۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
هزینه ۶۴ میلیون تومانی اردبیلی‌ها در مقابل درآمد ۷۳ میلیون تومانی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

هزینه ۶۴ میلیون تومانی اردبیلی‌ها در مقابل درآمد ۷۳ میلیون تومانی

اردبیل- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اردبیل گفت: خانوارهای شهری استان هزینه ۶۴ میلیون تومانی در مقابل درآمد ۷۳ میلیون تومانی طی سال داشتند که این ارقام از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

یعثوب نژادمحمد در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از لحاظ سطح درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی استان اردبیل وضعیت مناسبی نداریم و در کشور در جایگاه‌های بیستم تا بیست و نهم قرار گرفتیم.

وی تصریح کرد: متوسط درآمد خانوارهای شهری استان اردبیل ۷۳ میلیون تومان است در حالی که این میانگین در کشور ۱۱۲ میلیون تومان است و در این حوزه جایگاه استان اردبیل در بین ۳۱ استان کشور ۲۹ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل متوسط هزینه خانوارهای شهری را نیز ۶۴ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: میانگین کشوری ۹۲ میلیون تومان است که در این زمینه نیز استان اردبیل رتبه ۲۶ کشور را دارد.

نژادمحمد به متوسط درآمد خانوارهای روستایی تا سقف ۵۴ میلیون تومان و هزینه خانوارهای روستایس تا رقم ۴۷ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز رتبه ۱۹ و ۲۰ کشور را داریم.

وی به تولید ناخالص داخلی استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: ۳۸ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان اردبیل که ۱.۱ درصد سهم ملی را در این حوزه داریم.

نژادمحمد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تولید ناخالص داخلی سرانه در این استان ۲۹ میلیون تومان است در حالی که این میانگین در کشور ۴۲ میلیون تومان است و ما فاصله فاحشی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را به ترتیب ۱۹.۵، ۲۰ و ۶۰.۵ درصد در تولید ناخالص اعلام کرد و ادامه داد: سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۱ درصد، صنعت ۲۴ درصد و خدمات ۴۵ درصد است.

نژادمحمد به مانده تسهیلات سپرده بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تا پایان تیرماه مانده تسهیلات سپرده اهالی استان در ۱۴ بانک دولتی و نیمه دولتی استان ۲۸ هزار میلیارد تومان است و مانده سپرده در این مدت ۳۰ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد مانده سپرده توسط ۱۴ بانک در قالب تسهیلات پرداخت شده که عمده آن مربوط به تولید و حمایت و پشتیبانی از واحدهای صنعتی است.

نژادمحمد به فعالیت شرکت‌های بیمه در استان اشاره کرد و افزود: ۲۱ شرکت بیمه در استان در سال گذشته ۷۷۱ میلیارد تومان تولید حق بیمه داشتند که ۹ دهم درصد کل حق بیمه تولید شده کشوری را به خود اختصاص داده که در این زمینه رتبه ۲۴ کشوری را کسب کردیم.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد حق بیمه تولیدی صرف پرداخت خسارت شده و ضریب نفوذ بیمه نیز در این استان ۲.۴ دهم است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل فعالیت‌های حوزه تجارت خارجی به ویژه صادرات و واردات را یادآور شد و تصریح کرد: در سال گذشته ۵۱۶ میلیون دلار صادرات و ۱۳۲ میلیون دلار واردات داشتیم که عمده محصولات صادراتی سیب‌زمینی، شمش فولاد و ام. دی. اف و واردات نیز ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات و لوازم یدکی بوده است.

کد خبر: ۱۷۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha