۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
نیاز به وزارتخانه جدید نیست؛ مشکل مدیریتی است| بازرگانی با خط و مشی جهاد کشاورزی دردی را دوا نمی کند
مخالفان و موافقان تشکیل وزارت بازرگانی درگفتگو با بازار

نیاز به وزارتخانه جدید نیست؛ مشکل مدیریتی است| بازرگانی با خط و مشی جهاد کشاورزی دردی را دوا نمی کند

مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی معتقدند: مشکل ما مدیریتی است و همانطور که الان جهاد کشاورزی نظرات بخش خصوصی را در سیاستگذاری های خود اعمال نمی کند قطعا روی کار آمدن وزارتخانه ای جدید دردی را دوا نمی کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: حدود یک ماه است که زمزمه هایی مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی به گوش می رسد و در این بین نیز مخالفان و موافقان بسیاری برای تشکیل چنین وزارتخانه ای وجود دارد. از جمله اصلی ترین استدلال های مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی این است که آنها معتقدند این راهی است که پیش از این رفته ایم و به بن بست رسیده ایم و لذا نباید چنین کار اشتباهی را مجددا تکرار کرد. به خصوص اینکه تشکیل یک وزارتخانه جدید گرهی از مشکلات موجود باز نمی کند و چه بسا مشکلات را نیز دو چندان سازد.

مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستیم

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران یکی از مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی است که معتقد است تولید و قیمت گذاری باید در یک وزارتخانه باشد و نمی توان تولید را کشاورز انجام دهد و قیمت محصول را دیگری نرخ گذاری کند.

پیشه ور به خبرنگار بازار می گوید: یکی از مسالی که در اواخر دولت قبل و اوایل این دولت رخ داد تغییر و تحولاتی بود که در شورای قیمتگذاری رخ داد و همانطور که می دانید تا پیش از این محصولات کشاورزی را کشاورز تولید می کرد و وزارت صمت برای آنها قیمت گذاری می کرد که بر اساس قانون انتزاع به خود جهاد کشاورزی ارجاع داده شد.

وی افزود: به این ترتیب در شورای قیمت گذاری ۶ نفر از جنس کشاورز حضور دارد؛ از جمله اتاق اصناف کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی، کشاورز، بنیاد ملی گندمکاران و خود وزیر هم که از جنس کشاورز است.

یکی از عوامل عقب ماندگی بخش کشاورزی همین امر است که قیمت گذاری محصولات کشاورزی در جایی غیر از بخش کشاورزی صورت می گرفت بنابراین ما مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستیم

رئیس اتاق اصناف کشاورزی خاطر نشان کرد: بنابراین قدرت از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی آمده است و این یک امتیاز مثبت است. منتها انتظار نداریم دولت مجددا اقدام به راه اندازی وزارت بازرگانی نماید.

پیشه ور با بیان اینکه چون محصول را ما در بخش کشاورزی تولید می کنیم قطعا قیمت هم باید توسط خود ما تعیین شود، اظهار داشت: یکی از عوامل عقب ماندگی بخش کشاورزی همین امر است که قیمت گذاری محصولات کشاورزی در جایی غیر از بخش کشاورزی صورت می گرفته است. بنابراین ما مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از یکطرف بیش از ۹۰ درصد کشاورزی کشور در بخش خصوصی انجام می شود و نوع کشت هم اختیاری است، بنابراین وقتی کشاورز ببیند کشت محصول برای او دیگر صرفه اقتصادی ندارد و افرادی خارج از بدنه کشاورزی تولیدات او را قیمت گذاری می کنند لذا دست از کشت محصولات بر می دارند.

کشور نیاز به وزارتخانه جدید ندارد بلکه مشکل مدیریتی باید حل شود

مهدی عباسی رئیس انجمن زیتون ایران نیز از دیگر مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی است که در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا تشکیل چنین وزارتخانه ای می تواند باری از روی دوش بخش تولید حوزه کشاورزی بردارد یا خیر، می گوید: چاقو ابزاری است که هم می تواند در جای مثبت مورد استفاده قرار بگیرد هم در جای منفی، بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی بستگی به کار آن دارد.

عباسی می افزاید: اگرچه به نظر بنده تشکیل این وزارت خانه توفیقی ندارد. چون ما به اندازه کافی وزارتخانه داریم و مشکل ما مشکل مدیریتی است نه ایجاد یک وزارتخانه جدید و کارمندان و صندلی های جدید.

وی با اشاره به اینکه ما از جمله بزرگترین دولتهای دنیا را داریم افزود: با این وجود کمترین عملکردها را داریم. بنابراین دولت باید کوچکتر شود چه برسد به اینکه بخواهند وزارتخانه دیگری ایجاد کنند.

عباسی در پایان تاکید کرد: به نظر بنده ایجاد هر گونه صندلی و میز برای مملکت سَم است و در عوض دولت را باید خلاصه کرد نه اینکه دائما بخش های مختلف آن را گسترش بدهند.

