۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
شراکت خودرویی ایران و روسیه نقدینگی را بهبود می بخشد| قطعه سازان بدون زیان محصول می فروشند
بازار از نشست دستاوردهای نمایشگاه روسیه گزارش می دهد

شراکت خودرویی ایران و روسیه نقدینگی را بهبود می بخشد| قطعه سازان بدون زیان محصول می فروشند

اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در نشست دستاوردهای نمایشگاه اتوموبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه، گفتند: باتوجه به مبادله روبل-ریال مستقیم میان ایران و روسیه، نقدینگی قطعه سازان بهبود می یابد.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته در نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نشست خبری با محوریت تشریح دستاوردهای نمایشگاه اتوموبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه برگزار کردند. شاید به جرات بتوان گفت که نمایشگاه اتوموبیلینی روسیه نخستین نمایشگاه خودرویی هست که از صنعت خودرو کشور به این بزرگی استقبال شده است. نکته قابل توجه اینجاست که به گفته شرکت کنندگان نمایشگاه مذکور از غرفه های خودروسازان و قطعه سازان داخلی از سوی کشورهای منطقه استقبال بسیار فراوانی شکل گرفته است. همکاری خودروسازان و قطعه سازان داخلی با روسیه را باید تفال به خیر زد و این همکاری می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات به ویژه افزایش نقدینگی قطعه سازان باشد.

شراکت خودرویی ایران و روسیه نقدینگی را بهبود می بخشد| قطعه سازان بدون زیان محصول می فروشند


نخستین تراکنش روبل-ریال توسط صنعت خودرو

نخستین سخنران این نشست خبری، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور بود که با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، گفت: چهار هدف جهت حضور در این نمایشگاه در صنعت خودرو تعریف شد که عبارت است از؛ توسعه صادرات قطعات و خودرو ایران، واردات قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، تبادل دانش فنی و تکنولوژی و تولید مشترک خودرو و قطعات در کشور.

دبیر انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، با اشاره به دستاوردهای مهم نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه و بازدید مقامات عالی روسیه و ایران از غرفه های قطعه سازان و خودروسازان داخلی، بیان کرد: این نمایشگاه از دو بعد دارای اهمیت بالا بود، نخست اینکه اقتصاد داخلی خودروسازان و قطعه سازان روبه بهبود می رود، دوم اینکه حضور در عرصه های بین المللی توسعه می یابد. با حضور همتایان ایرانی و روسی نشست های متعددی مابین قطعه سازان و خودروسازان داخلی و روسی برگزار شد.

وی با اشاره به رقابت ترکیه و چین با ایران در بازار بازار روسیه، اظهار داشت: ترکیه و چین رقبای تجاری ایران در روسیه هستند که امیدواریم که از فرصت ایجاد شده به نفع اقتصاد ملی، قطعه سازان و صنعت خودرو استفاده کنیم.

از مهم ترین دستاوردهای نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه می توان به نخستین تراکنش ریالی-روبلی در حاشیه نمایشگاه و انعقاد ۱۲ تفاهم نامه همکاری به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در سال اشاره کرد


محبی نژاد با اشاره به عرضه دو خودرو شاهین و تارا در نمایشگاه مذکور و استقبال خوب بازدیدکنندگان روسی، گفت: از مهم ترین دستاوردهای این نمایشگاه می توان به نخستین تراکنش ریالی-روبلی در حاشیه نمایشگاه و انعقاد ۱۲ تفاهم نامه همکاری به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در سال اشاره کرد. همچنین گفتنی است که تمایل فعالان صنعت خودرو ایران و روسی برای تولید خودرو روی یک پلت فرم مشترک از مهم ترین موارد مطرح شده در این نمایشگاه بود.


