۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کمبود برق مدیریت شد اما جبران نه| گرانی فیتیله مصرف را پائین کشید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

کمبود برق مدیریت شد اما جبران نه| گرانی فیتیله مصرف را پائین کشید

مشهد- خاموشی‌های امسال و کمبود برق مانند سال گذشته برای مصرف‌کنندگان خانگی در مشهد مقدس چندان آزار دهنده نبود اما برای صنایع که خط تولید آن‌ها با برق‌کار می‌کند زیان آور بوده است.

بازار-گروه استان‌ها: سال گذشته خاموشی‌های تکراری و بدون برنامه صدای اعتراض بسیاری از مشترکان به‌ویژه صاحبان صنایع را بلند کرد.اگرچه امسال کمبود برق جبران نشد اما برنامه‌ریزی‌های انجام پذیرفته به شکلی پیش رفت که معترض کمتری نسبت به سال گذشته داشت اما سؤالی که هم چنان بی‌پاسخ‌مانده است که این کمبودها و صرفه‌جویی و خاموشی‌های وقت و بی‌وقت تا کی ادامه خواهد داشت؟

مدیریت مصرف برق

سخنگوی صنعت برق خراسان در گفت‌وگو با بازار از موفقیت در مدیریت مصرف خبر داده و می‌گوید: به‌منظور جلب نظر تمامی مشترکان چندین اقدام قابل‌توجه امسال در دستور کار قرار گرفت که این برنامه‌ریزی منجر به مدیریت مصرف و کاهش نارضایتی‌ها شد.

حسین حشمتی در این رابطه اذعان کرد: در نخستین اقدام جلسات منظم و متعددی با قبل از شروع تابستان و پیک مصرف با صنایع برگزار شد و بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضا رسید تا برای کاهش مصرف برق و یک روز خاموشی در زمان پیک مصرف همکاری لازم انجام شود.

سخنگوی صنعت برق خراسان خاطرنشان کرد: البته صنایع خراسان رضوی در سال گذشته نیز آمادگی خود را برای همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام و درخواست کردند که زمان خاموشی را از قبل به آن‌ها اطلاع دهیم.

کمبود برق مدیریت شد اما جبران نه| گرانی فیتیله مصرف را پائین کشید

وی اظهار کرد: در دومین قدم مقرر شد تا دارات دولتی در سال جاری مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دهند.

حشمتی با اشاره به برخی ادارات و سازمان ه در مصرف برق تأکید کرد: این ادارات در صورت رعایت نکردن مصرف برق دچار قطعی خواهند شد و این قطعی برق به‌صورت سامانمند و هوشمند صورت می‌گیرد.

وی اذعان کرد: همچنین در صورت تکرار تخلفات، لیست ادارات پرمصرف به استانداری و سپس به وزارت کشور اعلام خواهد شد و در صورت لزوم برخورد با این ادارات از سوی ادارات کل صورت خواهد گرفت که بر همین اساس در تابستان امسال برق افزون بر اداره قطع شد.

رابطه گرانی برق و کاهش مصرف

وی با اشاره به اینکه قطع برق بخش خانگی همواره یکی از خط قرمزهای دولت است افزود: از همین رو بخش خانگی شاهد کمترین خاموشی‌ها بود.

حشمتی بیان کرد: برنامه ریزی بر این اساس بود که اگر مدیریت مصرف در سه بخش اداری، صنایع و کشاورزی پاسخگوی تامین برق استان باشد، برنامه مدیریت مصرف در همین راستا ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: در همین رابطه مقرر شد تا اگر اعمال این برنامه پاسخگوی نیاز برق استان نباشد، سراغ بخش پرمصرف تجاری رفته و سیاست وزارت نیرو در صورت کمبود برق نیز رفتن به سراغ مشترکان پرمصرف بخش تجاری و سپس خانگی است.

سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به اینکه سیاست های لحاظ شده تاثیر قابل توجهی برای کاهش خاموشی ها داشت بیان کرد: گران شدن تعرفه‌ قبض برق از بهمن‌ سال گذشته نیز البته تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف این انرژی داشته است.

وی اذعان کرد: در همین راستا اگر مشترکان مطابق الگو برق مصرف استفاده کنند مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، اما اگر مصرف برق آن‌ها اضافه‌تر از الگوی مصرف باشد افزایش تعرفه برای آنها اعمال خواهد شد بنابراین مجموع این اقدامات منجر به برقراری تراز تولید و مصرف برق شد.

حشمتی تصریح کرد: میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با مجموع اقدامات مدیریتی در بخش‌های مختلف اداری، صنایع، کشاورزی در یک روز ۱۵۰ مگاوات صرفه جویی در بر داشته است.

وی با اشاره به این که مصرف انرژی در خراسان رضوی در سال جاری نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است ادامه داد: سهم مصرف برق استان به همراه شهرستان مشهد در بخش‌های خانگی ۳۳، کشاورزی ۲۸، صنعتی ۲۰ و تجاری ۹ درصد است.

اعتراض صنایع

در حالی که مشترکان بخش خانگی امسال گلایه و شکایت کمتری در مقایسه با سال گذشته از قطعی برق دارند اما بسیاری از صنایع هم چنان بر مدار نارضایتی قرار دارند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این رابطه به بازار می گوید: اگرچه شرکت توزیع برق مشهد در سال جاری با برنامه ریزی عمل کرد تا کمترین نارضایتی را در واحدهای صنعتی داشته باشیم اما به هر ترتیب کمبود برق ضرر و زیان های زیادی را هم متوجه مصرف کننده و هم متوجه تولید کننده می کند.

کمبود برق مدیریت شد اما جبران نه| گرانی فیتیله مصرف را پائین کشید

امیر مرادی با اشاره به این موضوع که امکان قطع مقطعی برق در بسیاری از صنایع مانند کارخانه های لبنیات و یا صنایعی که دارای کوره و تولید پیوسته هستند وجود ندارد اظهار کرد: این صنایع در شرایط قطع برق خسارات جبران ناپذیری متحمل می شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق توافق بعمل آمده صنایع ناگزیر به پذیرش برنامه یک روز تعطیلی در شرایط پیک مصرف شدند و مقرر شد تا برای جبران قطع برق در روز جمعه فعالیت خود را داشته باشند توضیح داد: برخی خسارات از جمله از کارافتادگی پرسنل، هزینه های اضافه کار پرسنل در روز جمعه، جرایم عدم امکان ایفای تعهدات واحدها در زمان مقرر، هزینه‌های سربار حفظ دمای کوره ها بدون شارژ مواد جهت تولید محصول اجتناب ناپذیر است و قیمت تمام شده محصولات را بالا می برد.

مرادی درباره محدود کردن برق صنایع سیمانی و فولادی نیز گفت: برای صنایع سیمان و فولاد که از جمله مصرف کنندگان بزرگ برق هستند، دستورالعمل متفاوتی اعمال می‌شود و تقریباً بخش عمده تولید این کارخانجات تحت تاثیر قطع برق عملاً تعطیل می‌شود.

واقعیت اینست که اکنون صنعت ظرفیت پذیرش بار مالی اضافی برای تولید را ندارد و بخشی از مشکلات ناشی از گرانی محصولاتی مانند سیمان به دلیل قطع برق و کاهش تولید است

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تاکید کرد: واقعیت اینست که اکنون صنعت ظرفیت پذیرش بار مالی اضافی برای تولید را ندارد.

وی بیان کرد: از آنجا که نهایتاً تمام هزینه‌های تولید توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود، افزایش قیمت تمام شده محصولات به دلیل افزایش هزینه‌های سربار در گام نخست سبب عدم توانایی جامعه در خرید محصولات و به عبارتی رکود می‌شود و در گام بعدی آثار رکود سبب عدم گردش مالی واحدهای تولیدی و نهایتاً تعدیل نیرو و معضلات اجتماعی خواهد شد.

وی بخشی از مشکلات ناشی از گرانی محصولاتی مانند سیمان را همین قطع برق و کاهش تولید عنوان کرد و ادامه داد: طبیعی است که عدم فعالیت و یا کاهش چشمگیر فعالیت این واحدها سبب عرضه کمتر محصولات و نهایتاً عدم تعادل بازار می‌شود و بنابراین این صنایع همیشه قربانی کمبود انرژی هستند.

تراز منفی

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه شبکه تأمین برق، ملی است و کل کشور از خطوط سراسری برق تأمین انرژی می‌کنند پیش از این به بازار گفت: برق منطقه‌ای استان که متولی سه استان است اعلام کرده، که تراز تولید و مصرف برق منفی است.

علی اکبر لبافی ادامه داد: سالیانه در کشور رشد ۸.۸ درصدی مصرف و روند ۳.۳ درصدی تولید برق وجود دارد که ۵.۵ درصد رشد مصرف منفی در کشور ایجاد کرده است.فاصله ۵ درصدی کمبود برق هر ساله برای کشور مشکل ساز شده است. وی افزود: در این میان خراسان رضوی اولویت‌های مربوط به خود را دارد، زیرا سالیانه نزدیک به ۳۰ میلیون زائر به استان سفر می‌کنند. مصرف زیاد هتل‌ها در شبانه روز موجب افزایش مصرف انرژی در استان می‌شود. به همین دلیل از نمایندگان مجلس و مسئولین خواهش کرده‌ایم این موضوع در تخصیص برق به استان لحاظ شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha