخانه وجود دارد که به واسطه آنها دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۲۲۰ هکتار گلخانه وجود دارد، افزود: در استان همدان حدود سه میلیون متر مکعب صرفه جویی آب خواهیم داشت.

مسئولان از توسعه گلخانه‌ها صحبت می‌کنند اما هیچ گونه کمک دولتی به گلخانه داران انجام نمی‌شود

رئیس انجمن گلخانه داران استان همدان با اشاره به اینکه همه مسئولان از توسعه گلخانه‌ها صحبت می‌کنند اما هیچ گونه کمک دولتی به گلخانه داران انجام نمی‌شود، بیان کرد: تعرفه برق و گاز گلخانه‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی با کشور تناسب ندارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت گلخانه داری بدون هیچ کمک دولتی کار خود را انجام می‌دهد، ادامه داد: ساخت یک هکتار گلخانه ۱۵ میلیارد تومان هزینه می‌برد که کشاورز راضی به انجام شده هزینه شده اما هیچ شرکت بیمه‌ای سازه گلخانه را بیمه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای بیمه سازه گلخانه به بیمه‌ها مراجعه می‌کنیم جواب می‌دهند که از تهران نامه آمده اجازه بیمه سازه گلخانه را نداریم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چراکه ریسک آن بالاست، اضافه کرد: شرکت بیمه می‌تواند براساس نرخ بیمه را تعیین کند.

منافی با اشاره به اینکه باید راهکاری اندیشیده شود تا گلخانه داران را به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کرد، تصریح کرد: گلخانه‌داران بیشتر از هر بنگاه اقتصادی به اشتغالزایی و ارز آوری و صرفه جویی در آب کمک می‌کنند.

گلایه دامداران از کیفیت پایین خوراک دام| جهادکشاورزی کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی کند

دبیر شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه مشکل اساسی برای بیمه سازه گلخانه‌ها این است که گلخانه داران به صورت انفرادی به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه استان اعلام کردند از تولید کننده و صادر کننده حمایت کنند.

شرکت‌های بیمه در استان همدان ۶۵۹ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند

قربانی با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت‌های بیمه در استان همدان ۶۵۹ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند، ادامه داد: اتاق بازرگانی می‌تواند جلسه ای به صورت گروهی و تجمیعی با همه گلخانه‌داران برگزار کند و فهرست آنها را به ما بدهند تا شرکت بیمه معین تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه براساس توافق همه گلخانه‌ها با تعهدات خوب زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت، افزود: صنعت بیمه آمادگی همکاری دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه بیمه گلخانه داران از بانک کشاورزی انجام می‌شود، اظهار کرد: اتاق اصناف کشاورزی استان تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

الوندی با اشاره به اینکه اتاق اصناف کشاورزی در شهرستان‌های استان نمایندگی دارد، ادامه داد: صدور پروانه کسب در سامانه تعریف شده و افراد می‌توانند برای صدور مجوز کسب در سامانه ثبت نام انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دستور العملی از تهران ارسال شده که پروانه‌هایی که از سوی اتاق اصناف صادر می‌شود مدرک معتبر شغلی است و باید در همه مراحل مد نظر قرار گیرد، افزود: در زمینه اعتبار بخشی به پروانه‌ها با دادگستری صحبت‌هایی انجام شده و به عنوان جواز کسب از آن استفاده می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان همدان یادآور شد: موضوع صدور شناسنامه باغات به اتاق اصناف کشاورزی واگذار شده که در حال آغاز شدن است و آمادگی انجام این کار را داریم.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha