۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی مطرح کرد؛

نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی گفت: نرخ صفر مالیاتی تا ۱۳ سال برای واحدهای تولیدی از مزیت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان است.

به گزارش خبرنگار بازار، حسین زارعی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: ۸۶ گروه سرمایه گذار تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی استان موفق به اخذ مجوز شده اند که ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: با بهره برداری از این واحدهای تولیدی تاکنون برای ۷۸۰ نفر اشتغال مستقیم و سه هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

وی گفت: عمده سرمایه گذاری ها در حوزه هیدروکربن، مواد غذایی و معدنی است اما در حوزه کاشی و سرامیک و دیگر تولیدات نیز سرمایه گذاری هایی انجام شده است.

نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

اولین منطقه ویژه اقتصادی که توسط بخش خصوصی راه اندازی شد

وی هم مرزی با کشور افعانستان را یکی از اصلی‌ترین پایه های شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: در کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد برای تجارت با کشورهای خارجی وجود دارد که ۳۲ مورد فعال است و به طور رسمی تبادلات تجاری انجام می‌دهند.

زارعی با بیان اینکه فعالیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی آغاز شده ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با وسعت ۷۳۰ هکتار مجوز عام بوده که صفر تا ۱۰۰ سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اولین منطقه راه اندازی شده توسط بخش خصوصی است، گفت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود نیز به وسعت ۱۰۰ هکتار مرکز بارانداز بوده که چون نیاز به وسعت بیشتری داشته طرح توسعه آن برای واگذاری ۱۰۰ هکتار دیگر تهیه و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افغان و ۸۰۰ کارگر ایرانی فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: دلیل پایین بودن آمار کارگر ایرانی در این محدوده نسبت به کارگرهای افغان کمبود نیروی انسانی در روستاهای اطراف مرز و بعد مسافت طولانی با مرکز استان است.

نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

صدور مجوزها در کمتر از ۷۲ ساعت

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه تصریح کرد: وجود منطقه منفصله در مرز ماهیرود، قرار گرفتن در مرکز ترانزیت شرق کشور، معافیت مالیاتی ۱۳ ساله، تخفیف حقوق گمرکی، صدور مجوز کمتر از ۷۲ ساعت از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای سرمایه گذاران است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی با اشاره به راه اندازی طرح کاشی و سرامیک به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ این منطقه تا پایان سال گفت: خوشبختانه طرحی در منطقه ویژه اقتصادی استان وجود ندارد که برای بحث زیرساختی و روندهای اداری تعطیل بوده و معطل باشد.

وی با بیان اینکه، بازار افعانستان از بازارها اصلی برای طرح‌های تعریف شده منطقه ویژه اقتصادی استان است گفت: با حمایت‌های دولت به ویژه در ۶ ماهه امسال ۵۶ درصد صادرات به افغانستان از سه مرز ماهیرود، پایانه و منطقه ویژه اقتصادی سهم خراسان جنوبی بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی افزود: هر چند در حال حاضر این استان در بازار افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد ولی با تکمیل باند دوم محور مرزی و تکمیل دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز این جایگاه نه تنها حفظ می‌شود بلکه ارتقاء خواهد یافت.

زارعی یادآور شد: در موضوع زیرساخت برق محدودیت‌هایی وجود داشته که با ایجاد پست جدید این محدودیت رفع و تا پنج سال آینده مشکلی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت.

نرخ صفر مالیاتی برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

فعالیت ۷ گروه سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه

وی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی استان عنوان کرد: هم اکنون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان پنج گروه سرمایه‌گذار خارجی فعال است که ۲ گروه از آنها به صورت مشارکتی فعالیت دارند.

به گفته وی دو گروه سرمایه گذاری خارجی هم به صورت مشارکتی در سایت منطقه بیرجند فعال هستند.

وی گفت: آورده‌ مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ۲۵۰ هزار دلار است تا مجوز اقامت برایشان صادر شود.

وی با بیان اینکه صدور مجوز ورود خودروهای خارجی از دیگر مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: مجوزهای ورود خودرو از سمت مرز توسط سازمان صمت صادر می‌شود و در استان به دنبال اخذ این مجوز هستیم که حداقل با اخذ آن اشتغال برای تعدادی از افراد ایجاد خواهد شد.

زارعی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو رتبه های برتر مناطق ویژه اقتصادی کشور است، افزود: میزان ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در سال گذشته یک‌هزار و ۸۲۹ مورد بوده اما در پنج ماهه امسال به عدد به پنج هزار و ۵۶۵ مورد ترانزیت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۴ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی میزان واردات انجام شده از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال را ۵۹۹ مورد اعلام کرد که با رشد ۸۶۶ درصدی همراه بوده است.

درخواست ها از رئیس جمهور

وی ادامه داد: همچنن صادرات سوخت از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافت اما اکنون رو به افزایش است.

زارعی با گفت: میزان صادارت انجام شده در سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی استان ۲۳ هزار و ۲۰۶ مورد بوده که در پنج ماهه امسال با کاهش ۵۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: این افت صادرات به دلیل تغییر و تحولات در کشور افغانستان بوده که هم اکنون در حال افزایش است.

وی یکی از درخواست های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را اخذ مجوز واردات خودرو عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مجوز واردات خودروهای استوک در استان تنظیم و متأسفانه سال ۹۷ در مرکز کشور این طرح رد شد و نتوانستیم مجوز آن را دریافت کنیم در حالی که این مهم امتیازی خوبی برای استان محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی عنوان کرد: واردات خودروی معدنی و کشاورزی و تسهیلات برای سرمایه در گردش برای برخی از واحدها جزو درخواست‌های منطقه ویژه اقتصادی در دور دوم سفر ریاست جمهوری است.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha