۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
بارگیری و توزیع یک میلیون تن نهاده های دامی با تدبیر بخش خصوصی
در بنادر آغاز شد؛

بارگیری و توزیع یک میلیون تن نهاده های دامی با تدبیر بخش خصوصی

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران از تدوین ساز و کار اجرایی تامین ارز و ترخیص بخش عمده ای از کالاهای رسوبی موجود در بنادر خبرداد و گفت: فرآیند بارگیری و توزیع بیش از یک میلیون تن نهاده های دامی در کشور با همراهی بانک مرکزی و گمرک آغاز شده است.

خبرگزاری بازار: تامین کالاهای اساسی یکی از مهمترین اقداماتی است که در دورات تحریم بار آن بر دوش فعالان بخش خصوصی بوده تا با استفاده از اعتبار تجاری خود در عرصه بین المللی بتوانند اقلام  مورد نیاز بخش تولید و مصرف کنندگان را تامین کنند اما این روزها که شیوع ویروس کرونا راههای مواصلاتی میان کشورها را بسته و ترانزیت کالا را به صفر رسانده است که این امر می تواند تامین کالای اساسی را برای تمامی کشورها سخت کند و این معضل برای ما که با فشارهای تحریم اقتصادی مواجه هستیم چندین برابر بیشتر خواهد بود.

در چنین شرایطی فعالان اقتصادی بخش خصوصی اقدام به واردات ۴ میلیون تن کالای اساسی به کشور کردند اما به دلیل عدم تامین و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و مشکلات حمل و نقلی و تامین انبار و... و. این میزان کالای اساسی در گمرکات کشور رسوبی شده و منجر به برهم خوردن تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی شد که سهم ۲.۵ میلیون تنی از مجموع کالای اساسی رسوبی شده را به خود اختصاص داده است.

رسوبی شدن کالاهای اساسی از جمله نهاده های دام و طیور موجب شد تا در هفته  های گزارش شاهد تحمیل خسارت های سنگین به فعالان صنایع دام و طیور باشیم تا جایی که برخی مرغداران که دغدغه تامین نهاده  ها را داشتند به ناچار جوجه های یک روزه را از میان بردند تا با کاهش تولید مرغ از میزان زیان های انباشته شده بکاهند.

در شرایطی که سازمان جهانی غذا درباره به خطر افتادن امنیت غذایی مردم جهان هشدار می دهند رسوبی کردن کالاهای اساسی به ویژه نهاده های دامی که مواداولیه برخی از صنایع محسوب می شوند، امری قابل قبول نیست و باید از سوی مسئولان همکاریهای لازم برای ترخیص سریعتر این محصولات اقدام شود.

بخش خصوصی و تشکل ها برای عبور از بحران رسوبی شدن کالاهای اساسی در گمرکات پیشنهادی را به وزارت صمت و بانک مرکزی و گمرک ارائه کردند تا بتوانند با ترخیص سریعتر کالاهای اساسی مانع زیاندهی بیشتر صنایع و در نهایت مصرف کنندگان شد.

تدوین ساز و کاری برای ترخیص کالاهای اساسی

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران از تدوین ساز و کار اجرایی تامین ارز و ترخیص بخش عمده ای از کالاهای رسوبی موجود در بنادر خبرداد و گفت: فرآیند بارگیری و توزیع بیش از یک میلیون تن نهاده های دامی در کشور با همراهی بانک مرکزی و گمرک آغاز شده است.

غلامعلی فارغی در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام این مطلب اظهار کرد: از سوی تشکل های تخصصی فعال در عرصه تامین، توزیع و مصرف نهاده های دام و طیور پیشنهاد ایجاد ساز وکار اجرایی برای تامین ارز و ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات تدوین شد و با موافقت دستگاههای ذی ربط این طرح به مرحله اجرا در آمد.
وی با اشاره به خساراتی که رسوبی شدن نهاده های دامی در گمرکات به صنایع دام و طیور وارد کرد، افزود: عدم تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای ترخیص کالاهای اساسی از جمله نهاده های دام و طیور موجب شد تا صنایع فعال در این عرصه متحمل زیان های کلانی شوند.
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با اشاره به تدوین ساز و کار اجرایی تامین ارز و ترخیص کالاهای رسوبی از سوی بخش خصوصی ادامه داد: پس از تایید ساز و کار اجرایی تامین ارز و ترخیص بخش عمده کالاهای رسوبی موجود در بنادر از سوی بانک مرکزی و همراهی گمرک؛ فرآیند بارگیری و توزیع بیش از یک میلیون تن نهاده دامی در کشور فراهم شده و به زودی التهاب موقتی ایجاد شده در بازار نهاده ها بر طرف خواهد شد.

تشکل ها و بخش خصوصی گوش شنوای دولت را می خواهند

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با تاکید بر ضرورت همراهی مسئولان با تشکل های بخش خصوصی برای تسهیل روند تامین ارز و ترخیص کالاهای رسوبی خاطرنشان کرد: اگر  در برنامه ریزی برای توزیع کالاهای اساسی رسوبی شده به پیشنهادت کارشناسی تشکل های بخش خصوصی توجه و به موقع از این دیدگاههای کارشناسانه استفاده شود بدون تردید در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است روند تامین اقلام اساسی و اولیه بخش تولید بیش از پیش تسهیل می شود.
فارغی خاطرنشان کرد: اگر برای تامین و تخصیص ارز و ترخیص کالاهای رسوبی از دیدگاه کارشناسانه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تشکل ها به موقع استفاده می شد شاهد ایجاد التهاب در بازار نهاده های دامی و بروز مشکلات جدی برای فعالان صنایع دام و طیور نبودیم.

عبور از بحران های فعلی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبادل افکار میان بخش خصوصی و دولت است تا بتوان در کنار یکدیگر مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشت و شرایط بهتری برای معیشت مردم ایجاد کرد.

کد خبر: ۱۷٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha