۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
پیشنهاد تهیه و تصویب فهرست کالایی مشخص برای دریافت نشان «حلال»

پیشنهاد تهیه و تصویب فهرست کالایی مشخص برای دریافت نشان «حلال»

رئیس کل سازمان توسعه تجارت از تهیه فهرستی از کالاهای صادراتی برای صدور آنی نشان حلال برای این محصولات خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک در جلسه کارگروه بررسی چالش‌های تجارت محصولات و خدمات حلال با حضور نمایندگان وزارت امورخارجه، سازمان ملی استاندارد و اتاق بازرگانی افزود: بوروکراسی اداری در صدور نشان حلال موجب شده تا تولیدکنندگان ایرانی فرصت حضور در بازار بین المللی را از دست بدهند.

در ادامه این نشست نماینده سازمان ملی استاندارد علت طولانی شدن این روند را قوانین مربوطه دانست که اعطای نشان حلال را منوط به اظهار نظر فقیه در مورد هر محصول به صورت جداگانه کرده است و گفت: بدون اجازه فقیه تعیین شده، سازمان استاندارد نمی‌تواند برای محصولات نشان حلال صادر کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در پایان این نشست در پیشنهادی جهت رفع این مشکل گفت: فهرستی از کالاهایی که داخل جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شوند و شبهه‌ای در حلال بودن آن‌ها نیست، تهیه و در اختیار فقیه قرار گیرد تا با یک مجوز کلی، تمامی این محصولات بتوانند به صورت آنی نشان حلال دریافت کنند. وی ادامه داد: تعداد کالاهایی که شبهه‌ای در خصوص حلیت آن‌ها مطرح می‌شود بسیار محدود است و آن فهرست محدود را منوط به ارزیابی‌های انطباق سازمان ملی استاندارد و اظهار نظر فقیه کنیم.

در پایان این نشست مقرر شد تا این فهرست از سوی دبیرخانه شورای سیاستگذاری و راهبری تجارت محصولات و خدمات حلال با همکاری دستگاه‌های ذیربط تهیه و در جلسه‌ای با حضور وزیر صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد و نماینده، ولی فقیه مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha