۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
دولت در حوزه آب خوب عمل نکرده است| توسعه کشت محصولات کم آب‌بَر مهجور از نگاه وزارت جهاد کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

دولت در حوزه آب خوب عمل نکرده است| توسعه کشت محصولات کم آب‌بَر مهجور از نگاه وزارت جهاد کشاورزی

درحالی عملکرد دولت در بخش کشاورزی مورد انتقاد است که بسیاری معتقدند در حوزه آب متولیان امر خوب عمل نکرده اند و از سوی دیگر به کشت محصولات کم آب‌بَر هم بی توجهی شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: عملکرد دولتهای مختلف در بخش کشاورزی کشور همواره با انتقاداتی همراه است و در عین حال که نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی دارد، از سوی مسئولان مربوطه با بی مهری هایی همراه است. با این وجود یکی از اصلی ترین انتقاداتی که به دولت فعلی در خصوص این بخش وارد است بحث حذف ارز وارداتی نهاده های تولید است که پیش از اینکه تمهیداتی برای افزایش قیمتها، پس از حذف ارز صورت بگیرد دولت اقدام به حذف کرده است. این امر نه تنها مصرف کنندگان را با عدم توان خرید مواجه کرده است که تولیدکنندگان بخشهای مختلف کشاورزی را نیز دچار مشکلاتی در انجام به موقع تولیدات خود کرده است. به طوری که صنعت مرغداری کشور پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نوعی در حال نابودی است و به گفته کارشناسان اگر واردات نهاده های دامی تسهیل نشود ممکن است برای تامین بازار مجبور به واردات شویم به خصوص اینکه فعالان بخش طیور خبر از کاهش ۳۰درصدی تولید مرغ خبر داده است. با این وجود تمامی بخش های کشاورزی نسبت به عملکرد دولت انتقاد دارند و معتقدند این بخش در دولت فعلی متضرر شده است.

اصلی ترین انتقاد به عملکرد دولت سیزدهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون مهیا ساختن زیرساختهای لازم است

محمد صادقی فعال بخش طیور کشور در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی به خبرنگار بازار می گوید: با توجه به اتفاقاتی که از ابتدای سال جاری در کشاورزی کشور رخ داده علیرغم زحمات زیادی که وزیر جهاد کشاورزی در این حوزه می کشد باز هم راه به جایی نمی برد.

صادقی می افزاید: با توجه به اینکه به سهم کشاورزی توجه نکردند و اعتبارات این بخش را حذف کردند آن هم بدون آنکه در خود بخش هزینه شود، بخش کشاورزی بسیار ضرر کرد و وزیر فعلی هم هرچقدر تلاش می کند نمی تواند امور را سامان بدهد.

وی با بیان اینکه از اصلی ترین انتقادات ما به دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های دامی است بدون اینکه شرایط این کار فراهم شده باشد، اظهار می دارد: برای این کار ابتدا باید زیرساخت ها را آماده می کردند اما اینگونه نشد و شرایط برای تولیدکنندگان و بهره برداران بخش بسیار سخت شده است به خصوص در ۳-۴ ماهه اخیر که شاهد هستیم صنعت طیور کشور روزهای سختی را سپری می کند.

دولت در حوزه آب ضعیف عمل کرده است

از سوی دیگر مهدی عباسی رئیس انجمن زیتون ایران نیز که جزو منتقدین به عملکرد دولت است به خبرنگار بازار می گوید: عملکرد بخش دولتی در سطح کلان خوب نبوده است چون ما هنوز نتوانستیم اولویت بندی خود را بر اساس زیرساخت های خود انجام دهیم.

عباسی می افزاید: مصداق بارز این حرف در بحث دانه های روغنی رخ داده است که سالانه میلیارد ها تومان هزینه می کنیم که یکسال کشاورز آن را کشت می کند اما سال بعد باز هم باید همان مبالغ را هزینه کنیم که بتوانیم دانه های روغنی را کشت کنیم. اما بنده نمی دانم دلیل آن چیست که زیتون را به عنوان دانه روغنی کنار گذاشته ایم فقط از کلزا حمایت می کنیم. در صورتی که روغن زیتون محصولی سلامت محور است و هم غذا است و هم دارو محسوب می شود.

وزارت نیرو برای افزایش درآمد خود بسترهای رودخانه ها را به مردم برای کشت برنج اجاره می دهد اما از آن طرف باغات زیتون با مشکل آب مواجه می شوند

بر اساس این گزارش در بحث آب کلیه دولت ها با انتقاد روبرو بوده اند و این دولت نیز مستثنی نیست. به طوری که عباسی می گوید: در حوزه آب دولت بسیار ضعیف عمل کرده است چون در روی کاغذ اولویت بندی است اما در عمل هیچ کاری انجام نمی شود. به عنوان مثال از استانهایی که میزان بارش ۲۵۰ میلیمتر است آب را به استانهایی که میزان بارش در آنجا یک متر است انتقال می دهند و برنج کشت می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت در حوزه آب هنوز نتوانسته اقداماتی در خصوص توسعه کشت محصولات کم آب بر از جمله زیتون اقدامی انجام دهد.

عباسی ادامه داد: مساله اینجا است که وزارت نیرو برای افزایش درآمد خود بسترهای رودخانه ها را به مردم برای کشت برنج اجاره می دهد اما از آن طرف باغات زیتون با مشکل آب مواجه می شوند. بنابراین در حوزه آب و کشاورزی متاسفانه دولت بد عمل کرده است.

لزوم به کارگیری نخبگان اقتصادی توسط دولت در بخش کشاورزی

بر اساس این گزارش در حالی عملکرد دولت سیزدهم از سوی کارشناسان مورد انتقاد است که برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند ضعف ها و نقص هایی که در بخش کشاورزی رخ می دهد صرفا بر عهده این دولت نیست و دولت های پیشین هم در این مشکلات و مسائل نقش دارند. به طوری که علی محمدی بهره بردار بخش زراعت به خبرنگار بازار می گوید: یکی از اصلی ترین مسائلی که موجب شده دولت فعلی در بخش کشاورزی چندان خوب عمل نکند به بحث های مالی مربوط می شود به خصوص اینکه برای بخش کشاورزی بودجه ای که شایسته است در نظر گرفته نشده است.

محمدی افزود: این در شرایطی است که بخش کشاورزی ذاتا با ریسک همراه است و سیلی که اخیرا در برخی از استانهای کشور رخ داد و خسارتهای مالی بی شماری که بر جا گذاشت بیانگر اهمیت تخصیص بودجه کافی برای بخش کشاورزی است. به خصوص اینکه تامین و تضمین امنیت غذایی کشور در گروی تامین نیازهای مختلف این بخش از جمله نیازهای مالی آن است.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که موجب شده نتوان نمره خوبی به عملکرد وزارتخانه و دولت فعلی در بخش کشاورزی داد به مسائل جهانی برمی گردد به طوری که قیمت های جهانی انواع محصولات و به خصوص نهاده های کشاورزی طی سال ۲۰۲۲ با نوسانات بسیاری همراه بود. لذا با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نیازهای این بخش بخصوص در حوزه دام و طیور از طریق واردات تامین می شود بنابراین این افزایش قیمت ها بر قیمت های داخلی نیز اثر گذاشت و نابسامانی بازار را رقم زده است.

محمدی تصریح کرد: با این وجود اگر در بخش کشاورزی دولتمردان از افراد خبره و کارشناسانی بهره بگیرند که سالهای قبل تجربه خوبی در این حوزه داشته اند و از سوی دیگر متخصصان اقتصادی نیز در این مسیر کمک بگیرند شاید بتوان اقداماتی انجام داد که حداقل وضعیت از آنچه بر این بخش این روزها می گذرد بدتر نشود.

کد خبر: ۱۷۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • واقع بین IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      به نام خدا سلام. راه حل استفاده از بیوچار طبیعی معدنی کوهبنان کرمان هست. صرفه جویی معادل کل آب‌های جاری کشور . یا علی مدد.سپاس ?