تغییر رویه نسبت به صنعت خودرو صورت گیرد

صنعت خودرو داخلی با حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه نشان داد در خارج از کشور مشتری و طرفدار بسیار داشته، شاید استقبال روس ها از غرفه های ایرانی حاضر در نمایشگاه سبب تغییر رویه و رویکرد مسئولان و مدیران نسبت به صنعت خودرو داخلی باشد


محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، با اشاره به حضور صنعت خودرو در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، گفت: صنعت خودرو داخلی با حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه نشان داد در خارج از کشور مشتری و طرفدار بسیار داشته، شاید استقبال روس ها از غرفه های ایرانی حاضر در نمایشگاه سبب تغییر رویه و رویکرد مسولان و مدیران نسبت به صنعت خودرو داخلی باشد.

نجفی منش، افزود: در نمایشگاه مذکور کارجمعی شکل گرفته بود و تلاش داریم در خارج از کشور به صورت جمعی حضور یابیم. زیرا کارجمعی هم افزایی برای حضور بیشتر و بهتر در بازارهای خارجی ایجاد می کند. طرح مشترک طراحی و تولید و خودرو بین ایران و روسیه می تواند به دست یابی پلت فرم داخلی کمک کند. این مورد منجربه تاب آوری صنعت خودرو و مقابله با تحریم می شود.


راهبرد اساسی دولت حضور در بازارهای منطقه

علی بهادری جهرمی سخنگو هیات دولت با حضور در نشست مذکور از راهبرد اساسی دولت برای حضور در بازارهای منقطه، گفت: چنانچه بتوانیم موفق به استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشور در بازار سایر کشورها به ویژه روسیه شویم، کمک شایانی به اقتصاد و تولید داخل خواهد داشت. حوادث جهانی اخیر سبب شده ظرفیت شگرفی در روسیه ایجاد شود.

شراکت خودرویی ایران و روسیه نقدینگی را بهبود می بخشد| قطعه سازان بدون زیان محصول می فروشند


دبیر انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به بازار پاسخ داد

مذاکراتی که در روسیه داشتیم مبنی برآن بوده که شرکت های اس ام ای روسی نقدی پرداخت شود و برای خودروسازان بزرگ حداکثر ۴۵ روزه پرداخت شود. فلذا اگر قطعه سازان بتوانند در این بستر ورود و همکاری کنند، باتوجه به مبادله روبل-ریال بدون سوییفت بین المللی و به صورت مستقیم که میان دو کشور برقرار شده، می تواند در نقدینگی بسیار اثرگذار باشد


در حاشیه این نشست، فرصتی دست داد تا خبرنگار بازار به صورت اختصاصی گفت و گویی با آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور داشته باشد. محبی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر کمک مالی ناشی از همکاری صنایع خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و روسیه، گفت: مذاکراتی که در روسیه داشتیم مبنی برآن بوده که شرکت های اس ام ای روسی نقدی پرداخت شود و برای خودروسازان بزرگ حداکثر ۴۵ روزه پرداخت شود. فلذا اگر قطعه سازان بتوانند در این بستر ورود و همکاری کنند، باتوجه به مبادله روبل-ریال بدون سوییفت بین المللی و به صورت مستقیم که میان دو کشور برقرار شده، می تواند در نقدینگی بسیار اثرگذار باشد. به ویژه این حالت سبب تولید بدون زیان و رقابتی قطعه سازان خواهد بود. پس اگر زیان نداشته باشند و به موقع نیز دریافت مالی داشته باشند، کمک شایانی به نقدینگی قطعه سازان خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در پاسخ به سوال نگارنده مطلب مبنی بر ضعف لادا در تامین ایربگ و ای بی اس خودروهایش و برنامه قطعه سازان داخلی برای تامین این ضعف، بیان کرد: مشتریان روسی قطعات ایربگ، ای بی اس، ای سی یو و آی سی یو را خواسته اند و روس ها علاقمندی فراوانی به همکاری با قطعه سازان داخلی نشان دادند. نشست های مشترکی در این خصوص برگزار و تصور دارم قطعه سازان خاص ما که در این زمینه فعال هستند، موفقیت های فراوانی در این زمینه کسب خواهند کرد.

کد خبر: ۱۷۱٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha