۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
تأثیر حذف دامنه نوسان به مرور زمان بر بازار سرمایه
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

تأثیر حذف دامنه نوسان به مرور زمان بر بازار سرمایه

عبدالحمیدی کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر حذف دامنه نوسان به تدریج انجام شود در حالی که زیر ساخت های آن نیز فراهم شود، بازار می‌تواند در بلند مدت از ثبات خوبی برخوردار شود.

سمیه شوریابی؛ بازار: مجید عبدالحمیدی کارشناس و فعال در حوزه نرم افزارهای بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری بازار در خصوص حذف دامنه نوسان در بورس بیان کرد: به طور کلی رفع محدودیت ها همیشه اتفاق مثبتی است و باعث حرکت رو به جلو خواهد شد.

حرفه ای تر شدن بازار در پی رفع محدودیت ها

عبدالحمیدی اظهار داشت: رفع محدودیت های قانونی مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن باعث افزایش تحلیل و دانش مالی در بازار می شود، با عمیق تر شدن بازار، معامله گران حرفه ای و بازیگران بیشتری وارد بازار خواهند شد و بازار سرمایه حرفه ای تر رفتار می کند، چنین تغییراتی هرچند ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش نوسان در بازار شود اما به مرور زمان سرمایه گذاران شرایط جدید را می پذیرند.

تأثیر حذف دامنه نوسان به مرور زمان بر بازار سرمایه

مهندس حمیدی با اشاره به مهم بودن جایگاه شاخص در بازار بورس تصریح کرد: در حالیکه در بسیاری از بورس های مهم دنیا حجم معاملات، کلید و متغیر اصلی محسوب می شود، اما همواره در بورس تهران شاخص به عنوان متغیر اصلی شناخته شده است، در طول تاریخ بازار سرمایه ایران متغیری مهم‌تر و حساس تر از شاخص وجود نداشته و محدودیت هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا محصول این حساسیت بوده است.

حذف دامنه نوسان و به تعادل رسیدن سریع‌تر سهام

این مدرس بازار سرمایه مزیت اصلی حذف دامنه نوسان را حذف صف های خرید و فروش عنوان کرد و افزود: با بازتر شدن دامنه نوسان، قیمت ها شفاف و شاهد تعادل سریع تر سهام خواهیم بود و زمانی که محدودیتی برای دامنه نوسان وجود نداشته باشد، قیمت سهام تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد بالا می رود و دیگر شاهد تشکیل صف روی مرز دامنه نخواهیم بود.

با بازتر شدن دامنه نوسان، قیمت ها شفاف و شاهد تعادل سریع تر سهام خواهیم بود و زمانی که محدودیتی برای دامنه نوسان وجود نداشته باشد، قیمت سهام تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد بالا می رود و دیگر شاهد تشکیل صف روی مرز دامنه نخواهیم بود

عبدالحمیدی در پاسخ به این سؤال که «چرا حجم مبنا در بورس ما وجود دارد» گفت: کوچکی بازار سرمایه باعث می شد دستکاری قیمت ها از سوی برخی فعالین بازار سرمایه آسان تر شود، بنابراین برای جلوگیری از قیمت سازی، محدودیت حجم مبنا اعمال شد و دامنه نوسان قیمت، سال ها است که به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای کاهش تلاطمات قیمت سهام در بورس تهران استفاده می‌شود، دامنه نوسان قیمت از سال ۱۳۷۸ به منظور کنترل نوسانات شدید بازار اعمال شد و در طی سال‌های بعد از آن، در مقاطع مختلف با شدت و ضعف متفاوتی همراه بوده است.

ثبات بازار در نتیجه حذف دامنه نوسان

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با مهم خواندن تدریجی حذف دامنه نوسان خاطر نشان کرد: حذف دامنه نوسان باید به مرور انجام شود نه به یک باره، اگر این کار به تدریج انجام شده و زیر ساخت های آن نیز فراهم شود، بازار می‌تواند از ثبات خوبی در بلند مدت برخوردار شود.

گفتنی است با پیشنهاد شرکت بورس، فرابورس و تصویب هیأت مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس یک درصد دیگر افزایش یافت و به مثبت و منفی هفت درصد رسید، این مصوبه از (۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) اجرایی شد.

کد خبر: ۱۷۱٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      نا حالا هم خیلی وقت بورس و گرفتن حضرات برای تاخیر در حذف دامنه هر چی زودتر دامنه نوسان حذف شود بورس زکوتر خودشو پیدا می کند حالا هی این دست اون دست کنید و لاکپشتی حرکت کنید
    • محمد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      حذف دامنه نوسان هر چی زودتر بهتر تمام
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      حذف دامنه نوسان خواسته اصلی اهالیه بازار سرمایه بوده و هست فقط تند تر اطفا