به جای وزارت بازرگانی وزارت خانه ای صادرات محور تشکیل بدهید

بر اساس این گزارش، اگرچه تشکیل وزارت بازرگانی با مخالفت های بسیاری روبرو است اما در این بین نیز موافقانی حضور دارند که معتقدند تحت یک شرایط خاص می توان به تشکیل چنین وزارتخانه ای کورسوی امیدی داشت. «علیرضا الوندی» رئیس سازمان مردم نهاد هکا از جمله این افراد است که در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ما موافق تشکیل یک وزارت خانه بر پایه صادرات محور هستیم؛ یعنی با تشکیل بازرگانی ای که اساس اش بر تسهیل صادرات باشد موافق هستیم اما با تشکیل وزارت بازرگانی که پایه و اساس آن بر محور واردات باشد مخالف هستیم.

الوندی تاکید کرد: ما مخالف تشکیل وزارتخانه ای واردات محور هستیم چون ما امکانات بسیاری در کشور داریم که با حمایت، بازاریابی و برنامه ریزی می توان فرآورده های کشاورزی را صادر کرد اما به علت اینکه زیرساختی نداریم و حتی کنسولگری ها و منابع دیپلماتیک ما بازاریابی را در کشورهای مختلف برای محصولات ایرانی انجام نمی دهند، بسیاری از این محصولات در کشور از بین می رود در عین حال که امکان صادرات آنها بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر وزارتخانه ای روی کار بیاید که روی این منابع کار کند و محصولات را در بازارهای جهانی بشناساند و روی صادرات آنها وقت بگذارد ما موافق تشکیل چنین وزارتخانه ای هستیم؛ یعنی بازرگانی مبتنی بر صادرات نه مبتنی بر واردات.

وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به وزارتخانه ای شده که پشت درهای بسته و به دور از گرفتن نظرات تولیدکنندگان تصمیم می گیرد، بنابراین اگر قرار باشد این روند در وزارتخانه جدید هم ادامه یابد هیچ منفعتی برای این کشور نخواهد داشت

الوندی تصریح کرد: به همین دلیل پیشنهاد ما این است که به جای وزارت بازرگانی یک وزارت صادرات و واردات تشکیل شود تا کشاورز ایرانی بداند که یک سازمانی وجود دارد که از کشاورز حمایت می کند و از آن طرف در سطح جهانی برای تولیدات آنها بازاریابی می کند و تسهیلات را برای صادرات ایجاد می کند.

رئیس سازمان مردم نهاد هکار همچنین در پاسخ به این سوال که چنین وزارتخانه ای چقدر می تواند همراستا با وزارت جهاد کشاورزی کار کند، گفت: ما الان یک نقد بزرگ به وزارت جهاد داریم و این است که هیج همسویی حتی با بخش خصوصی خود ندارد؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به وزارتخانه ای شده که پشت درهای بسته و به دور از گرفتن نظرات تولیدکنندگان تصمیم می گیرد.

وی افزود: بنابراین اگر قرار باشد این روند در وزارتخانه های جدید هم ادامه یابد هیچ منفعتی برای این کشور نخواهد داشت چون بیش از ۹۰درصد تولید را بخش خصوصی انجام می دهد که جدا از بخش دولتی است و اینکه بخش دولتی به تنهایی تصمیم گیری می کند نمی تواند به تنهایی پاسخگوی تولیدکننده کشور باشد.

الوندی افزود: اگر همین خط و مشی وزارت جهاد در وزارتخانه جدیدی که به نام وزارت بازرگانی قرار است تشکیل شود ادامه پیدا کند و همچون وزارت جهاد کشاورزی نظرات بخش خصوصی در سیاست گذاری های وزارتخانه جدید هم اعمال نشود، قطعا نمی تواند کمک کننده باشد.

وی اظهار داشت: وقتی می توانیم موفق شویم که همه با هم باشیم و تولید کننده، وزارت جهاد و وزارت بازرگانی (اگر تشکیل شد) یکطرف دیگر باشد و هر سه با هم همکاری داشته باشند، در غیر این صورت اگر به صورت انفرادی عمل شود و هرکسی پشت درهای بسته نسبت به تصویب بخشنامه های خود اقدام کند مطمئنا موفق نمی شویم.

کد خبر: ۱۷۱٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      بجای آقای فاطمی آمین دکتر غضنفری رئیس کنونی صندوق ذخیره ارزی را وزیر صمت بگذارید مشخص خواهد شد مشکل صمت مدیریتی است و با آمدن غضنفری خیلی از مشکلات صمت حل خواهد شد
    • اسماعیل IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      اتفاقا مملکت باید وزارت بازرگانی داشته باشد تا تجار ها بتوانند فعالیت کنند
    • ج م IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 0
      وزارت بازرگانی احیابشه ۵۰ درصد بار وزیر صنعت کم میشه دکتر قالیباف عقل اجاز بدید وزارت بازرگانی احیا بشه
    • سید متین محمدی IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      به نظرم آقای مهرداد بذرپاش بهترین گزینه است
    • محمدرضا IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      وزارت واردات =وزارت بازرگانی=وزارت رانت وزارت صادرات=وزارت خودکفایی کدام حلال بیکاری تورم گرانی است