۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
توجه به روستاها در استان سمنان | «رونق تولید» شاه کلید توسعه روستایی
بازار گزارش می‌دهد؛

توجه به روستاها در استان سمنان | «رونق تولید» شاه کلید توسعه روستایی

سمنان- ظرفیت‌های استان سمنان در بحث توسعه روستایی در دولت سیزدهم بالاخره دیده شد تا شاهد توجه ویژه نسبت به روستاها باشیم یکی از دلایل این ادعا افزایش ۶۳درصدی اعتبارات روستایی طی یک سال اخیر است.

بازار، گروه استان‌ها: روستاها یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه در استان سمنان هستند. روستاهایی که جز در زمینه صنعت، در سه ضلع دیگر توسعه استان شامل گردشگری، کشاورزی و معدن نقش ویژه دارند. با همه این ظرفیت‌ها، سال‌ها بود که مشکلات توسعه مشاغل روستایی در استان به درستی دیده نمی‌شد و این موضوع سبب مهاجرت وسیع روستاییان به شهرهای استان سمنان شده بود.

در دولت سیزدهم اما این وضعیت تغییر کرده و شاهد توجه به روستاهای استان سمنان هستیم. دولت سیزدهم با افزایش ۶۳ درصدی اعتبارات روستایی استان سمنان نشان داده که عزم جدی برای توسعه روستایی دارد و تاکید ویژه بر روستاها به وضوح در سیاست‌های استانداری سمنان نیز دیده می‌شود. استانداری سمنان برای روستاها دو سیاست را در پیش گرفته است نخستین آنها مقوله تسهیلات بانکی مشاغل خانگی و روستایی برای رونق اشتغال و ماندگاری در روستاها و دوم افزایش خدمات و زیرساخت‌ها مانند گاز، آب و … که بتواند حتی سرمایه را راهی روستاها کند.

گشایش خوب در ارتباط با روستاها

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به استان در آبان ماه سال گذشته یک گشایش خوب را در ارتباط با اقتصاد روستایی و مشاغل خرد استان ایجاد کرد، بیان کرد: ۲۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۵ میلیون تومانی پرداخت شده که با اقساط ۶۰ ماهه می‌تواند فرصت خوبی برای تولیدات روستایی، مشاغل خانگی و … باشد.

دولت سیزدهم با افزایش ۶۳ درصدی اعتبارات روستایی استان سمنان نشان داده که عزم جدی برای توسعه روستایی دارد

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه و اشتغال نیز به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است، تاکید کرد: شش هزار و ۵۰۰ وام تا سقف ۱۵ میلیون تومان نیز در استان سمنان پرداخت شده و چهار هزار وام دیگر نیز به متقاضیان به مرور اعطا می‌شود تا در کنار پنج میلیارد تومان وام بلاعوض مجموعه‌ای از حمایت‌های دولتی در زمینه تولید و مشاغل خانگی و روستایی دولت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به توسعه روستایی، افزایش ماندگاری و اشتغال‌زایی است، بیان کرد: تاکنون از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سمنان سه هزار و ۶۰۰ نفر تسهیلات بلاعوض را به میزان پنج میلیارد تومان دریافت کردند که بخش اعظم آنها در روستاهای استان ساکن هستند. از سوی دیگر تقویت بوم گردی یکی از اقداماتی است که در استان برای توسعه روستاها و به خصوص اشتغال‌زایی مد نظر است.

توجه به روستاها در استان سمنان | «رونق تولید» شاه کلید توسعه روستایی

تقویت گردشگری و بوم‌گردی

استاندار سمنان با بیان اینکه هر بخش ما باید بتواند ده بوم گردی جدید تأسیس کند چرا که ظرفیت گردشگری استان سمنان بسیار وسیع است، گفت: توجه به اشتغال و تولید ثروت با تکیه بر گردشگری، صنایع دستی و بوم گردی از جمله سیاست‌های اقتصادی استان در زمینه توانمند سازی روستاها است ما همچنین نگاه ویژه ای به روستاها داشتیم تا جایی که در دولت سیزدهم ۴۱ روستای فاقد دهیاری استان، امروز دهیاری دارند و امورات آنان به صورت رسمی و جدی پیگیری می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه برای تقویت بوم‌گردی و ایجاد زمینه اشتغال در روستاها اقدامات خوبی در دست اجرا است، بیان کرد: در دوره دولت سیزدهم ۶۳ درصد اعتبارات روستایی استان سمنان افزایش یافته و این نشان از توجه دولت به روستاها دارد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۲۴۰ مورد تنها سفر به روستاها و دیدار چهره به چهره با مردم همراه با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته تا بتوانیم مسائل روستاها را برطرف کنیم این نشست‌ها همچنین مصوباتی دارد که پیگیری آنها نیز در زمره رسالت‌های استانداری خواهد بود، گفت: در خلال همین سفرها به روستاها کارهای بزرگی انجام شده که از جمله آن می‌توان به آبرسانی روستایی اشاره کرد امروز خوشبختانه تعداد روستاهایی که فاقد آب هستند و ما مجبور به آبرسانی با تانکر به آنها هستیم به ۱۱ روستا کاهش پیدا کرده است.

۱۲۳ بوم گردی در استان سمنان وجود دارد

محمدرضا صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ۱۲۳ واحد بوم گردی در استان وجود دارد که زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال را در روستاهای استان مهیا می‌سازند، بیان کرد: یکی از اقدامات ما در زمینه توسعه روستایی، حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال است.

۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه و اشتغال نیز به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است

صادقی با بیان اینکه ارتقای اقتصاد روستایی و اشتغال از طریق گردشگری مورد توجه دولت است، ابراز کرد: تسهیل در شرایط راه اندازی بوم گردی‌ها و توجه به تحقق رشد اقتصادی در روستاهای استان از جمله اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر طبق آماری که شرکت ارتباطات استان ارائه کرده در یک سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان به موضوع اینترنت پرسرعت در مناطق مختلف استان به خصوص روستاها اختصاص یافته و دو هزار و ۸۰۰ نفر از عشایر و دامداران برای دریافت تسهیلات دامدار کارت یا همان تسهیلات سرمایه در گردش به بانک‌های عامل استان سمنان معرفی شدند که این تسهیلات ده درصدی می‌تواند فرصت خوبی را به واحدهای تولیدی دامداری و کشاورزی استان بدهد.

توجه به روستاها در استان سمنان | «رونق تولید» شاه کلید توسعه روستایی

حمایت همه جانبه باشد

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه روستاهای استان سمنان برای توسعه نیاز به یک برنامه همه جانبه دارند که بخشی از آن تنها به وام و تسهیلات اختصاص داده شود، گفت: امروز روستاهای استان نیاز به بازار فروش محصولات و خدمات و تولیدات دارند و بیش از هر چیز باید بتوانند محصولات شأن را بفروشند و برای بوم گردی‌هایشان مسافر پیدا شود تا چرخه درست اقتصادی در روستاها حاکم شود.

محمد جواد صدیقی با بیان اینکه ما در روستاهای استان سمنان مشکل تولید به آن شکل نداریم زیرا کشاورزی علی رغم تمام مشکلاتش همچنان جریان دارد از سوی دیگر دامداران ما با تمام فشارهایی که بر رویشان است، هنوز هم شیر و گوشت مورد نیاز شهرها را تأمین می‌کنند اما اگر شرایط همین‌گونه پیش برود شاهد بروز دشواری‌های بسیاری برای واحدهای تولیدی و خدماتی روستاها خواهیم بود، بیان کرد: روستاهای ما نیاز دارند تا یک برنامه میان مدت و بلندمدت جامع شامل بازار الکترونیک روستایی، برگزاری رویدادهای اقتصادی و برند سازی، معرفی داشته‌ها، جذب سرمایه گذاری و … در قبال شأن اعمال شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی حلقه مفقوده روستاهای استان سمنان است، افزود: برنامه‌ریزی نیاز به مزیت شناسی تک تک روستاهای استان سمنان دارد که این امر باید از سوی ارگان‌های مرتبط به خصوص سیاست گذار اصلی یعنی استانداری سمنان اجرا و سپس تسری پیدا کند اما به نظر نمی‌رسد اگر امروز از مسئولان استان بپرسیم برنامه جامعی در زمینه مزیت شناسی اقتصادی برای تک تک روستاهای استان سمنان انجام شده، پاسخ شأن مثبت باشد.

برنامه‌ریزی حلقه مفقوده روستاهای استان سمنان است

این کارشناس بیان کرد: نهایت کاری که در این سال‌ها شده، احصای توانمندی‌های روستاهای شاخص است که این امر به دلیل اینکه عده‌ای از بیرون برای روستا مزیتی را در نظر گرفته‌اند، جواب نمی‌دهد لذا باید برنامه از درون روستا نوشته و از سطح استانی اجرا شود. به عبارت دیگر دولت باید برنامه‌های که روستایی‌ها نوشته‌اند را اجرا کند نه روستایی‌ها برنامه تحمیلی دولت را؛

حمایت از روستاها

چندی پیش استان سمنان میزبان رضایی، مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید کشور بود که اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۱ هزار طرح اشتغال‌زایی در کشور مورد حمایت قرار گرفتند که تعداد این واحدها در سال جاری به ۱۰۰ هزار طرح خواهد رسید طرح‌هایی که بسیاری شان در روستاها مستقر هستند. از سوی دیگر در سال جاری ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به این استان اختصاص خواهد یافت که روستاها نیز در آن سهم خوبی دارند.

در کنار این موضوعات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان نیز طرح‌های خوبی را برای توسعه روستایی دارد آنطور که علیرضا فلاحی مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان اعلام کرده از ۶۴ روستای نیازمند بازنگری طرح هادی، ۳۹ روستا باقی مانده که در دست اقدام است و یک هزار کیلومتر راه روستایی در این استان بهسازی شده است که نقش بسزایی در سرمایه گذاری و گردشگری روستاهای استان دارد.

کد خبر: ۱۷۱٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha