۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خراسان رضوی بهشت سرمایه‌گذاران خارجی| تحریم‌ها فرصت‌های کلان را خرد کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

خراسان رضوی بهشت سرمایه‌گذاران خارجی| تحریم‌ها فرصت‌های کلان را خرد کرد

مشهد- استان خراسان رضوی به‌واسطه بهره‌مندی ظرفیت مذهبی و گردشگری اگر چه با سیل سرمایه‌گذاران بسیاری روبروست اما تحریم‌ها اجازه سرمایه‌گذاری‌های کلان را در این استان را نمی‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی بیشتر به سرمایه‌گذاران کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هلند، کره جنوبی، هند، آلمان، روسیه و چین بازمی‌گردد.

حضور افزون بر ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و هم‌چنین تعداد ۴ میلیون گردشگر خارجی فرصت و ظرفیت قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران در این استان فراهم کرده است.

متأسفانه نداشتن نقشه جامع گردشگری، عدم اولویت‌دهی به گردشگری داخلی، عدم تبلیغ مناسب درزمینه جاذبه‌های گردشگری ایران موجب شده تا باوجود اینکه ما سومین تولیدکننده جهان به لحاظ تنوع در صنایع‌دستی هستیم اما رتبه ۳۹ جهان در حوزه صادرات این صنایع را کسب کنیم!

حرم رضوی مرکز ثقل گردشگری

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به ظرفیت‌های قابل‌توجه این استان در حوزهسرمایه گذاری اظهار می‌کند: ما در حال حاضر بالغ‌بر ۲۵۰۰ تأسیسات گردشگری داریم که بیش از ۲۵ نوع تأسیسات گردشگری را شامل می‌شود که همه آن‌ها در استان خراسان رضوی واقع‌شده‌اند

احمد دیناری ابراز می کند: ظرفیت های این استان به گونه ای است که از محل ظرفیت‌های خراسان رضوی و مشهد به عنوان مرکز ثقل گردشگری شرق کشور به اقتصاد سایر استان‌ها نیز کمک می شود.

خراسان رضوی بهشت سرمایه‌گذاران خارجی| تحریم‌ها فرصت‌های کلان را خرد کرد

وی با اشاره به اینکه سهم واحدهای اقامتی از ۲۵۰۰ تاسیسات گردشگری حدود ۷۰ درصد است ادامه داد: البته جای تعجب ندارد، چرا که ما حرم مطهر را داریم و ظرفیت خاص مشهد است.

وی در این رابطه توضیح داد: به عنوان مثال حیات تمام کسب‌ و کارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) به گردشگری زیارتی وابسته است لذا بیماری کرونا به ما نشان داد وقتی حرم بسته باشد، زائر به مشهد نمی‌آید و نه‌تنها واحدهای اقامتی اطراف حرم تعطیل شدند بلکه سایر کسب‌ و کارهای وابسته هم تعطیل می‌شود.

اشتیاق سرمایه گذاران خارجی

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم چنین درخصوص تمایل سرمایه گذاران خارجی در این صنعت ابراز کرد: بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی در استان از کشورهای افغانستان و عراق هستند و در حال حاضر ۶۲ درصد سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به اتباع کشور افغانستان است.

دیناری اضافه کرد: همچنین با توجه به درخواست‌هایی که در اداره‌ کل میراث فرهنگی وجود دارد، می‌توان گفت از تمام استان‌های کشور سرمایه‌گذار جذب شده که این موضوع قدرت و کشش گردشگری زیارتی مشهد را می‌رساند.

وی احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آن به سرمایه‌گذاران را از وظایف معاونت سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نام برد و افزود: یکی از فعالیت‌های ما در راستای ادای این وظیفه تهیه آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود که در مهر ماه ۱۳۹۸ از آن رونمایی شد. تعدادی از سرمایه‌گذاران از محل همین آلبوم جذب شدند.

وی افزود: پذیرش درخواست تشکیل پرنده سرمایه‌گذاری، صدور موافقت اصولی، صدور مجوز ایجاد و مجوز بهره‌برداری از دیگر وظایف ماست و این معاونت مشوق‌هایی در طول ساخت و بهره‌برداری تاسیسات گردشگری به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

در حال حاضر ۲۳۱ پروژه گردشگری در خراسان رضوی در حال ساخت است که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن‌ است

دیناری با بیان اینکه در خراسان رضوی حدود ۳۲ شهرستان دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری داریم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۳۱ پروژه گردشگری در استان در حال ساخت است که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن‌ است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این میزان قابل مقایسه با سایر استان‌های کشور نیست ادامه داد: تمام این‌ ظرفیت‌ها در چرخه اقتصادی مشهد و خراسان رضوی تاثیر زیادی دارد و اشتغال‌زایی می‌کند.

دیناری تصریح کرد: البته تضمین آینده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت حاکم بر بازار و امکان‌سنجی‌های سرمایه‌گذار باز می‌گردد و دستگاه متولی این بخش که اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، نمی‌تواند تضمینی به سرمایه‌گذاران بدهد.

خراسان رضوی رتبه نخست در تعداد سرمایه گذار خارجی

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در تعداد سرمایه گذاری خارجی رتبه نخست در بین استان های کشور را بر عهده دارد اظهار کرد: در این استان به لحاظ تعداد سرمایه گذاری خارجی رتبه یک و به لحاظ رقم رتبه چهارم یا پنجم قرار داریم.

خراسان رضوی بهشت سرمایه‌گذاران خارجی| تحریم‌ها فرصت‌های کلان را خرد کرد

رضا خواجه نایینی با اشاره به نبود سرمایه گذاری های کلان در بخش خارجی به بازار گفت: کشورهای اروپایی و پیشرفته به دلیل مشکلات تحریم‌ها کمتر توانایی سرمایه‌گذاری در استان را دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرمایه‌گذاری خارجی خرد در استان زیاد است افزود: طی سال گذشته ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام شده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی بزرگ در استان را نیازمند هم افزایی کلان در سطح ملی عنوان کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در ۵ ماهه ابتدایی سال گذشته ۳۴ طرح به ارزش ۲۱ میلیون دلار بوده و این میزان در سال جاری با افزایش ۱۱۷ میلیون دلاری به ۱۳۸ میلیون دلار رسیده است.

نایینی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ویزا، پروانه کار، اقامت، ورود پول و... از جمله موضوعات مهم برای یک سرمایه‌گذار خارجی است و لذا در همین راستا اقدامات قابل توحهی برای تسهیل این امورات توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال صدور الکترونیکی مجوزهای کسب‌وکار از جمله اقداماتی است که در سطح ملی در حال پیگیری است و از ابتدای مهرماه هیچ دستگاهی نباید مجوزی را به صورت فیزیکی ارائه دهد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی از ایجاد صنایع لوازم خانگی به عنوان یکی از سه طرح عمده سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری خبر داد و گفت: این سرمایه گذاری مربوط به کشور ترکیه با ارزش ۹۰ میلیون دلار است.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران چه تعهداتی در برابر این سرمایه گذاری ها در زمان مقرر دارند اظهار کرد: پروانه کار پروژه‌ها در صورت عدم پیشرفت فیزیکی و عدم ورود سرمایه پس از ۶ ماه از تاریخ صدور مجوز باطل می‌شود.

خواجه نایینی در خصوص درصد پیشرفت پروژه های سرمایه گذاری در این استان اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه مطابق تبصره ۱۸ قانون بودجه وام‌های اشتغال‌زایی و توسعه‌ای منطقه‌ای پرداخت می‌شود افزود: مجلس شورای اسلامی نیز بودجه‌ای را تعیین کرده و دستگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک عامل مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی تسهیلات خود را دریافت کنند.

خواجه نایینی میزان سهمیه استان از این تسهیلات را در سال گذشته ۱۳۷۰ میلیارد تومان نام برد و افزود: این تسهیلات از بهمن‌ماه سال گذشته اعطا شده و از این مقدار تاکنون ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز به بانک‌ها مصوب شده است که تا پایان شهریورماه نیز فرصت داریم تا ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده را جذب کنیم.

صدور ۲۲۰۰ مجوز جدید

استاندار خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در طول یک سال گذشته تعداد دو هزار و ۲۰۰ مجوز جدید در حوزه تولید صادر شده است اظهار کرد: در حال نظم‌بخشی و انضباط‌سازی در جریان اقتصادی استان خراسان رضوی هستیم و برای به نتیجه رسیدن این مدیران باید از حالت ستادی به عملیاتی تغییر رویکرد دهند که این موضوع مبنای تشکیل قرارگاه های اقتصادی در استان شد تا با مشارکت بخش خصوصی در کنار حاکمیت امکان دستیابی به برنامه‌ها فراهم شود.

یعقوب علی نظری در حاشیه افتتاح خط های تولیدی یک شرکت تولید لوازم خانگی در مشهد به خبرنگاران گفت: دیپلماسی اقتصادی در این استان که در همسایگی ۲ کشور قرار گرفته است از جمله کارهای در دست اقدام است و شرکت در نمایشگاههای خارجی در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: برای تحول در موضوع اقتصاد ایجاد صنایع مادر و پیشران در کنار تکمیل زنجیره صنایع موجود در استان در دست اقدام است و به همین علت، شرایط ایجاد زیر ساخت‌های لازم در حال فراهم شدن است.

تلاش می کنیم تا در همه عرصه ها از جمله صنعتی، معدنی، کشاورزی و دامپروری، شرایط فعالیت اقتصادی مناسب‌تر شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha